Sida 1 av 4

3SG(T)E

Postat: mån 02 mar 2009, 11:31:26
av Tobbera
Som har nämnt i bla köpes-delen på forumet planerar jag att turbokonvertera min 3SGE.

Turbo CT20B - 1700:- Skroten Växjö
Grenrör - 800:- Ebay
Downpipe - 800:- Ebay
Spridare Mazxa RX7 89-91 560cc - 1400:- Ebay
Megasquirt - 3000:-
Intercooler - 1500:- Ebay
Lamellpuckar 16 st - 1300:- Dalhems

Kamremskit - 2500:- Toyota
Vattenpump - 1300:- Toyota
Avgassystem - 1500:- Ebay
Chassibussningar - 800:- TwosRus
Motorbussningar - 800:- TwosRus

Stolar - 8000:- Honda S2000


Jag har en fråga ang vatten och olja till och från turbon. Jag hittar tre "hål" till mittendelen av turbon, varav ett är pluggat med en täckbricka. Jag misstänker att någon tidigare ägare av turbon kört utan vattenkylning.
Kan någon förklara lite närmare mha bilderna nedan?

Tack på förhand.

Bild

Bild

Bild

Re: 3SG(T)E

Postat: mån 02 mar 2009, 19:07:42
av Tobbera
Jag har kommit fram till att flänsen på bild nummer ett är för olja in och ut i samma fläns. De andra två är vatten in resp ut.

Är det någon har har oljerören från en 3SGTE till salu?

Re: 3SG(T)E

Postat: mån 02 mar 2009, 23:50:16
av Jonex
Hmm , denna skulle nog varit under Teknik istället...

Om du kontaktar Behringer kanske han har, han byggde ju om hela oljekylningen.

Re: 3SG(T)E

Postat: ons 04 mar 2009, 10:31:59
av Tobbera
Pratade med honom men han behöver sina själv.

Funderar på att köpa ett slang-kit och tillverka flänsar själv.

Re: 3SG(T)E

Postat: ons 04 mar 2009, 11:19:02
av Larco
Täckplattan över ena vattenanslutningen sitter så original på gen3 och även gen2 tror jag. Vattnet går in och ut på samma sida på dem. På Gen1 går vattnet rak igenom istället och fortsätter till överkant av kylaren.

Re: 3SG(T)E

Postat: ons 04 mar 2009, 13:35:51
av Tobbera
Hmmm... Det där förstod jag inte riktigt. Menar du att vattnet ska gå in och ut genom samma hål?

Re: 3SG(T)E

Postat: ons 04 mar 2009, 13:55:52
av Larco
Japp

Re: 3SG(T)E

Postat: ons 04 mar 2009, 14:20:18
av Tobbera
Hur går det till? Om jag ska tillverka egna flänsar ska både in och utgånde slangnippel sättas vid sidan om varrandra i samma fläns? Finns det någon anledning att inte använda båda hålen?

Re: 3SG(T)E

Postat: ons 04 mar 2009, 14:29:11
av Tobbera
Tittade precis i verkstadsmanualen och det verkar stämma. Två hål i samma fläns mot turbon. Finns det någon fördel med detta framför att använda båda flänsarna på turbon?

Re: 3SG(T)E

Postat: ons 04 mar 2009, 14:31:11
av Larco
Varför man har ändrat till det vet jag inte. Jag antar att du kan köra in o ut på varsin sida, är ju så på gen1.