Sida 1 av 2

original Celica GT-i 2.0 16v -91 Går dåligt!!

Postat: tis 23 aug 2011, 17:06:22
av Zaeid
Tjenna alla!!

Jag har det problemet att vid hårt gaspådrag så går bilen dåligt och låter som om den skulle gå på 3 cylindrar!!

Den är så både varm och kall men om jag gasar upp hastigheten lungt så går det bra med det ska vara riktigt lungt!

någon som vet något??

MVH// Zaeid

Re: original Celica GT-i 2.0 16v -91 Går dåligt!!

Postat: tis 23 aug 2011, 18:32:49
av Proberas
Tjo. Hur ser tändstift osv ut? Jag skulle kollat och ev bytt tändstift/rotor/fördelare/tändkablar..och vid fortsatt problem hade jag kollat över luftfilter/bränslefilter..

Re: original Celica GT-i 2.0 16v -91 Går dåligt!!

Postat: tis 23 aug 2011, 18:46:15
av Zaeid
Proberas skrev:Tjo. Hur ser tändstift osv ut? Jag skulle kollat och ev bytt tändstift/rotor/fördelare/tändkablar..och vid fortsatt problem hade jag kollat över luftfilter/bränslefilter..


rotorn/fördelaren/tändkablarna är det inge fel på.
har inte kollat tändstiften eftersom kompis har lånat nyckel :/
men skall göra det snarast :)

Men det har varit en och tittat på den idag och han sa också det med tändstiftet! Men frågade även om det var ett hål framför katalysatorn för då kunde det också bli så man har inte kollat avgasröret ännu men men....

Men kan det vara ett tändstift när den går så bra när man inte gasar da??

MVH// Stefan Westlund

Re: original Celica GT-i 2.0 16v -91 Går dåligt!!

Postat: tis 23 aug 2011, 18:52:15
av Proberas
Javisst kan det vara det. Tändstift kan ge alla möjliga lustiga fenomen :-P

Re: original Celica GT-i 2.0 16v -91 Går dåligt!!

Postat: tis 23 aug 2011, 19:23:50
av Zaeid
okok nice men då ska jag titta det så snabbt som möjjligt :P

Tack för hjälpen så länge :D

MVH// Stefan

Re: original Celica GT-i 2.0 16v -91 Går dåligt!!

Postat: ons 24 aug 2011, 21:07:52
av Pugho
Hur vet du att tänddelarna är ok? Okulärbesiktning eller nya delar?
Corollan jag hade med sån motor betedde sig EXAKT så ända tills jag satte dit nya tändkablar.
Sen kan det läcka olja från ventilkåpan ner i tändstiftsholkarna och göra så det blir kortis..
Men jag tycker det låter som ett klockrent tändningsproblem.

Re: original Celica GT-i 2.0 16v -91 Går dåligt!!

Postat: ons 24 aug 2011, 22:02:50
av cheetah1
Tändstift eller tändrelaterade problem i allmänhet blir ofta värre vid gaspådrag, eftersom man får en högre fyllnadsgrad i cylindern, vilket i princip innebär ett högre tryck under kompressionstakten. Som bekant sker tändningen i slutet av kompressionstakten, och högre tryck innebär att gnistan får svårare att hoppa över, och har man då svag gnista av nån anledning kanske den slutar tända helt på nån cylinder när man trampar på pedalen.

Re: original Celica GT-i 2.0 16v -91 Går dåligt!!

Postat: tor 25 aug 2011, 18:41:11
av Zaeid
Pugho skrev:Hur vet du att tänddelarna är ok? Okulärbesiktning eller nya delar?
Corollan jag hade med sån motor betedde sig EXAKT så ända tills jag satte dit nya tändkablar.
Sen kan det läcka olja från ventilkåpan ner i tändstiftsholkarna och göra så det blir kortis..
Men jag tycker det låter som ett klockrent tändningsproblem.

ok ska titta mina tändkablar lite extra :P

Tack för tipsen :D

MVH/ stefan westlund

Re: original Celica GT-i 2.0 16v -91 Går dåligt!!

Postat: tor 25 aug 2011, 18:42:54
av Zaeid
cheetah1 skrev:Tändstift eller tändrelaterade problem i allmänhet blir ofta värre vid gaspådrag, eftersom man får en högre fyllnadsgrad i cylindern, vilket i princip innebär ett högre tryck under kompressionstakten. Som bekant sker tändningen i slutet av kompressionstakten, och högre tryck innebär att gnistan får svårare att hoppa över, och har man då svag gnista av nån anledning kanske den slutar tända helt på nån cylinder när man trampar på pedalen.

Tack det var en lärorik text för mig :D

thx för tips och förklaring :D

MVH// Stefan westlund

Re: original Celica GT-i 2.0 16v -91 Går dåligt!!

Postat: fre 26 aug 2011, 08:59:31
av Speedo
Zaeid skrev:ok ska titta mina tändkablar lite extra :P
Alltså, grejen är att du kan inte SE på kablarna om dom är dålig. Du måste mäta upp dom eller helst byta dom rakt av...