Hej. Motorn som dricker olja är den som sitter i "vanliga" Celican, 1ZZ-FE motorn.
Men man tycker att alla dessa oljedrickare snart borde vara ur världen då det är över 10 år sedan problemet började.
De flesta blev bytta på garanti i början och sedan på goodwill.
Att åtgärda problemet om man ska stå för kalaset själv blir dyrt, riktigt dyrt då man får byta motorblock, resten flyttar man över.
Har motorn gått säg 25000mil så brukar man rekommendera att byta koppling och eventuellt glidskenor och kamkedja när allt ändå är isärtaget.
Letar du efter en T-sport med 2ZZ-GE motorn (192hk) så behöver du inte tänka på de. Vilket för mig är de självklara valet.
Har du en gång provat en T-sport och sedan sätter dig i en vanlig så tror jag du föredrar T-sporten alla dagar
Upp till 6200rpm är motorerna nästintill lika i karaktären, sedan händer de grejer med 2ZZ-GE motorn
Att tänka på med T-sporten är framför allt att lyssna efter oljud som har med aggregatremmen att göra,
vissa av dem har problem med spännaren som gör att det gnisslar i tid och otid.
Sen är det så att 2ZZ-GE motorn i Celica är en så kallad Japan-spec, alltså inte riktigt likadan som motorn i Corolla T-sport (England).
Celican hade i början problem med vad som kallas "lift-bolts", dem har med de variabla ventil-lyftet att göra.
Dessa blir på nått vis utslitna och till följd av de så tappar man den där toppeffekten som finns över 6200rpm.
Det är dock lätt åtgärdat och inte särskilt dyrt heller. Googla så hittar du mer info om de.
Annars är de som med alla andra bilar, oftast är de föregående ägare som säger mer om bilen än utvändigt skick.
En automattvättad utvändigt sliten bil som körts lugnt och fått den service den ska, kan vara ett bättre val än den där blanka fina stylade som pressats mellan rödljusen och fått sig nått oljebyte vartannat år
