Sida 1 av 1

Motorbyte Toyota Mr2

Postat: tor 08 sep 2011, 21:00:43
av martenheller
Halloj.
Ytterligare en fråga ang mitt Mr2 projekt.
Är det någon i landet som bytt motor i en "vanlig" Mr2 till turbomotor? Tänkte vad som krävs för att få detta gatlegalt.

Någon som har några tankar och funderingar?
Är det möjligt att "bara" registrera om bilen med turbomotor (org Mr2 gen3 spis) eller måste man fixa registrera som ombyggt fordon eller liknande?

Min tanke var att få tag på en komplett 3sgte gen3 med växellåda, drivaxlar, kabelhärva, ecu och montera i min gen3 N/A.

Måste man byta bromsar ETC? Jag har ju slitsade/borrade skivor samt yellowstuff i fram, antar de är bättre än org turbobromsar? Kanske är samma bromsar på N/A som turbo?

Tacksam för så mkt information, tips och tricks som möjligt :)

MVH

Re: Motorbyte Toyota Mr2

Postat: tor 08 sep 2011, 21:10:00
av SHySwe
Ang bromsar så är det bara en sak som räknas som bättre i lagens ögon: Större diameter på skivorna. Men det är ju "lätt" ordnat?

Re: Motorbyte Toyota Mr2

Postat: tor 08 sep 2011, 21:12:06
av martenheller
Ja de ska väl inte va några problem om de är de enda som krävs för reg.bes.
Någon som vet om de är möjligt att få lagligt?

Re: Motorbyte Toyota Mr2

Postat: tor 08 sep 2011, 22:37:04
av KelMer
Läs detta som jag la in, hämtat från SFRO:s hemsida, reder ut dom flesta frågorna: http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... ead#unread

Re: Motorbyte Toyota Mr2

Postat: sön 25 sep 2011, 10:28:33
av martenheller
Är det något annat man behöver tänka på när man köper en komplett motor och ska byta?
All el osv medföljer, men är det något annat man kommer behöva göra customlösningar på?

Min bil är en gen3 och turbospisen blir nog isåfall ifrån en gen2 (225hk).

Re: Motorbyte Toyota Mr2

Postat: sön 24 jun 2012, 14:14:06
av Jo R
martenheller skrev:Är det något annat man behöver tänka på när man köper en komplett motor och ska byta?
All el osv medföljer, men är det något annat man kommer behöva göra customlösningar på?

Min bil är en gen3 och turbospisen blir nog isåfall ifrån en gen2 (225hk).
Hej
(Ser att det är länge sen du ställde frågan, men du kanske fortfarande har intresse av svar?)
Jag håller på med ett byte i min -98 N/A till en mr2 gen 3 jdm turbo. Har haft första besiktningen med SFRO till "Ombyggt fordon" som är det enda alternativet. Enligt min bilprovning i Uppsala skall motor, dator och kat komma från samma bil i bemärkelsen att de ska vara matchade från tillverkaren. Bromssystemet (t.ex.) skall vara bytt, men det behöver inte vara till något bättre!!! Alternativt kan du byte framvagn.
Att endast hänga på en turbo är inte tillåtet. Observera att om du endast gör så eller något liknande och gör en vanlig kontrollbesiktning som den klarar, betyder detta inte att åtgärden är godkännd i juridisk betydelse. Då kan du få problem i fall du får något försäkringsärende.
Hälsningar/Jo R