Sida 1 av 1
Hackande corolla vid 3000-4000rpm?
Postat: mån 10 okt 2011, 21:42:43
av MTW1
Hej!
Har en corolla 1,4vvti årsmodell 01 som hackar rejält vid gaspådrag när den är kall. Den går lent och fint i början men vid ca 3000-4000varv så hackar den kraftigt och man måste släppa på gasen. (=dåligt när man slänger sig ut i luckan mellan två bilar på stora vägen..)
När den blir varm så finns fortfarande visst litet men märkbart hack runt 4000 varv som sedan försvinner när man varvar mer. Har tidigare känt detta hackande runt 4000 på tvåan men då var det knappt märkbart och bara att trampa på.
Lite rädd att det blir värre nu när vintern kommer...
Lyckas inte hitta något liknande på forumet. Någon som har någon aning om vad det kan vara eller hur jag skall börja felsöka?
Tacksam för hjälp!
Re: Hackande corolla vid 3000-4000rpm?
Postat: tis 11 okt 2011, 12:35:47
av Pottosson
Tjena, om du startar bilen o gasar upp den utan att köra, varvar den upp riktigt då eller tvekar den..??
En sak jag upptävkt på många toyotor är att LMM blir skitig, fins rengöring till dom o köpa.
de är ju en varm tråd som gör att skiten fasnar på dom o då blir de fel bränsla blandning o kan riktigt illa..
detta tar typ 10minuter o en valig stjärnmejsel o rengörings spray är de som behövs..
Rengöring fins hos typ mekonomen, meca, ad center m.f
Testa de o åter kom gärna med resultat
Mvh Pottosson
Re: Hackande corolla vid 3000-4000rpm?
Postat: tis 11 okt 2011, 19:48:41
av cheetah1
Har inte en vvt-i från -01 MAP och tempsensor?
Re: Hackande corolla vid 3000-4000rpm?
Postat: tis 11 okt 2011, 20:13:59
av PierreW
cheetah1 skrev:Har inte en vvt-i från -01 MAP och tempsensor?
Nej det är första generationen av 1AZFSE motorn som har det. 2.0D4 i Avensis T22 alltså
F.ö tycker jag det låter mer som rena tändmissar än som LMM symptomet.
Känns som nån tryckt ihop avgasröret och motorn liksom motarbetar sig själv när den är dålig.
Hur har du det med service status på Corollan?
En del ZZ motorer har haft problem med överslag i T-spolar, plus att dem är jäkligt känsliga för slitna stift.
Byter man inte stiften på 6000mils intervall så kan man räkna med att motorn går sämre.
Re: Hackande corolla vid 3000-4000rpm?
Postat: tis 18 okt 2011, 20:16:57
av MTW1
Tjena, tack för er input! har testat lite.
1. Den hackar inte alls om jag varvar utan belastning.
2. Service status halvbra, oljeservice är gjord för några hundra mil sedan men innan dess var det ca 2,5 år sedan förra ägaren gjorde service så jag gissar att stiften inte bytts sen dess.
3. Angående tryckt ihop avgasröret. Finns inga synliga skador men däremot kan det kanske ha beckat igen på något sätt? bilen har gått 15000mil. Går det att upptäcka om man har för stort motstånd i avgasröret? Är det i så fall vanligt att man får problem i ett intervall på 3-4000rpm? det är ju inga problem över eller under.
Bilen har gått korta sträckor och varit milt körd av min sambo under en längre tid. Pressade den hårt under typ 5 mil och nu går den faktiskt bättre, dock så finns tendenser av hack vid 4000rpm kvar. Tror att nästa steg är att prova byta stift, eller någon som har en klokare ide?
Re: Hackande corolla vid 3000-4000rpm?
Postat: tis 18 okt 2011, 21:49:48
av PierreW
MTW1 skrev:Tjena, tack för er input! har testat lite.
3. Angående tryckt ihop avgasröret. Finns inga synliga skador men däremot kan det kanske ha beckat igen på något sätt? bilen har gått 15000mil. Går det att upptäcka om man har för stort motstånd i avgasröret? Är det i så fall vanligt att man får problem i ett intervall på 3-4000rpm? det är ju inga problem över eller under.
Bilen har gått korta sträckor och varit milt körd av min sambo under en längre tid. Pressade den hårt under typ 5 mil och nu går den faktiskt bättre, dock så finns tendenser av hack vid 4000rpm kvar. Tror att nästa steg är att prova byta stift, eller någon som har en klokare ide?
Vad jag menade med avgasröret är att det känns som att nån tryckt ihop det när luftmassemätarn inte fungerar som den ska, alltså motorn blir allmänt slö.
Det är nog snarare så att det blivit mer urblåst än igensatt på 15000mil.
Tänk om du hade sagt på 80talet att du har en Corolla som gått 15000mil, dessutom med original avgassystem
Börja du med att byta stift och kolla alla T-spolarna, man ser ganska tydligt om dessa "läcker" gnista.