tomgången på en avensis 2.2 D4D
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: tor 08 sep 2011, 12:45:13
- Bilmodell: Avensis 2.2 D-Cat
- Årsmodell: 2006
tomgången på en avensis 2.2 D4D
Hej Toyota kunniga grabbar.
Förra veckan började min avensis gå ojämt när man startade mellan ca 400 - 1000 rpm
Par dagar senare började den dö direkt vid start, efter par försök fick man igång den, men gick svajigt ett tag (ovanstående varv) sen la den sig ibland på 1000, 1100, 1300 rpm hur den själv ville tills den blev varm då vart den normal. Tills den kallnat å man skulle ha den igång igen. Lämna in den på toyota och dom bytte bränsle filter. Å hävade de inte "finns fler fel" eftersom motor lampan inte lyser..... Var kan felet ligga?
Som sagt hämtade bilen imorse från toyota (europeiska motor rissne) åkte till jobbet, vid arbetsdagen slut så va de samma problem. Bilen är åter tillbaka på toyota.
Förra veckan började min avensis gå ojämt när man startade mellan ca 400 - 1000 rpm
Par dagar senare började den dö direkt vid start, efter par försök fick man igång den, men gick svajigt ett tag (ovanstående varv) sen la den sig ibland på 1000, 1100, 1300 rpm hur den själv ville tills den blev varm då vart den normal. Tills den kallnat å man skulle ha den igång igen. Lämna in den på toyota och dom bytte bränsle filter. Å hävade de inte "finns fler fel" eftersom motor lampan inte lyser..... Var kan felet ligga?
Som sagt hämtade bilen imorse från toyota (europeiska motor rissne) åkte till jobbet, vid arbetsdagen slut så va de samma problem. Bilen är åter tillbaka på toyota.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: tomgången på en avensis 2.2 D4D
Adven skrev:Hej Toyota kunniga grabbar.
Förra veckan började min avensis gå ojämt när man startade mellan ca 400 - 1000 rpm
Par dagar senare började den dö direkt vid start, efter par försök fick man igång den, men gick svajigt ett tag (ovanstående varv) sen la den sig ibland på 1000, 1100, 1300 rpm hur den själv ville tills den blev varm då vart den normal. Tills den kallnat å man skulle ha den igång igen. Lämna in den på toyota och dom bytte bränsle filter. Å hävade de inte "finns fler fel" eftersom motor lampan inte lyser..... Var kan felet ligga?
Som sagt hämtade bilen imorse från toyota (europeiska motor rissne) åkte till jobbet, vid arbetsdagen slut så va de samma problem. Bilen är åter tillbaka på toyota.
Har du haft bilen sen den var ny?
I så fall borde du känna till om EGR systemet blivit modifierat till en uppdaterad version.
När de blir igensotat så beter sig motorn väldigt underligt ibland.
Är det en D4D-Cat eller en vanlig 2,2?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: tor 08 sep 2011, 12:45:13
- Bilmodell: Avensis 2.2 D-Cat
- Årsmodell: 2006
Re: tomgången på en avensis 2.2 D4D
Nej, köpte bilen beg för par månader sen. nu har den 7200 mil på mätarenPierreW skrev:Adven skrev:Hej Toyota kunniga grabbar.
Förra veckan började min avensis gå ojämt när man startade mellan ca 400 - 1000 rpm
Par dagar senare började den dö direkt vid start, efter par försök fick man igång den, men gick svajigt ett tag (ovanstående varv) sen la den sig ibland på 1000, 1100, 1300 rpm hur den själv ville tills den blev varm då vart den normal. Tills den kallnat å man skulle ha den igång igen. Lämna in den på toyota och dom bytte bränsle filter. Å hävade de inte "finns fler fel" eftersom motor lampan inte lyser..... Var kan felet ligga?
Som sagt hämtade bilen imorse från toyota (europeiska motor rissne) åkte till jobbet, vid arbetsdagen slut så va de samma problem. Bilen är åter tillbaka på toyota.
Har du haft bilen sen den var ny?
I så fall borde du känna till om EGR systemet blivit modifierat till en uppdaterad version.
När de blir igensotat så beter sig motorn väldigt underligt ibland.
Är det en D4D-Cat eller en vanlig 2,2?
Det är en 2.2 D-Cat
Kan lite om bilar så de tog emot bli dom förklarad på toyota. Så så är detta min första diesel...
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: tomgången på en avensis 2.2 D4D
Adven skrev:
Nej, köpte bilen beg för par månader sen. nu har den 7200 mil på mätaren
Det är en 2.2 D-Cat
Kan lite om bilar så de tog emot bli dom förklarad på toyota. Så så är detta min första diesel...
Ja då är de inte lätt, enda rådet är att prova en annan Toyota verkstad.
Be dom kolla mjukvaruversioner, och övriga uppdateringar som kommit genom åren om dessa är gjorda.
Fanns tyvärr en hel del barnsjukdomar på dessa Dieslar i början, dock förbättrades ju grejerna allt eftersom felen hittades.
Toyota skyller som vanligt på de nordiska klimatet

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: tor 08 sep 2011, 12:45:13
- Bilmodell: Avensis 2.2 D-Cat
- Årsmodell: 2006
Re: tomgången på en avensis 2.2 D4D
PierreW skrev:Adven skrev:
Nej, köpte bilen beg för par månader sen. nu har den 7200 mil på mätaren
Det är en 2.2 D-Cat
Kan lite om bilar så de tog emot bli dom förklarad på toyota. Så så är detta min första diesel...
Ja då är de inte lätt, enda rådet är att prova en annan Toyota verkstad.
Be dom kolla mjukvaruversioner, och övriga uppdateringar som kommit genom åren om dessa är gjorda.
Fanns tyvärr en hel del barnsjukdomar på dessa Dieslar i början, dock förbättrades ju grejerna allt eftersom felen hittades.
Toyota skyller som vanligt på de nordiska klimatet
Just det man vart arg på, inkompetensen från deras håll. Såg på inlämningskvittot att dom ska testa med att "modifiera spjälhuset"
Vad innebär det?
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: tomgången på en avensis 2.2 D4D
Det är en ombyggnads sats som ska förhindra igensättning och frysning av kondensvatten och sotavlagringar i avgasåterledningssystemet.Adven skrev:PierreW skrev:Adven skrev:
Nej, köpte bilen beg för par månader sen. nu har den 7200 mil på mätaren
Det är en 2.2 D-Cat
Kan lite om bilar så de tog emot bli dom förklarad på toyota. Så så är detta min första diesel...
Ja då är de inte lätt, enda rådet är att prova en annan Toyota verkstad.
Be dom kolla mjukvaruversioner, och övriga uppdateringar som kommit genom åren om dessa är gjorda.
Fanns tyvärr en hel del barnsjukdomar på dessa Dieslar i början, dock förbättrades ju grejerna allt eftersom felen hittades.
Toyota skyller som vanligt på de nordiska klimatet
Just det man vart arg på, inkompetensen från deras håll. Såg på inlämningskvittot att dom ska testa med att "modifiera spjälhuset"
Vad innebär det?
Den borde vara gratis då det är ett fabrikationsfel, trots att det inte är garanti kvar på bilen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: tor 08 sep 2011, 12:45:13
- Bilmodell: Avensis 2.2 D-Cat
- Årsmodell: 2006
Re: tomgången på en avensis 2.2 D4D
Har gått via försäkringen hittills så de har bara kostat 750 i sj risk. Men irriterande åka fram å tillbaka med bilfan.
Borde man ringa dom å säga till att dom kollar EGR ventilen också? Eftersom deras motto verkar vara "lyser inte motorlampan finns det inga fel"
Värsta är att dom försöker intala en att det är normalt med 1100 varvs tomgång.
Å detta är sthlms kändaste toyota verkstad..... fy fan!
Borde man ringa dom å säga till att dom kollar EGR ventilen också? Eftersom deras motto verkar vara "lyser inte motorlampan finns det inga fel"
Värsta är att dom försöker intala en att det är normalt med 1100 varvs tomgång.
Å detta är sthlms kändaste toyota verkstad..... fy fan!
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: tomgången på en avensis 2.2 D4D
Just att den pendlar i tomgången behöver inte vara nått direkt onormalt, det har med temperaturer att göra osv.Adven skrev:Har gått via försäkringen hittills så de har bara kostat 750 i sj risk. Men irriterande åka fram å tillbaka med bilfan.
Borde man ringa dom å säga till att dom kollar EGR ventilen också? Eftersom deras motto verkar vara "lyser inte motorlampan finns det inga fel"
Värsta är att dom försöker intala en att det är normalt med 1100 varvs tomgång.
Å detta är sthlms kändaste toyota verkstad..... fy fan!
Speciellt på avgasreningssidan så är det viktigt med rätt temp i katten/partikelfiltret,
sådant känner ju ECU:n av och justerar då varvtal, insprutningsmängd osv så de ska bli optimalt ur miljösynpunkt.
Men att den dör utan anledning är ju helt klart inte normalt.
Som en parentes så kan Bensinmotorerna pendla från allt mellan 800 och 1900varv utan att det är onormalt.
Så vad fick du för dem 750kr? Alltså i princip ett kvitto där de står att inget är fel.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: tor 08 sep 2011, 12:45:13
- Bilmodell: Avensis 2.2 D-Cat
- Årsmodell: 2006
Re: tomgången på en avensis 2.2 D4D
fick ett nytt bränslefilter och en parantes om problemet kvarstår att dom skulle fixa spjälhuset.PierreW skrev:Just att den pendlar i tomgången behöver inte vara nått direkt onormalt, det har med temperaturer att göra osv.Adven skrev:Har gått via försäkringen hittills så de har bara kostat 750 i sj risk. Men irriterande åka fram å tillbaka med bilfan.
Borde man ringa dom å säga till att dom kollar EGR ventilen också? Eftersom deras motto verkar vara "lyser inte motorlampan finns det inga fel"
Värsta är att dom försöker intala en att det är normalt med 1100 varvs tomgång.
Å detta är sthlms kändaste toyota verkstad..... fy fan!
Speciellt på avgasreningssidan så är det viktigt med rätt temp i katten/partikelfiltret,
sådant känner ju ECU:n av och justerar då varvtal, insprutningsmängd osv så de ska bli optimalt ur miljösynpunkt.
Men att den dör utan anledning är ju helt klart inte normalt.
Som en parentes så kan Bensinmotorerna pendla från allt mellan 800 och 1900varv utan att det är onormalt.
Så vad fick du för dem 750kr? Alltså i princip ett kvitto där de står att inget är fel.
Roliga är att bilen är fullservad på just europeiska motor av tidigare ägare.
Så varför har dom inte gjort dessa uppgraderingar tidigare??
Har jag förstått dig rätt nu? Att både spjälhuset och egr vetilen är felaktiga och borde uppgraderats?
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: tomgången på en avensis 2.2 D4D
Det var inte alla bilar som fick detta symptom, vi bytte och uppgraderade nog bara dem som var fel på tror jag.Adven skrev:
fick ett nytt bränslefilter och en parantes om problemet kvarstår att dom skulle fixa spjälhuset.
Roliga är att bilen är fullservad på just europeiska motor av tidigare ägare.
Så varför har dom inte gjort dessa uppgraderingar tidigare??
Har jag förstått dig rätt nu? Att både spjälhuset och egr vetilen är felaktiga och borde uppgraderats?
Kan inte minnas att det gick ut en återkallning av just EGR problemet.
Är så jäkla olika mellan bilar beroende på körstil osv om dem drabbas av felet.
Har för mig att spjällhuset var med i den uppdateringen, eller iallafall en rengöring av de.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?