Hej!
Jag vill bara dela med mig av min, högaktuella historia i ämnet.
Motorlampan tändes också på min (eller snarare sambons) Avensis 1,8 från -01 för ca 10 dagar sedan.
Ringde närmaste Toyota-verkstad, som ville göra en felsökning, och tid bokades till den 8/6.
Efter felsökningen kunde dom med största sannolikhet konstatera att en syresensor (=lamdasond) (av 4) inte fungerade. Deras rekommendation var att byta den trasiga sensorn. Priset för detta skulle vara 3.165:- + 1.500:- i felsökningspeng!
Men, inte nog med det, jag blev förvarnad om att med största sannolikhet så kommer det att bli gäng-paj när man ska lossa sensorn, vilket då resultetat i ett katalysatorbyte! Och då är vi i en helt annan prisklass.
Nu pratar vi uppe i 15-20.000:- enligt verkstaden!!
Eftersom bilen bara har gått straxt över 8.000 mil, så var verkstadens rekommendation att kolla med försäkringsbolaget och dess maskinförsäkring, för att lindra kostnaden. Sagt och gjort, försäkringsbolaget kontaktades och det kunde tyvärr konstateras att motorförsäkringen räckte bara till början av april 2009 (när den fyllde 8 år). Försäkringsbolaget blev dock lite upprörda över "slit och släng"-mentaliteten som verkstaden visade tecken på. Han rekommenderade istället att en "vanlig" verkstad skulle kontaktas för en second opinion.
Jag ringde då en oberoende verkstad, som mer eller mindre skrattade ut Toyota-verkstaden för deras resonemang, att så fort något inte funkar, så slänger man det i containern och skruvar dit nya delar. Deras recept var att om det blir gäng-paj när man skruvar ur sensorn, så får man skära bort det skadade och istället fixa dit en ny bit som det går att skruva i.
Detta resulterade i att jag bad Toyota-verkstaden att hissa ner min bil och att göra den klar för avhämtning. Till min kostnad av 1.500:- för felsökningen och deras förvånade miner! Av utlämnaren fick jag höra att när dessa sensorer börjar ge upp kommer dom som på ett pärlband, och det är för oss konsumenters skull som man byte katalysatorn, så att vi ska slippa arbetskostnaderna på att byta 4 stycken sensorer...
Vart vill jag komma med detta? Jo, eftersom man får känslan av att märkesverkstäderna lever på eftermarknaden, och har inget intresse av att hålla kostnaderna nere för oss bilägare och att antingen betalar vi direkt till märkesverkstaden eller via premien hos försäkringsbolaget, så vill man ju pröva alternativa lösningar. Är det någon som har erfarenhet av sensorbyte, och kanske även den alternativa lösningen till katalysatorbytet
Vi har tidigare varit mycket nöjda med kvaliten på bilen och även tillmötesgåendet på verkstaden har varit bra, men detta kastar ett nytt ljus över verksamheten. Jag kommer troligen fr o m nu gynna de oberoende verkstäderna, som måste jobba för att man som bilägare ska komma tillbaka till just deras verkstad. Även om jag måste byta katalysator, så kommer troligen priset att vara annorlunda jämfört med märkesverkstaden. Katalysatorn som sådan är jag inte orolig för där heller, eftersom dom kommer att köpa den på Toyota...