Sida 1 av 1

Kamremsbrott Starlet 2E 12V, ventilsallad?

Postat: tis 22 nov 2011, 16:47:32
av MagnusS
Kom in en tant på jobbet idag med en Starlet med 2E motor, den hade stannat under färd, Kamremmen är av. Är det lönt att testa hänga dit en ny rem eller är det skroten som gäller?

Tacksam för svar.

Re: Kamremsbrott Starlet 2E 12V, ventilsallad?

Postat: tis 22 nov 2011, 17:51:37
av PierreW
MagnusS skrev:Kom in en tant på jobbet idag med en Starlet med 2E motor, den hade stannat under färd, Kamremmen är av. Är det lönt att testa hänga dit en ny rem eller är det skroten som gäller?

Tacksam för svar.
Nu måste vi få detta bekräftat, blir det ventilsallad på 12 ventilarn i Starlet,
det är ju denna motor alla pratar om som inte klarar sig.

Du borde ju få komp om du "nollar" kam och vevaxel, en cylinder i taget.
Jag hade ett "tomt" tändstift med en påsvetsad rörstump och tryckluftskoppling på, får du tryck med en sån borde de klarat sig.

Re: Kamremsbrott Starlet 2E 12V, ventilsallad?

Postat: tis 22 nov 2011, 18:04:52
av MagnusS
mm, googlade lite och det var ju många olika bud :shock:

Får se om hon är beredd att lägga några pengar på felsökning av bilen. Ett alternativ är ju att plocka av ventilkåpan och kolla om ventilerna verkar röra sig som de ska, är ngn ordentligt stämplad så ser man ju det där.

Re: Kamremsbrott Starlet 2E 12V, ventilsallad?

Postat: tis 22 nov 2011, 18:42:15
av PierreW
MagnusS skrev:mm, googlade lite och det var ju många olika bud :shock:

Får se om hon är beredd att lägga några pengar på felsökning av bilen. Ett alternativ är ju att plocka av ventilkåpan och kolla om ventilerna verkar röra sig som de ska, är ngn ordentligt stämplad så ser man ju det där.
Ja kåpan sitter la bara med 2 muttrar så de går ju snabbt.

Är de en 2E eller lyxen med insprut 2EE?

Re: Kamremsbrott Starlet 2E 12V, ventilsallad?

Postat: tis 22 nov 2011, 21:10:44
av Glenn
PierreW skrev: Nu måste vi få detta bekräftat, blir det ventilsallad på 12 ventilarn i Starlet,
det är ju denna motor alla pratar om som inte klarar sig.
Bekräftat blir det ju aldrig iofs, även en motor som gör ventilsallad kan ju ha turen att stanna i rätt läge, har hänt förr :)

Re: Kamremsbrott Starlet 2E 12V, ventilsallad?

Postat: tis 22 nov 2011, 21:44:34
av thowi
Till 99% blir det ventilsallad och antagligen är en del vipparmar oxå brustna. Kolvarna och topparna brukar dock klara sig.
Har reparerat en del sådana när jag jobbade på toyota på tidigt 90-tal.
Bytesintervallet på kamremmen var 10000mil och dom brukade gå av strax innan.
Det kom en modifieringssats med nya drev och diverse grunkor och sen fungerade bättre.
Ventilerna är förövrigt väldigt små och klena.

Re: Kamremsbrott Starlet 2E 12V, ventilsallad?

Postat: fre 25 nov 2011, 00:06:57
av MagnusS
Slet av ventilkåpan idag och precis som thowi skrev så var där brustna vippor. En död starlet :(