Sida 1 av 3
Camry 98 laddar dåligt.
Postat: fre 25 nov 2011, 19:45:02
av petter1001
Hej.
Batteriet dog i min camry för ca tre veckor sedan. Bytte batteri men tycket att vindrutetorkarna var lite slöa och att bilen fått mer "moppe lyse (lyser starkare vid körning än vid tomgång)" nu än innan. Tänkte att det kanske är för att batteriet laddas upp och batteriet fick 14,2 Volt.
I dag dog den under kö körning. Några timmar senare när jag skulle dra den hem så startade den som vanligt!?
Kollade laddningen och den låg på 10-11 volt ( mätt med ganska tomt batteri ). Bilen går alltså att köra men det verkar som att den laddar för dåligt.
Om jag låter den stå på tomgång en stund så tänds batteri lampan på instrumentbrädan, Även den gula varning för låg oljenivå tänds. Om jag då gasar upp den så slocknar varnings lamporna. När jag sedan stängde av den så orkade den inte starta ingen.
Batteriet står nu på laddning.
Ok vad kan vara fel?. Under körning så varnar den inte för något. Men med dåligt laddat batteri ger den bara 10-11 Volt.
Den måste väll ladda lite i alla fall. För man kan väll inte köra flera mil bara på batteriet? Och borde den inte varna för dålig laddning med den röda batteri lampan.
När ett tomt batteri laddas ska multimetern visa 14,2 Volt då också? Inte så bra på bil el, men vad kan göra så att batteriet laddas ur under körning utan att varnings lampan lyser.
En annan bil jag hafft gick likriktarbryggan (tror den heter så den som gör om så batteriet kan laddas av generatorn) då gick det köra om man varvade men då lös lampan.
Tacksam för tipps.
camry 2,2
En sak till tycker att lyset på ACC panelen "flimrar" lite. Om det kan vara till hjälp.
Re: Camry 98 laddar dåligt.
Postat: fre 25 nov 2011, 20:30:10
av Glenn
Om du kommer åt, tsta att mät på generatorns pluspol, det kan vara din kabel mellan generator och batteri.
Du kan också testa att spänningsmäta mellan generatorns pluspol och batteriets pluspol.
annars är det troligen generatorn gissar jag.
Re: Camry 98 laddar dåligt.
Postat: fre 25 nov 2011, 21:11:51
av petter1001
Glenn skrev:Om du kommer åt, tsta att mät på generatorns pluspol, det kan vara din kabel mellan generator och batteri.
Du kan också testa att spänningsmäta mellan generatorns pluspol och batteriets pluspol.
annars är det troligen generatorn gissar jag.
Ok, tack.
Kan man genom att bara mäta sig fram, kolla om det är generatorn som är dålig. Vilka värden ska man ha och vart och hur mäter man?
Om det skulle vara den som är trasig, någon som har tipps på vart man kan köpa en ny/renoverad till ett lägre pris än vad vissa större firmor villa ha. En firma tar 3516kr för en renoverad.
Re: Camry 98 laddar dåligt.
Postat: lör 26 nov 2011, 13:09:58
av Dale
Hur långt har kärran gått? Kan ju vara så enkelt så att de e kolen som är slut. Kostar inte många hundra å byta.
Re: Camry 98 laddar dåligt.
Postat: lör 26 nov 2011, 16:49:09
av petter1001
Dale skrev:Hur långt har kärran gått? Kan ju vara så enkelt så att de e kolen som är slut. Kostar inte många hundra å byta.
Den har snart rullat 25000 mil. Ok kolen, nu är jag inte så insatt. Menar du kolen i generatorn, eller regulatorn. Eller finns det bara en typ av kol i den? Alltså finns det i generatorn eller är dom i laddningsregulatorn?
Finns det någon guide som man kan använda när man ska byta kolen. Är dom svåra att komma åt. Är generatorn delbar. Så man kan byta dom i laddningsregulatorn utan att skruva bor generatorn.
Om jag fattat rätt så är kolen i laddningsregulatorn. Eller har jag fel?
Re: Camry 98 laddar dåligt.
Postat: lör 26 nov 2011, 17:59:10
av Glenn
Det skiljer väldigt mycket mellan olika generatorer, vissa är det typ omöjligt att byta kol själv på, andra väldigt lätt.
Jag skulle dock först börjat med att mäta, det är inte helt ovanligt att det är kabeln mellan generator och batteri som är lessen, och det är ju inte alls lika dyrt och krångligt att åtgärda.
Re: Camry 98 laddar dåligt.
Postat: lör 26 nov 2011, 18:02:36
av petter1001
Glenn skrev:Det skiljer väldigt mycket mellan olika generatorer, vissa är det typ omöjligt att byta kol själv på, andra väldigt lätt.
Jag skulle dock först börjat med att mäta, det är inte helt ovanligt att det är kabeln mellan generator och batteri som är lessen, och det är ju inte alls lika dyrt och krångligt att åtgärda.
Ok, ska prova det. Mäta kabels koppling vid generator och batteriet och se om det blir spänning där över. Då är det väll dålig kontakt om det blir spänning där?
Re: Camry 98 laddar dåligt.
Postat: sön 27 nov 2011, 01:14:40
av Glenn
Ja, om du mäter mellan batteriets pluspol och generatorns pluspol så får du fram spänningsfallet, det ska vara väldigt lågt.
Man kan gärna mäta när batteriet är oladdat så generatorn får jobba lite.
Re: Camry 98 laddar dåligt.
Postat: sön 27 nov 2011, 11:27:02
av Dale
petter1001 skrev:Dale skrev:Hur långt har kärran gått? Kan ju vara så enkelt så att de e kolen som är slut. Kostar inte många hundra å byta.
Den har snart rullat 25000 mil. Ok kolen, nu är jag inte så insatt. Menar du kolen i generatorn, eller regulatorn. Eller finns det bara en typ av kol i den? Alltså finns det i generatorn eller är dom i laddningsregulatorn?7
Finns det någon guide som man kan använda när man ska byta kolen. Är dom svåra att komma åt. Är generatorn delbar. Så man kan byta dom i laddningsregulatorn utan att skruva bor generatorn.
Om jag fattat rätt så är kolen i laddningsregulatorn. Eller har jag fel?
Kol brukar gå att köpa lösa och oftast är det "bara" att lossa ett par tre-fyra skruv/muttrar och lyfta ur kolhållaren. Det kan även vara så att kolen/kolhållaren sitter ihop med "elektronikdelen" då många generatorer har inbyggd regulator. Det kan behövas en lödkolv för att lossa kolen och det brukar även vara en fjäder som trycker ut kolen bara för att dom ska ligga mot hela tiden eftersom dom slits.
Kolla om du ser någon typskylt på generatorn med nummer och testa å Googla på något av det så kanske du får upp någon bild. Inte helt omöjligt. På
http://www.toyodiy.com/parts/q.html kan du slå in chassinummret och få fram en del men bilderna brukar inte vara så tydliga. Kan se ut
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1998_T ... _1903.html som avser Camry -98 2,2 liters motorn manuell. Där ser man att kolen (2 stycken artnr 27371‑70300) kostar 4,17 euro (riktpris) styck och vill man inte löda utan byta hela kolhållaren inkl kol (ArtNr 27370‑35060) så kostar den 22,03 euro. I mina ögon ser den bilden ut som man lossar en mutter (troligvis sitter kabeln fast i den) och petar bort kåpan för att sen lossa en skruv till kolhållaren.
Re: Camry 98 laddar dåligt.
Postat: sön 27 nov 2011, 20:10:13
av petter1001
Tack alla för alla tipps och den där sidan
http://www.toyodiy.com/parts/q.html var ju kanon
Ok, skruvade bort generatorn idag. Tog bort kol hållaren och kollade. Kolen ser bra ut mycket kvar som kan tryckas ut.
Men "slit ytan" som kolen ligger i mot såg lite ner sliten ut. typ 0,5 mm kanske ganska spåriga och gav ett ner svarvat intryck. Kan det påverka?
Skruvade ihop allt och kollade laddningen. Kan får den att ladda 14.20 volt vid 3000rpm och ingen kupe fläkt. Vid tomgång 13,6 volt är det för lite? Nu är batteriet fulladdat vet inte hur det påverkar.
En sak som var dålig är remmen som driver generatorn. Torrsprickor mm, ska byta den, Kan det påverka laddningen. Svårt att säga om den slirar.
Den laddade mer efter att jag satt ihop den igen och spände upp remmen lite mer än innan. Den blev också tystare, var ett annat ljud innan.
En sista fråga: Var en gummi historia som satt i hopp med kol hållaren den blev delvis skräp. Den över delen som låg mot kåpan som man skruvar bort för att komma åt kolen finns inte längre. Vad är funktionen på den, hålla bort fukt? Några risker man att köra utan eller ska jag köpa ny. Om nu det visar sig att laddningen fungerar med ny rem och jag inte behöver byta generator.
En fråga till:
Vad kan mera påverka laddningen, något annat än generatorn som styr det hela?
Har kopplat multimetern på plus på generatorn och plus på batteriet ock det försvann bara 0,1 Volt. Och plus till minus/chassi gav typ samma.
Vart går minus in i generatorn? genom höljet eller? Finns ju bara en grov plus ledning + kontakten med tre tunna sladdar.