Celica St205 GT4 5s-gte på G 1995
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Celica St205 GT4 5s-gte på G 1995
Då ska jag äntligen ta mig i kragen och skriva lite här på nya forumet om vad som hänt under vintern/våren.
Jag äger iaf en Celica st205 och har gjort det i snart 3,5år. Började med att ställa upp laddet lite och BPU trimma tills ena kolven smälte. Efter det har det skenat iväg rejält och börjar bli riktigt nöjd med stuket jag fått nu.
Speclista:
Cp pistons 86,5mm kolvar
ARP ram, vev och topplocksbultar
celica st202 (GTI) block
Balanserad vev
Clevite Lager ram och vev
Mira frästa ventilsäten
JUN 264 insug 256 avgaskam
HKS ställbara kamdrev
HKS Bränsletrycksregulator
HKS 1000cc Spridare
Custom insug av Pipedreams
Toyota original
Oljefilter
Vattenpump
Oljetrycksfjäder
Packiningssats
Apexi 1,1 stålpackning
0,5mm planad topp
Extra oljekylare
Turbo:
IRX 450 Turbo
Egen svettsade tryckrör och frontmatad intercooler
Custom grenrör och downpipe av Pipedreams
Styrsystem:
Apexi Power FC
HKS DLI tändförstärkare
Elprylar:
Apexi Turbo timer
Defi Link 60mm ladd, avgastemp och bränsletryck
Datalogit till Power FCn
AEM UEGO Bredbandslambda
Växellåda:
Rps max tryckplatta med 6puck lamell
Mässingsbussningar till länkaget
Styling:
C-one front och bakläpp
Toyota original JDM baklampor
Kolfiber raiseblocks
Latespec sidokjolar
Vita blinkers fram och i skärmarna
Inovit 18x7,5” fälgar Volk TE37 licenstillverkade
Bromsar:
original skivor och ok med Endless Y-sport belägg
Väghållning:
D2 coiloverkit gen3
Interiör:
Flockade a-stolpar och dörrsidor av TA Tuning
Flockad Baslåda från TA Tuning
Omlackade plast detaljer
Bride stolar
Billjud:
Fusion Reactor 15”bas
Reactor 6,5” kit system fram
Reactor 4-kanalssteg och dubbla monoblock (dockade)
Kenwood indash DVD spelare 627
Här kommer lite bilder ifrån bilen som original och sedan lite under byggets gång.
Mer bilder finns på JC-performance.se under Galleri
Här kommer lite bilder ifrån i år bla Elmia mässan sen en lokal mässa i Karlstad
Som bilen är nu så väntar jag på nya kolvringar då de jag fick i vintras va 0,5mm för små. De nya ska komma i morgon så då blir det att dra igång och göra färdigt under huven.
Idag fick jag en massa fina rejäla slangklämmor samt lite avgasbandage som ska på grenrör och downpipe. Bilder på det kommer.
Har även en ny version från D2 på mina framben som ska på. denna versionen verkar vara mycket bättre än den gamla och bilder på detta kommer så klart med
Jag äger iaf en Celica st205 och har gjort det i snart 3,5år. Började med att ställa upp laddet lite och BPU trimma tills ena kolven smälte. Efter det har det skenat iväg rejält och börjar bli riktigt nöjd med stuket jag fått nu.
Speclista:
Cp pistons 86,5mm kolvar
ARP ram, vev och topplocksbultar
celica st202 (GTI) block
Balanserad vev
Clevite Lager ram och vev
Mira frästa ventilsäten
JUN 264 insug 256 avgaskam
HKS ställbara kamdrev
HKS Bränsletrycksregulator
HKS 1000cc Spridare
Custom insug av Pipedreams
Toyota original
Oljefilter
Vattenpump
Oljetrycksfjäder
Packiningssats
Apexi 1,1 stålpackning
0,5mm planad topp
Extra oljekylare
Turbo:
IRX 450 Turbo
Egen svettsade tryckrör och frontmatad intercooler
Custom grenrör och downpipe av Pipedreams
Styrsystem:
Apexi Power FC
HKS DLI tändförstärkare
Elprylar:
Apexi Turbo timer
Defi Link 60mm ladd, avgastemp och bränsletryck
Datalogit till Power FCn
AEM UEGO Bredbandslambda
Växellåda:
Rps max tryckplatta med 6puck lamell
Mässingsbussningar till länkaget
Styling:
C-one front och bakläpp
Toyota original JDM baklampor
Kolfiber raiseblocks
Latespec sidokjolar
Vita blinkers fram och i skärmarna
Inovit 18x7,5” fälgar Volk TE37 licenstillverkade
Bromsar:
original skivor och ok med Endless Y-sport belägg
Väghållning:
D2 coiloverkit gen3
Interiör:
Flockade a-stolpar och dörrsidor av TA Tuning
Flockad Baslåda från TA Tuning
Omlackade plast detaljer
Bride stolar
Billjud:
Fusion Reactor 15”bas
Reactor 6,5” kit system fram
Reactor 4-kanalssteg och dubbla monoblock (dockade)
Kenwood indash DVD spelare 627
Här kommer lite bilder ifrån bilen som original och sedan lite under byggets gång.
Mer bilder finns på JC-performance.se under Galleri
Här kommer lite bilder ifrån i år bla Elmia mässan sen en lokal mässa i Karlstad
Som bilen är nu så väntar jag på nya kolvringar då de jag fick i vintras va 0,5mm för små. De nya ska komma i morgon så då blir det att dra igång och göra färdigt under huven.
Idag fick jag en massa fina rejäla slangklämmor samt lite avgasbandage som ska på grenrör och downpipe. Bilder på det kommer.
Har även en ny version från D2 på mina framben som ska på. denna versionen verkar vara mycket bättre än den gamla och bilder på detta kommer så klart med
Senast redigerad av mIkAeL den sön 06 dec 2009, 00:08:41, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
- Michael W
- Inlägg: 205
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 12:26:55
- Bilmodell: Celica GT4 CS
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Oskarshamn
- Land (Country): Sverige
Re: Celica St205 GT4 1995
Härligt att du fått upp en tråd här med nu. Kollade i din gamla tråd på gamla forumet.
Updatera ofta nu som man får se lite
F.Ö. Var det Johan som lackade din bil eller var han bara där?
Updatera ofta nu som man får se lite
F.Ö. Var det Johan som lackade din bil eller var han bara där?
Boats n hoes
-
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
- Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Holmsund
- Land (Country): Sweden
- Ort: Holmsund
Re: Celica St205 GT4 1995
Gillar verkligen ditt bygge! Alla tummar upp!
Stiligt som tusan med den tvåtonslacken!
Stiligt som tusan med den tvåtonslacken!
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Celica St205 GT4 1995
Nix det va inte johan som lackade dock var han med hela tiden och det va han som fixade vart vi skulle vara osv. Tuzzi (johan) gjorde ett jäkla fint jobb iaf.Michael W skrev:Härligt att du fått upp en tråd här med nu. Kollade i din gamla tråd på gamla forumet.
Updatera ofta nu som man får se lite
F.Ö. Var det Johan som lackade din bil eller var han bara där?
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Celica St205 GT4 1995
Hörru mannen, jag vill ha en provtur sen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Celica St205 GT4 1995
Ser kanon ut, men du saknar ju en dekal?
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Celica St205 GT4 1995
Det är lugnt klart vi löser detDale skrev:Hörru mannen, jag vill ha en provtur sen.
Hehe ja det stämmer... problemet är att jag inte har någon de jag hade fick ryka i och med lacken. så det är fler sponsorer mm som ska på med.Larco skrev:Ser kanon ut, men du saknar ju en dekal?
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444
Re: Celica St205 GT4 1995
Vad ska man säga? Wow!
På tal om provtur, (inte för att jag blivit erbjuden en men) jag skulle inte palla det. Skulle antagligen bara gå hem och gråta över mitt eget härke.
På den seriösa banan: Det ser riktigt bra ut. Blir Intressant att följa.
På tal om provtur, (inte för att jag blivit erbjuden en men) jag skulle inte palla det. Skulle antagligen bara gå hem och gråta över mitt eget härke.
På den seriösa banan: Det ser riktigt bra ut. Blir Intressant att följa.
Tidigare (Toyota-) bilar: Supra MK3 3.0L Turbo - 89, Celica ST202 -94, Celica ST192 -90 (förstabil).
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: lör 23 maj 2009, 08:38:02
- Bilmodell: Celica GT-4 ST205
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Karlskoga
- Land (Country): Sverige
Re: Celica St205 GT4 1995
Ser väldigt väldigt bra ut!
Du har PM.
Du har PM.
Projectpost;
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=19&t=743
Finns mer utförligt med historik och med bilder på;
http://web.comhem.se/~u95137892/historik.html
Film på motorraset;
http://www.youtube.com/watch?v=mEB08vk4eCQ
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... f=19&t=743
Finns mer utförligt med historik och med bilder på;
http://web.comhem.se/~u95137892/historik.html
Film på motorraset;
http://www.youtube.com/watch?v=mEB08vk4eCQ
-
- Inlägg: 258
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:36:02
- Bilmodell: Celica GT-Four St205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Karlstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Karlstad
Re: Celica St205 GT4 1995
Då var det dax för en lite uppdatering!!
Nu är äntligen bilen igång och den har rullat runt en 60mil nu eller så varit på lite utställningar mm.
Nu har jag även börjat fresta på lite på allvar igen. Vi satt och mappade lite igår påväg ner till mariestad. Laddar runt 1,1-1,2bar, och jag måste säga att den går bättre nu än va den gjorde förra året.
Rejsade lite med igår mot en polares r33 gtst och den tog jag ganska lätt efter 201m körning. Den är BPU och borde ha runt en 280hk kanske med r-däck.
Tog en lugn start och han hade ett par längder på mig men efter 1:an och vidare tog jag ganska fort in och drog ifrån... så vet inte men en bit över 300 lär det vara kanske
Kul är det i alla fall och slutar inte dra över 200km/h heller
Nu är äntligen bilen igång och den har rullat runt en 60mil nu eller så varit på lite utställningar mm.
Nu har jag även börjat fresta på lite på allvar igen. Vi satt och mappade lite igår påväg ner till mariestad. Laddar runt 1,1-1,2bar, och jag måste säga att den går bättre nu än va den gjorde förra året.
Rejsade lite med igår mot en polares r33 gtst och den tog jag ganska lätt efter 201m körning. Den är BPU och borde ha runt en 280hk kanske med r-däck.
Tog en lugn start och han hade ett par längder på mig men efter 1:an och vidare tog jag ganska fort in och drog ifrån... så vet inte men en bit över 300 lär det vara kanske
Kul är det i alla fall och slutar inte dra över 200km/h heller
Mikael Höglund
Kör en ST205
0762000444
Kör en ST205
0762000444