Byta spolarpump till vindrutan?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
shuu
Bilmodell: Toyota avensis 2.0
Årsmodell: 2004

Byta spolarpump till vindrutan?

Inlägg av shuu »

God kväll, blev rätt så nyligen ägare av en Toyota Avensis -04 2.0

Hoppades på en nyare bil som jag slapp skruva på men tji fick jag ;)
Har fått hem en ny pump som jag tänkte byta till vindrutan men vill gärna veta hur man lättast går tillväga, har sett i någon annan tråd här att man gör det genom höger innerskärm. Hur mycket måste man egentligen plocka av?

Ska även byta Xenon, något att tänka på förutom att koppla av batteriet?

Tack i förhand!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Byta spolarpump till vindrutan?

Inlägg av PierreW »

shuu skrev:God kväll, blev rätt så nyligen ägare av en Toyota Avensis -04 2.0

Hoppades på en nyare bil som jag slapp skruva på men tji fick jag ;)
Har fått hem en ny pump som jag tänkte byta till vindrutan men vill gärna veta hur man lättast går tillväga, har sett i någon annan tråd här att man gör det genom höger innerskärm. Hur mycket måste man egentligen plocka av?

Ska även byta Xenon, något att tänka på förutom att koppla av batteriet?

Tack i förhand!
Sitter en skruv i underkant av stötfångaren, den håller fast stötfångaren, innerskärmen och spoilern.
10mm skalle, grovgängad plåtskruv.
Du bör komma åt pumpen genom att lossa den, du behöver inte lossa hjulet om du svänger det åt sidan.
Men det underlättar att lyfta upp bilen lite i framkant.
Du ser vilket som blir lättast, lossa hjulet eller inte.
Kommer du trots detta inte åt så blir det mer att lossa, sitter ännu en 10mm skruvskalle i överkant skruvad upp i skärmen.
Lossar du den kan du dra ut stötfångarn en bit till i bakkant. ;)

Måste fråga innan jag går in på Xenonljuset, vad är fel?
Trasig lampa?
Svagt ljus?
Nedslag på SBP?
Blå/lila ljus?
Flimrande ljus?
Tänder sig inte som de ska?
Slocknar ibland?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
shuu

Inlägg av shuu »

PierreW skrev: Sitter en skruv i underkant av stötfångaren, den håller fast stötfångaren, innerskärmen och spoilern.
10mm skalle, grovgängad plåtskruv.
Du bör komma åt pumpen genom att lossa den, du behöver inte lossa hjulet om du svänger det åt sidan.
Men det underlättar att lyfta upp bilen lite i framkant.
Du ser vilket som blir lättast, lossa hjulet eller inte.
Kommer du trots detta inte åt så blir det mer att lossa, sitter ännu en 10mm skruvskalle i överkant skruvad upp i skärmen.
Lossar du den kan du dra ut stötfångarn en bit till i bakkant. ;)

Måste fråga innan jag går in på Xenonljuset, vad är fel?
Trasig lampa?
Svagt ljus?
Nedslag på SBP?
Blå/lila ljus?
Flimrande ljus?
Tänder sig inte som de ska?
Slocknar ibland?
Tack, lite jobbigt när man inte ha tillgång till garage när man ska lyfta ordentligt =)

Xenonljuset, vänstra halvljus är helt dött, har inte märkt något problem med det innan, märkte att det inte lös en kväll jag körde hem från jobbet.
Har försökt kolla alla säkringar men vet inte om jag har hittat alla, hittade inga trasiga iaf. Sitter väl fördelat på 5 olika ställen av någon bra anledning och jag kom aldrig riktigt underfull med vilka som var till vad...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

shuu skrev:
Xenonljuset, vänstra halvljus är helt dött, har inte märkt något problem med det innan, märkte att det inte lös en kväll jag körde hem från jobbet.
Har försökt kolla alla säkringar men vet inte om jag har hittat alla, hittade inga trasiga iaf. Sitter väl fördelat på 5 olika ställen av någon bra anledning och jag kom aldrig riktigt underfull med vilka som var till vad...

Ok låter som lampan gått, men faktiskt inte helt ovanligt att Drivdonet går sönder heller.
Tyvärr blir det i så fall en dyr historia då dem inte går att byta, finns heller inga nya att köpa utan det är komplett strålkastare som gäller.

Är du inte mannen med 110% koll på dina fingrar och lampbytet så avråder jag dig från att ens öppna locket på strålkastaren.
Projektorn och lampfästet är en tragiskt dålig konstruktion som går sönder alldeles för lätt.
Ibland har de räckt att man varit lite hårdhänt vid demontering av kontakten från Xenonlampan för att den ska gå sönder.
Går de sönder står du där med skägget i brevlådan och får köpa en ny strålkastare, en beg är inte lönnt att satsa på då dem kan vara ännu sämre.
Reflektorerna i projektorn är tyvärr förbrukningsvara och mattas med tiden ner så ljuset blir svagt och bilen går inte genom besiktning utan anmärkning och ombes.

Åk till en auktoriserad Toyota verkstad, förhoppningsvis så har dom koll på de jag skrev här ovan om kvalitén på lamphållaren.
Tar dom 100kr för bytet plus lampa så är de värt de.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
shuu

Inlägg av shuu »

PierreW skrev:
shuu skrev:

Ok låter som lampan gått, men faktiskt inte helt ovanligt att Drivdonet går sönder heller.
Tyvärr blir det i så fall en dyr historia då dem inte går att byta, finns heller inga nya att köpa utan det är komplett strålkastare som gäller.

Är du inte mannen med 110% koll på dina fingrar och lampbytet så avråder jag dig från att ens öppna locket på strålkastaren.
Projektorn och lampfästet är en tragiskt dålig konstruktion som går sönder alldeles för lätt.
Ibland har de räckt att man varit lite hårdhänt vid demontering av kontakten från Xenonlampan för att den ska gå sönder.
Går de sönder står du där med skägget i brevlådan och får köpa en ny strålkastare, en beg är inte lönt att satsa på då dem kan vara ännu sämre.
Reflektorerna i projektorn är tyvärr förbrukningsvara och mattas med tiden ner så ljuset blir svagt och bilen går inte genom besiktning utan anmärkning och ombes.

Åk till en auktoriserad Toyota verkstad, förhoppningsvis så har dom koll på de jag skrev här ovan om kvalitén på lamphållaren.
Tar dom 100kr för bytet plus lampa så är de värt de.
Låter lite skrämmande om det går i sönder så lätt... köpte ett par lampor från Xenonknugen som ligger i bilen nu, tror du någon toyotaverkstad sätter i dem? eller det är bara deras orginalsaker som gäller?

Du vet inte på rak arm var säkringarna sitter till halvljuset? Vilken av boxarna iaf.
Tack för alla kloka svar, det uppskattas en massa :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

shuu skrev:
Låter lite skrämmande om det går i sönder så lätt... köpte ett par lampor från Xenonknugen som ligger i bilen nu, tror du någon toyotaverkstad sätter i dem? eller det är bara deras orginalsaker som gäller?

Du vet inte på rak arm var säkringarna sitter till halvljuset? Vilken av boxarna iaf.
Tack för alla kloka svar, det uppskattas en massa :)
Säkringarna sitter om jag inte minns fel i den lilla tvärgående dosan ovanpå kylet stämplat med en vit bokstav.
Du får ta av plastkåpan över kylet för o se den.

Är du inte "hej o du" med Toyota verkstan kan de kanske vara på tiden att bli de nu, fikabröd osv är alltid uppskattat som en liten bonus. ;)
Men jag tror inte de ska vara nått problem att få bytt lampa trots att du inte köpt dem där.
Vi brydde oss inte i alla fall, de stod bara "ny lampa ligger i bilen" på arbetsordern och sen tog vi vanligt pris 50kr för bytet.
Köpte dem lampan så tog vi också 50kr utöver lampan.
Man får se de som en service för att behålla sina kunder och kanske skaffa lite nya ;)
Inte göra som Renault o VAG o ta 1000kr för lampbyten trots att de ibland kan krångla o ta lite tid.
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
shuu

Inlägg av shuu »

Fick bytt lampan inne på Toyota för 270:- med lampa (var vanlig H7) ;) Men nu gick den högra också såklart så det är väl bara att åka in igen när man får tid.. :) Surt efter bara 300mil drygt men men.. Bytte även spolarpumpen och det gick rätt så lätt, råkade byta fel pump först eftersom jag hade fått en pump till bakrutan (fel färg) men det löste sig smidigt till slut.

Tänkte först byta den högra lampan själv, tog av plasten sen insåg jag att det bara vara drygt (för lite plats) i cm mellan ABS-ventilpaketet och lampan... Hur tänkte de här? Ska man behöva lossa hela lamphuset eller vad gör man? Stängde huven igen och tänker köra in om toyota imorgon..
Skriv svar