Crown MS65 -72 "Kujira"

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"

Inlägg av Vesa »

Bilagor
Crowncab.jpg
Crowncab.jpg (42.07 KiB) Visad 2766 gånger
CRown.jpg
CRown.jpg (75.11 KiB) Visad 2768 gånger
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"

Inlägg av Hemiyoda »

Alltid dessa gräsliga färger på diy cabbar. ;-)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"

Inlägg av Hemiyoda »

Lite uppdatering från garage de´yoda.

5M-GTE:n är ute ur Crownen. Orig 4M med A340-låda är påväg in. Ska bli trevligt med 4-stegsautomat med lockup.

Gjorde upptäckten att Daihatsuns elchoke passar på 4M:ens förgasare. Tror den kommer fungera, jämfört med orig avgasuppvärmd dito.

Bild

Bild
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"

Inlägg av Dale »

Ja där dräller det av motorer. :-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"

Inlägg av Hemiyoda »

Ja. På ett eller annat sätt har jag tillgång till dessa:
1.5st 5M-E
2st 2T-G
0.5st 2T-C
2st 3T-C
3st 18R-G
1st 4M
1st 5M-GE
1st 4A
2st 1UZ-FE
1st 4A-GE
+bonus 7M-GTE, 3S-FE
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"

Inlägg av Hemiyoda »

Har fortsatt slakta Charmantens gamla förgasare. Plockade ut huvudmunstyckena.

Första porten 2M 1.04mm 4M 1.07 Charmant 1.04
Andra porten 4M 1.55mm Charmant 1.53mm

Satt 1.04mm munstycket i 4M förgasaren. Jag har kollat med bredbandslambdan och den går lite för fett vid lugn körning. (typ 12.5:1 - 13:1) Vet inte om 0.03mm gör någon skillnad men nu provar vi.

"Borrade" upp andra portens huvudmunstycke till 1.65mm. Bredbandslambdan skvallrade att den gick alldeles för snålt vid fullgas, runt 14.7:1 - 15:1. Hoppas på bättre värden nu.

Skulle vilja hitta en 5M-E fördelare så man slipper brytaren i fördelaren. Nackdelen är att tändkurvan blir fel. 4M toppen har mycket större förbränningsrum som förbränner långsamt jämfört med den mycket kompaktare 5M-E toppen. Skiljer 8 grader vid fullgas 2500 rpm+. (4M 38 grader, 5M-E 30 grader.)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"

Inlägg av Johnny Blade »

Jag har ju 5M-Efördelare på min, inte har jag märkt att den ändrar för lite.Men jag vet ju iofs inte hur den ska gå när den går som den ska.;)
Jag är nöjd som det är.
Förgasaren däremot skulle jag behöva göra nåt åt.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"

Inlägg av Hemiyoda »

Fixat fästen för "kickdown"-wiren. Har ej längre kickdownfunktion längre eftersom denna låda är elektronisk, styr bara hydraultrycket i lådan.

A340e:n är större på alla ledder, får precis plats. Nu måste jag bygga ny bakre balk, korta kardan, fixa vinkelväxel för hastighetsmätarvajern och fixa växellänkaget + elen.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"

Inlägg av Johnny Blade »

Fint, det ska bli intressant det här.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Crown MS65 -72 "Kujira"

Inlägg av Hemiyoda »

Växellådsbalk svetsad. Kardan svetsad. Halva avgaset färdigt. (Blir true-dual hehe) Vinkelväxel för hastighetsmätare lokaliserad (undrar från vilken bil den är? Satt på en W57-låda) och monterad. El-fix och några oljekylledningar kvar + värstingen.. växellänkaget.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Skriv svar