Sida 1 av 1

toyota stå för kostnaden?

Postat: mån 09 jan 2012, 12:32:30
av jali
Hej!
Vet inte om detta skulle läggas här eller i någon annan del i forumet .

Vi har en yaris från december 2007 som nu har fått problem med vattenpumpen.
Vi lämnade in den idag och fick samtal om vad problemet var och vad det skulle kosta o.s.v.
Men min fråga är... När de ringde upp så pratade de om att de eventuellt kunde stå för en del av kostnaden, att det var en fråga om goodwill.
Jag förstod inte riktigt varför de skulle göra det. Jag har i och för sig precis haft den inne på mellanservice och har skött alla mina andra servicar också.
Kan det vara så att det som hänt egentligen är något som de borde ha upptäckt på servicen och därför vill stå för en del av kostnaden nu?

Re: toyota stå för kostnaden?

Postat: mån 09 jan 2012, 12:33:55
av cheetah1
Det kan ha att göra med att det är ett känt fabrikationsfel. Det är väl bara att tacka och ta emot om dom självmant erbjuder sig att ta det på goodwill tycker jag? :)

Re: toyota stå för kostnaden?

Postat: mån 09 jan 2012, 12:47:28
av jali
Ja för fan. vill dom stå för det så inga problem! :)
Man jag har inget kött på benen att de ska göra det. hittar inget på google om det iheller.

Re: toyota stå för kostnaden?

Postat: mån 09 jan 2012, 17:11:42
av Glenn
Goodwill är vad det låter som, om det finns ett känt fel som inte borde vara där, men som inte täcks av garanti så kan tillverkaren besluta att man står för det eller en del av kostnaden för att hålla sina kunder nöjda och glada, en nöjd kund köper antagligen en till bil av samma märke nästa gång, en missnöjd kund byter troligen märke och då tappar man ju en kund som genererar inkomster lång tid framöver.

Ofta (i alla fall i andra branscher) kan det vara så att man har budgeterat för en viss del problem som man ska stå för, om det blir mindre problem får man pengar över, och istället för att föra in dom i verksamheten som vinst så använder man pengarna för goodwillreparationer, det är i princip
som en form av marknadsföring då, eller om man hellre vill se det så, att smörja befintliga kunder.