Sida 1 av 1

3sgte laddtryck

Postat: tor 23 feb 2012, 20:05:31
av Ruggas
hejsan jag undrar hur högt laddtryck klarar en original 3sgte motor eller snarare vad klarar motorns botten del osv jag har ett piggyback där ja ställer luft bränsle kurvan och större spridare osv. men jag undrar hur mycket kan ja laddtryck kan jag krama ur turbon till en motor med orörd grundmotor? (original kolvar osv) tacksam för svar.

och vad skulle behövas bytas för att stiga till 1.2-1.3bar?

det gäller en celica gt-4 st185 -91

Re: 3sgte laddtryck

Postat: tor 23 feb 2012, 20:42:38
av amby
Det som ger sig först är turbo och Blockpackning.
Man brukar säga att båda tål 1bar, men inte mer.

Men om du byter till en stålpackning antigen aftermarket typ cometic,TRD,HKS, st205ans eller liknade och kör med RÄTT MÄNGD BRÄNSLE så tål motor riktigt mycket. 400hk brukar man säga. Sen kan blocket ge vika. Gen 2 blocket som sitter i st185 är starkare än st205 blocket :-)

Men vid över 270-300hk krävs att man bygger om bränslesystemet. ny btr,raile, bränslepump och kanske lite nya ledningar.Hela historian hittar du annars här http://www.mrcontrols.com/primers/power.htm

men ny rail ny turbo och stålpackning så borde 1,3bar inte vara ett problem med rätt spridare och ditt piggyback

Re: 3sgte laddtryck

Postat: fre 24 feb 2012, 08:47:06
av Proberas
Kolvarna lär också behöva bytas till ett par smidda?

Re: 3sgte laddtryck

Postat: fre 24 feb 2012, 09:20:32
av amby
Proberas skrev:Kolvarna lär också behöva bytas till ett par smidda?
ja det är nog lika bra att byta dem om man byter blockpackningen.
Fast vissa säger att det klarar rätt mycket.

Re: 3sgte laddtryck

Postat: lör 25 feb 2012, 00:05:12
av Glenn
ringlandet på kolvarna brukar ju nästan vara det första som rasar känns det som iofs.


Sen kan ST205 ha två olika block också, det finns ett förstärkt som kom 1996 nån gång.