Sida 1 av 1
Rav4 1995
Postat: ons 29 feb 2012, 18:48:59
av city76
Är ny på forumet o ny Rav4 ägare o har en del frågor som någon säkert kan svara på.
Bilen är alltså en 3 dörrars importerad 1995 års modell 2.0 16 v
Den har ingen halvljusaut. hur gör man. Bara relä eller helt egen inkoppling?
Vad är intervallen på kamremsbyte?
Kan man lägga på nya däck fram om bakdäcken är halvslitna?
Re: Rav4 1995
Postat: tor 01 mar 2012, 08:37:42
av Dale
city76 skrev:Är ny på forumet o ny Rav4 ägare o har en del frågor som någon säkert kan svara på.
Bilen är alltså en 3 dörrars importerad 1995 års modell 2.0 16 v
Den har ingen halvljusaut. hur gör man. Bara relä eller helt egen inkoppling?
Vad är intervallen på kamremsbyte?
Kan man lägga på nya däck fram om bakdäcken är halvslitna?
Universal halvljusautomatik reläsatser att köpa hos välsorterade biltillbehörsbutiker. Ska man göra det snyggt och bygga om original så blir det till att byta ljusspaken bland annat.
Kamrem bytes vid 10 tusen mil eller 8 år (vilket som kommer först). Brukar vara rekomenderat att kolla löprulle, spännare om dom kan behövas bytas med. Har kärran närmat sig 20 tusen mil kan de vara ide att byta vattenpumpen med. Se
http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... ntervaller
Att ha däck av olika omkrets är INTE att rekommendera då det sliter sönder på fördelningslådan. Dumsnålt att bara byta två däck alltså. Normalt så slits alla fyra däcken lika och gör dom inte det så är det troligtvis nått galet.
Re: Rav4 1995
Postat: tor 01 mar 2012, 09:58:40
av Glenn
Fast det finns u en tråd på det riktiga..eh..gamla forumet om just det där med däcksslitage på GT4 där vi kom fram till att det antagligen berodde mest på körstil, jag och zpider slet mest bakdäck men de flesta andra slet mest framdäck, vissa slet helt jämt.
Jag vill och minnas att det åtminstonde i ST165-manualen stod att man ofta skulle skifta däck mellan fram och bak för att dom skulle slitas så jämt som möjligt.
..Just av den anledningen du är inne på förstås, att man inte bör ha olika rullomkrets på hjulen då det sliter på fördelningslådan.
Re: Rav4 1995
Postat: tor 01 mar 2012, 11:13:03
av Dale
Om bussningar, lufttryck och hjulinställningar inte är bra så blire ju tok med. Körstilen lär ju påverka med som Glenn skrev. Jag kör antagligen som en kärring för på min Celica sliter det då jämt runt om.

Re: Rav4 1995
Postat: mån 05 mar 2012, 11:41:37
av cat
Bytt däck runt om, du vinner på det i längden.