Sida 1 av 2

Corolla -02 1,4 med felkod P0103

Postat: sön 25 mar 2012, 15:44:11
av matti_83
Som rubriken lyder, så får jag felkoden P0103 "Mass Air Flow (MAF) Circuit High Input" på min Corolla.
Tomgången är ojämn när motorn är kall, vid högre varvtal går den som den ska.
Ju kallare omgivningstemperatur, desto ojämnare går den.

Har flera gånger tömt felkodsminnet, men felkoden återkommer så snart motorn startas oberoende av omgivnings- och motortemperatur.
Hittills har luftmassamätaren och luftfiltret blivit bytta, utan att det inverkat på felkoden.

Kan något säga vad det kan finnas för andra orsaker?

Re: Corolla -02 1,4 med felkod P0103

Postat: mån 26 mar 2012, 19:28:27
av YarisMek
Har du rengjort luft kanalerna helt? Finns det andra felkoder? och hur lång tid kan du köra innan detta kommer up igen?

Re: Corolla -02 1,4 med felkod P0103

Postat: mån 26 mar 2012, 20:42:38
av PierreW
Tycker de låter som en kabel som blivit lite gnagen på eller liknande.
Kan ju vara så att nånting blivit skadat eller inte riktigt monterat vid ett eventuellt shortblock byte,
för jag gissar att din motor med största sannolikhet en gång i tiden druckit olja och sedan blivit åtgärdad enligt servicemeddelande.

Re: Corolla -02 1,4 med felkod P0103

Postat: mån 26 mar 2012, 20:58:44
av matti_83
YarisMek skrev:Har du rengjort luft kanalerna helt? Finns det andra felkoder? och hur lång tid kan du köra innan detta kommer up igen?
Har inte rengjort luftkanalerna, men de borde åtminstone vara torra.
Felkoden kommer tillbaka direkt vid start av motorn, utan att köra en meter.

Re: Corolla -02 1,4 med felkod P0103

Postat: mån 26 mar 2012, 21:11:01
av matti_83
PierreW skrev:Tycker de låter som en kabel som blivit lite gnagen på eller liknande.
Kan ju vara så att nånting blivit skadat eller inte riktigt monterat vid ett eventuellt shortblock byte,
för jag gissar att din motor med största sannolikhet en gång i tiden druckit olja och sedan blivit åtgärdad enligt servicemeddelande.
Bilen har varit krockad i frampartiet någonstans och därav blivit krockreparerad innan jag köpte den. Ledarna till MAF-sensorkontakten har då gått/kapats av och skarvats.
Dessa skarv har jag gjort om ordentligt men det har ej heller hjälpt.

Re: Corolla -02 1,4 med felkod P0103

Postat: mån 26 mar 2012, 21:38:06
av PierreW
matti_83 skrev:
PierreW skrev:Tycker de låter som en kabel som blivit lite gnagen på eller liknande.
Kan ju vara så att nånting blivit skadat eller inte riktigt monterat vid ett eventuellt shortblock byte,
för jag gissar att din motor med största sannolikhet en gång i tiden druckit olja och sedan blivit åtgärdad enligt servicemeddelande.
Bilen har varit krockad i frampartiet någonstans och därav blivit krockreparerad innan jag köpte den. Ledarna till MAF-sensorkontakten har då gått/kapats av och skarvats.
Dessa skarv har jag gjort om ordentligt men det har ej heller hjälpt.
Vad menar du med ordentligt, lödning och krympslang hoppas jag, och verkligen inte vanliga skarvrör eller tvinnade kablar och eltejp?
Att skarva kablar som man skickar signaler till styrboxen igenom är ganska lurigt, jag kan garantera dig att du har för hög resistans i den kabeln.

Re: Corolla -02 1,4 med felkod P0103

Postat: mån 26 mar 2012, 22:01:08
av matti_83
PierreW skrev:
matti_83 skrev:
PierreW skrev:Tycker de låter som en kabel som blivit lite gnagen på eller liknande.
Kan ju vara så att nånting blivit skadat eller inte riktigt monterat vid ett eventuellt shortblock byte,
för jag gissar att din motor med största sannolikhet en gång i tiden druckit olja och sedan blivit åtgärdad enligt servicemeddelande.
Bilen har varit krockad i frampartiet någonstans och därav blivit krockreparerad innan jag köpte den. Ledarna till MAF-sensorkontakten har då gått/kapats av och skarvats.
Dessa skarv har jag gjort om ordentligt men det har ej heller hjälpt.
Vad menar du med ordentligt, lödning och krympslang hoppas jag, och verkligen inte vanliga skarvrör eller tvinnade kablar och eltejp?
Att skarva kablar som man skickar signaler till styrboxen igenom är ganska lurigt, jag kan garantera dig att du har för hög resistans i den kabeln.
De var tidigare lite halvtaskigt skarvade. Gjode om skarven med isolerade skarvhylsor med krympande ändar och isolerade sedan kring alltsammans.
Borde kanske löda dem och se om det har någon inverkan, det kan ju nog vara extra känsligt med resistans i själva ledaren när det gäller ledaren som sensorns resistansen mäts via.

Re: Corolla -02 1,4 med felkod P0103

Postat: ons 28 mar 2012, 20:32:37
av YarisMek
Det är 4 eller 5 sladdar till luftmassemätare? Mät att du får fram 11-14V stift 1 (b+) med tändningen på. Om du inte får det så kan det vara kabelbrott + se säkringar. Om det är helt, de ska kunna mäta resistans på stift 2 & 3 (signal + o signal -). Dom går till styrdonet, mäta kabeln där emellan luftmassemätare stift 2 & 3 o styrdonet kontakt. Det ska vara ca. 0-0,1 ohm normalt. (Toyota rekommendationer att lossa batteri - pol innan lossa styrdons kontakt. + den kontakten har massa stift så kan va svårt o hitta rätt, se färgerna). Om det är mycket mer är det kabel fel eller skarvrör e dåliga.
Sen finns det mer steg du kan göra men kan va svårt utan Toyota dator eller el-scheman.

Re: Corolla -02 1,4 med felkod P0103

Postat: ons 28 mar 2012, 20:52:34
av PierreW
Som sagt, börja med att skarva ordentligt med lödning och leta efter mer skador på kablarna,
tror knappast det är en tillfällighet att du får felkoden och att kablaget "en gång i tiden" varit trasigt.
När man annars får en felkod som tyder på att LMM är trasig så brukar de vara System too Lean, eller System too Rich, med koderna P0171 eller P0172.
Och eftersom du redan bytt LMM så återstår i princip bara kablaget/kontakten, i värsta fall motorns ECU, men gör som ovanstående skribent säger.

Re: Corolla -02 1,4 med felkod P0103

Postat: ons 28 mar 2012, 22:50:54
av matti_83
YarisMek skrev:Det är 4 eller 5 sladdar till luftmassemätare? Mät att du får fram 11-14V stift 1 (b+) med tändningen på. Om du inte får det så kan det vara kabelbrott + se säkringar. Om det är helt, de ska kunna mäta resistans på stift 2 & 3 (signal + o signal -). Dom går till styrdonet, mäta kabeln där emellan luftmassemätare stift 2 & 3 o styrdonet kontakt. Det ska vara ca. 0-0,1 ohm normalt. (Toyota rekommendationer att lossa batteri - pol innan lossa styrdons kontakt. + den kontakten har massa stift så kan va svårt o hitta rätt, se färgerna). Om det är mycket mer är det kabel fel eller skarvrör e dåliga.
Sen finns det mer steg du kan göra men kan va svårt utan Toyota dator eller el-scheman.
Har nu lött ledarna. Mätte stift 1 med tändningen på, 12.4V så åtminstone det är i sin ordning. Felkoden återkommer fortfarande (har en egen obd2-testare, så jag har testat vartefter).
Hann inte längre än att mäta spänningen på stift 1 nu ikväll.
Vad menar du med styrdon, syftar du på ECU:n?

Kan vacuumventilen inverka på problemet? Denna alltså: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&s ... 0910-12257
Ena slanganslutningen är av, så den ska ju bytas iaf. Men har den någon betydelse i sammanhanget?

EDIT: Vacuumventilen sitter ju intill luftfilter"burken", och ansluts med skild kontakt vars ledare går in i samma bunt som luftmassamätarens ledare.