Sida 5 av 11

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: ons 18 maj 2011, 00:29:51
av Neblade
Dale skrev:4A-GE blacktop?
Inte mycket till bild, men det är allt jag lyckades ta utan att lyfta ur motorn ur bakluckan på bilen!
Bild

Motorn är som Dale gissat en 4A-GE Blacktop!! Ska bli mycket roligt att få se vad denna kan prestera i en lätt Celica GT. :D

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: ons 18 maj 2011, 07:06:57
av SHySwe
:thumbup: Det blir en riktig Pokemon-raket!
Visst ska den reggas för gatan?
Hur tänker du runt bromsar och fjädring?

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: ons 18 maj 2011, 10:17:53
av Glenn
177Kg ska tydligen en 1UZ-FE väga, 18R-G väger 144Kg, ingen jätteskillnad direkt.

4A-GE är dock inte helt oväntat lättare, 125Kg.

..Med reservation för att jag googlade fram alla vikter :)

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: ons 18 maj 2011, 17:39:35
av Hornlund
Ojdå, inte illa. Tror du valt en trevlig spis :thumbup:
Blev den köpt av någon "på byn" eller importerade du själv?

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: fre 20 maj 2011, 22:12:44
av Vesa
Det där va ett bra val, fick du med en sprängkåpa oxå ?

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: mån 23 maj 2011, 23:57:27
av Neblade
Jag fick med växellåda (T50) inklusive sprängkåpa, grenrör, kardanaxel, motorbalk(osäkert hur bra den passar), databox, kabelhärva, generator.
Så det mesta följde med! Jag saknar dock trattarna till spjällen samt insugsfilter.

Köpte allt från en kille i Stockholm som var på väg att flytta utomlands.

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: tis 24 maj 2011, 00:08:04
av Neblade
Glenn skrev:177Kg ska tydligen en 1UZ-FE väga, 18R-G väger 144Kg, ingen jätteskillnad direkt.
4A-GE är dock inte helt oväntat lättare, 125Kg.
..Med reservation för att jag googlade fram alla vikter :)
Se där, redan där sparade jag 52 kg. Och då misstänker jag att vikterna är tomvikt utan olja och vatten, sen blir ju allt runtomkring större med större motorer. Större kylare, grenrör, avgasrör, stadigare fästen, kraftigare bakaxel, etc etc. :) Det bygger snabbt på mycket vikt.
För att inte tala om balansen i bilen med mycket vikt fram. Det känns som rätt val, även om en 1UZ-FE hade varit riktigt kul att stuva i!

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: sön 05 jun 2011, 11:23:05
av Neblade
Var i garaget igår och pysslade. Håller på och förbereder inför blästring av karossen. Målet är att få iväg karossen till blästring innan semestern, hoppas bara de har tid att ta emot den.

Jag passade även på att tömma ur oljan ur T50-växellådan, det var ingen vacker syn. Rejält med spån på magnetpluggen. Är orolig för både hur motorn och växellådan mår, jag förstod ju att den hade varit hårt körd. Nu är det ivarjefall bekräftat vad gäller växellådan.

Någon som har en T50 att sälja? ;)

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: sön 05 jun 2011, 11:36:14
av Johnny Blade
Lådan som satt i från början då,det var väl en T50?

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: mån 06 jun 2011, 13:34:53
av Neblade
Johnny Blade skrev:Lådan som satt i från början då,det var väl en T50?
Hmm... där sa du ju något. Det måste ju vara en T-låda. Ska gräva fram och kika på den. Ännu finns det hopp. ;)

Bra med två lådor, då kan man ju renovera en och köra med den andra. Går det att köpa reservdelar till lådorna fortfarande tro?

Nu bär det av mot garaget igen...