Vad är skillnad mellan lättfälgar och vanliga fälgar?
- DilleBoy
- Bilmodell: Toyota Celica ST205
- Årsmodell: 1999
- PostOrt: Spånga
- Land (Country): Stockholm
Vad är skillnad mellan lättfälgar och vanliga fälgar?
Jag har ett par 17tums fälgar som väger en del, men tankarna har slagit om man ska köpa lättfälgar men vad är nackdelen och fördelen?
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
- amby
- Pay User
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
Re: Vad är skillnad mellan lättfälgar och vanliga fälgar?
Du menar nog lättmetall fälgar.
Det är gjorda av aluminium.
Fördelen med lätta fälgar är ju att bilen blir starkare.
Skillnaden på att köra en bli med tex. 15" fälgar och 17" är rätt stor om man inte har grymt mycket hästar då.
Det är gjorda av aluminium.
Fördelen med lätta fälgar är ju att bilen blir starkare.
Skillnaden på att köra en bli med tex. 15" fälgar och 17" är rätt stor om man inte har grymt mycket hästar då.
- DilleBoy
Ok då förstår jag, får nog köpa lättmetall fälgar
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
- Fnys
- Moderator
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Kontakt:
Lägger på en fråga:
Hur många lättare "alternativ" finns det än lättmetallfälgar?
...och vad innebär splitfälgar?
Hur många lättare "alternativ" finns det än lättmetallfälgar?
...och vad innebär splitfälgar?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- amby
- Pay User
- Bilmodell: Celica GT4
- PostOrt: Jönköping
Splitter fälgar är fälgar som inte är gjutna, utan ihop skruvade, kanske att det finns någon typ av press metod med.
Det finns fälgar gjorda av magnesium om det är det du menar fnys. Magnesium användes ibland i rally sammanhang.
Vet även att en del formel1 bilar i alla fall har använt det.
Farsan berätta att han var och titta på racing i Anderstorp en gång när det körde någon typ av formel1 bil.
Den krascha, tog eld och magnesium fälgarna tog eld. Magnesium brinner extremt varmt så det gick inte släcka.. Tror föraren dog.
Typisk naktdel med Magnesium.
Det finns fälgar gjorda av magnesium om det är det du menar fnys. Magnesium användes ibland i rally sammanhang.
Vet även att en del formel1 bilar i alla fall har använt det.
Farsan berätta att han var och titta på racing i Anderstorp en gång när det körde någon typ av formel1 bil.
Den krascha, tog eld och magnesium fälgarna tog eld. Magnesium brinner extremt varmt så det gick inte släcka.. Tror föraren dog.
Typisk naktdel med Magnesium.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
splitfälgar är helt enkelt delningsbara, det finns väl i princip två anledningar att man gör så, en är att då kan man byta bara den trasiga delen om man kör sönder fälgen, eller så kan man byta bredd på den utan att byta allt, detta är dock ganska osannolika scenarion i verkligheten, mest gör man så för att man vill kunna tillverka centrumet och fälgbanan på olika sätt, jag har för mej att man gjuter centrumet och smider fälgbanan för att få så bra egenskaper som möjligt. (man kan också använda olika legeringar till centrumet och fälgbanan)
Sen är det ju det där med legeringar, det existerar i princip inte aluminiumfälgar eller magnesiumfälgar, det är alltid lättmetallegeringar, men är det stor del magnesium så kallas det ofta magnesiumfälgar.
ren aluminium skulle bli för skört, därför legeras det alltid med lämpliga metaller, exempelvis magnesium, och alla dessa lageringar kallas då lättmetall.
En väldigt intressant sak är ju vilken enorm skillnad i vikt det kan vara på två lika stora fälgar i lättmetall, jag hade ju en uppsättning BBS RS splittfälgar på min ST165, dom vägde MYCKET mindre än originalfälgarna, och originalfälgarna var nog ändå lättare än många billiga eftermarknadsfälgar.
Billiga LM-fälgar är ofta tyngre än motsvarande plåtfälg.
Sen är det ju det där med legeringar, det existerar i princip inte aluminiumfälgar eller magnesiumfälgar, det är alltid lättmetallegeringar, men är det stor del magnesium så kallas det ofta magnesiumfälgar.
ren aluminium skulle bli för skört, därför legeras det alltid med lämpliga metaller, exempelvis magnesium, och alla dessa lageringar kallas då lättmetall.
En väldigt intressant sak är ju vilken enorm skillnad i vikt det kan vara på två lika stora fälgar i lättmetall, jag hade ju en uppsättning BBS RS splittfälgar på min ST165, dom vägde MYCKET mindre än originalfälgarna, och originalfälgarna var nog ändå lättare än många billiga eftermarknadsfälgar.
Billiga LM-fälgar är ofta tyngre än motsvarande plåtfälg.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Hornlund
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
Hjulen är en rätt bra sak att spara vikt på faktiskt, då det påverkar både broms, acceleration & hela hjulupphängningen.
Har du som tidigare sagt inte en massa hästar att gödsla med, är det ett bra sätt att få en piggare bil. Du spar även bränsle med lättare hjul. Se till att ha rätt mängd luft (eller nitrogen) i däcken också, det är inte heller att förakta!
Har du som tidigare sagt inte en massa hästar att gödsla med, är det ett bra sätt att få en piggare bil. Du spar även bränsle med lättare hjul. Se till att ha rätt mängd luft (eller nitrogen) i däcken också, det är inte heller att förakta!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Ja, ofjädrad vikt är ju inte så bra av flera skäl, hjulen är ju dessutom roterande massa. (fast där har man ju både för och nackdelar av mer sådan.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
-
- Bilmodell: Celica GTi
- PostOrt: Eskilstuna
En grej att tänka på är också hur mycket plåtfälgar flexar jämfört med lättmetallfälgar som väger lika mycket som plåtisarna. Mer material i lättmetallisarna gör att de blir stabilare.
Sen är det ju paradoxalt nog så att en 16" fälg axar fortare än en 18" fälg som väger lika mycket på grund av rotationströgheten. Därför bör fälgarna vara så små som möjligt om prestanda är det viktigaste.
Sen är det ju paradoxalt nog så att en 16" fälg axar fortare än en 18" fälg som väger lika mycket på grund av rotationströgheten. Därför bör fälgarna vara så små som möjligt om prestanda är det viktigaste.
Läste igenom allt nyss. Jag lär mig något nytt varje dag och det är jag glad över, men nu fick jag med ett par 17tums fälgar som är hur snygga som helst, dels har jag ett par ace fälgar hemma 16tum, vilket av fälgarna skulle ni rekomendera till min st185? 17 eller 16?
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld