Sida 1 av 2

Tröttare vid full arbetstemp

Postat: ons 13 maj 2009, 09:27:58
av Larco
En sak jag känt på flera bilar är att de blir lite tröttare när de blivit genomvarma. Inte nödvändigtvis så konstigt men jag undrar om det ska vara så, om det inte ska va så eller om det bara sitter i mitt huvud.
Vad är era erfarenheter?

Handlar det om att den suger varmluft, backar tändningen nån grad ändå eller vad är orsaken?
Corollan är ju ingen räser direkt så jag tycker att det inte borde behöva vara så. Värmeutveckling är ju rätt snäll om man jämför med celican liksom :P
Kan det kanske bli bättre av ett ordentligt kalluftsintag och mer friflödande avgassystem? :)

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: ons 13 maj 2009, 14:54:37
av Dale
Upplever Celican precis tvärt om. Den är rätt rapp när den är varm. Kanske avgasröret sväller när det blir varmt så avgaserna kommer ut fortare å oljan inte är så tjock å allt går lätt. ;-)

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: ons 13 maj 2009, 16:01:07
av Larco
Dale skrev:Upplever Celican precis tvärt om. Den är rätt rapp när den är varm. Kanske avgasröret sväller när det blir varmt så avgaserna kommer ut fortare å oljan inte är så tjock å allt går lätt. ;-)
Din celica gills inte :P
Jag misstänker just att temperaturen i motorrummet bla har med saken att göra men du har ju stora ventilationshål i din huv.
Nej men bra att veta. :)

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: ons 13 maj 2009, 16:11:45
av Hemiyoda
Jo har märkt samma sak. Man får ju fetta på ordentligt med soppa vid kall motor (+25% mer sås på Diehard runt 10grader celsius), så luften är mycket tätare. Dock så har man mer friktion pga oljan inte kommit upp i arbetstemp. Men håller med om effektökningen.

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: tor 14 maj 2009, 09:50:06
av Larco
Din Diehard andas väl motorrumsluft och har väl dessutom uppvärmt insug? ;)
Det är ju förvisso kalluftssnorkel original på min rolla o de flesta andra bilar från sent 80tal o framåt :)

Jag tänkte på det hela vägen till jobbet nu idag o märkte att den framför allt blev lite tröttare efter lite kökörning, så det är väl just gammal klassisk heatsoaking... den var pigg hela tiden till man började o köa lite.

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: tor 14 maj 2009, 10:07:11
av Hemiyoda
Uppvärmt insug svar ja. Motorrumsluft svar nej. :) Tror jag kan bli av med mina spikningar vid arbetstemp med ouppvärmt insug. Måste provas.

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: tor 14 maj 2009, 11:13:46
av Dale
Måste skaffa lite tempmätare å montera in lite här å där. Har ju öppet luftfilter under huven och den är ju inte avskärmat på nått sätt utan jag har hela tiden hoppats att den suger in sval luft genom hålet i skärmen.

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: tis 19 maj 2009, 13:17:56
av mIkAeL
Dale det sitter ju en temp mätare original i din i insuget och även en i luftboxen.... så de 2 kan du ju kika tempen på... dock vet jag inte hur man kan läsa av dessa temper i original boxen. men du borde ju kunna tjuva dig in på kablarna och läsa dig till vilka värden de har vid olika volt... kanske :D

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: tis 19 maj 2009, 15:12:45
av Dale
Mmm, får bygga nått. Kan ju vara så att ECUn mäter resistansen i tempgivaren lär de ju bli problem å hänga in nått på trån.

Re: Tröttare vid full arbetstemp

Postat: mån 01 jun 2009, 13:26:43
av Larco
Jag såg igår att corollan inte har en ordentlig kalluftssnorkel till luftrenaren. Snorkeln som finns tittar upp framför batteriet precis men fortfarande bakom kylaren o allt. Dessutom sitter det en gummilist mellan huven och "kylarbalken" som hindrar ev. friskluft från att ta sig in...

Inte så konstigt att den blir lite trött i bilköer/värmen.