Skillnad mellan olika 1AZ-FSE motorer
Postat: sön 08 apr 2012, 22:34:44
Ännu ett fall med att topplocksbultarna har släppt från blocket i en Avensis med 2 L motor!
Min sambos Avensis från 2002 blev akut törstig på kylarvatten och med tanke på att bilen rullat 20.000 mil, så var min första tanke - vattenpumpsbyte, vilket får definieras som en relativt enkel "fixa själv" grej. Det hela startade med lite felsökning, fyllde på med glykol lösning för att säkra mig att det inte var någon så banalt som att någon gummislang hade gett upp och märkligt nog kunde jag inte finna något läckage under motorn trotts att jag fyllde på rikligt med glykol lösning! Kom inte vätskan ut under bilen så återstod enbart alternativet att det kom ut via avgasröret - hemska tanke! Tyckte att bilen rykte lite väl mycket så första tanke - "blåst topp packning" ! Ringde brorsan om råd som blev "av med toppen"! Tog hjälp av Haynes och efter en hel del demonterings strul så skulle jag lossa toppbultarna - till min förvåning (1) så var 2 st lösa, det var bara att plocka upp och till förvåning (2) så satt aluminiumgängresterna från blocket i topplocksbultarna och till förvåning (3) så var där enbart ca 15 mm "toppbultsgänga" av toppbultarna som når ner i blocket! Nu behöver man inte vara Einstein i mekanik för att inse att där är något som inte passar när där är mera mm gänga på tändstiften till aluminium toppar versus topplocksbultarna till min sambos Avensis 1AZ-FSE motor. Det förefaller vara använt för korta topplocksbultar vid sammanssättningen av denna motor, att åberopa good-will för en så gammal motor som har gått så långt är 100% utsiktslöst!
Motorn är paj så det är en passande begmotor som ska införskaffas och monteras. Sökning efter begagnade 1AZ-FSE motorer på nätet blev nästa chock med mycket begränsat urval och med start pris min 10.000kr som har gått > 20.000 mil upptill dryga 20.000kr! Det finns däremot ett betydligt större och trevligare utbud av 1AZ-FSE motorer till Avensis Verso.
Min första tanke var att Toyota som världens största bilproducent använder sig av "typ motorer" (precis som t.ex. GM med 350" och 454") som används i många modeller under ett antal år! Tänkte bäst att kolla med Toyota för säkerhetskull, så jag ringde o kollade med Toyota huruvida man kunde använda en 1AZ-FSE motorer från en Avensis Verso till en standard Avensis och för att göra en lång historia kort så var det inte möjligt, det enda som funkade enligt honom var en motor från exakt samma model/typ och årgång! Detta förefaller mig milt uttryckt lite konstigt!! Att det skiljer lite mellan motorer mellan typ/årgång kan jag köpa och det kan normalt kan fixas med att flytta vissa delar mellan motorerna!
Är det någon som vet eller har praktisk erfarenhet av byte med 1AZ-FSE motorer mellan olika modeller /årgångar, då jag själv inte har erfarenhet av Toyota motorer och den Toyota representant jag snackade med inte verkade ha helt klart för sig ! ?
Mvh
Anders
Min sambos Avensis från 2002 blev akut törstig på kylarvatten och med tanke på att bilen rullat 20.000 mil, så var min första tanke - vattenpumpsbyte, vilket får definieras som en relativt enkel "fixa själv" grej. Det hela startade med lite felsökning, fyllde på med glykol lösning för att säkra mig att det inte var någon så banalt som att någon gummislang hade gett upp och märkligt nog kunde jag inte finna något läckage under motorn trotts att jag fyllde på rikligt med glykol lösning! Kom inte vätskan ut under bilen så återstod enbart alternativet att det kom ut via avgasröret - hemska tanke! Tyckte att bilen rykte lite väl mycket så första tanke - "blåst topp packning" ! Ringde brorsan om råd som blev "av med toppen"! Tog hjälp av Haynes och efter en hel del demonterings strul så skulle jag lossa toppbultarna - till min förvåning (1) så var 2 st lösa, det var bara att plocka upp och till förvåning (2) så satt aluminiumgängresterna från blocket i topplocksbultarna och till förvåning (3) så var där enbart ca 15 mm "toppbultsgänga" av toppbultarna som når ner i blocket! Nu behöver man inte vara Einstein i mekanik för att inse att där är något som inte passar när där är mera mm gänga på tändstiften till aluminium toppar versus topplocksbultarna till min sambos Avensis 1AZ-FSE motor. Det förefaller vara använt för korta topplocksbultar vid sammanssättningen av denna motor, att åberopa good-will för en så gammal motor som har gått så långt är 100% utsiktslöst!
Motorn är paj så det är en passande begmotor som ska införskaffas och monteras. Sökning efter begagnade 1AZ-FSE motorer på nätet blev nästa chock med mycket begränsat urval och med start pris min 10.000kr som har gått > 20.000 mil upptill dryga 20.000kr! Det finns däremot ett betydligt större och trevligare utbud av 1AZ-FSE motorer till Avensis Verso.
Min första tanke var att Toyota som världens största bilproducent använder sig av "typ motorer" (precis som t.ex. GM med 350" och 454") som används i många modeller under ett antal år! Tänkte bäst att kolla med Toyota för säkerhetskull, så jag ringde o kollade med Toyota huruvida man kunde använda en 1AZ-FSE motorer från en Avensis Verso till en standard Avensis och för att göra en lång historia kort så var det inte möjligt, det enda som funkade enligt honom var en motor från exakt samma model/typ och årgång! Detta förefaller mig milt uttryckt lite konstigt!! Att det skiljer lite mellan motorer mellan typ/årgång kan jag köpa och det kan normalt kan fixas med att flytta vissa delar mellan motorerna!
Är det någon som vet eller har praktisk erfarenhet av byte med 1AZ-FSE motorer mellan olika modeller /årgångar, då jag själv inte har erfarenhet av Toyota motorer och den Toyota representant jag snackade med inte verkade ha helt klart för sig ! ?
Mvh
Anders