Sida 1 av 1

2T-3T motorer

Postat: tor 14 maj 2009, 20:25:59
av Vesa
Någon som vet om vxl.lådan passar mellan 2T & 3T ?, är det borrningen som skiljer lr. slaglängd ?, Fanns det någon modell i landet som hade 3T ? Har försökt & lista ut det själv men kanske nån här som är expert inom omr. Snart ägare till 70 talare :D

Re: 2T-3T motorer

Postat: tor 14 maj 2009, 20:51:52
av Hemiyoda
Samma block mellan 2T 3T. Slaget som skiljer 70mm vs 78mm. 3T veven är fullmotviktad.

Fanns bland annat i Corolla TE72, Carina TA6 (81-84) (kombi?). (Jag har en sådan.)

Re: 2T-3T motorer

Postat: tor 14 maj 2009, 21:12:34
av Vesa
Låter som 3T inte lämpar sig som race motor, då får jag ragga på en 2T. nån som har ?

Re: 2T-3T motorer

Postat: tor 14 maj 2009, 21:19:23
av Hemiyoda
Det är 3T som gäller. 78mm slag är ju inget att oroa sig för. Fortfarande "undersquare".

Har annars ett 2T-G block liggandes, måste modifieras för kam i block om man vill köra stötstångstoppen. 3T:na behöver jag själv. Har även ett extra 2T-G topplock som kräver svets i förbränningsrum, men det tror jag vill behålla.

Re: 2T-3T motorer

Postat: tor 14 maj 2009, 22:25:50
av Johnny Blade
3T hittar man ju i Carina TA47('80-'81) också.Och i min Corolla KE36. :mrgreen:

Re: 2T-3T motorer

Postat: tor 14 maj 2009, 22:35:40
av Vesa
Jo det såg jag,skitkul :mrgreen: e de nån fart i den då ? bilrovn? ? Hade en 30 en gång som skulle skrotas men jag orkade inte få livet ur den, busade lite med en dieselinsprutning :D :P :?: :o

Re: 2T-3T motorer

Postat: sön 17 maj 2009, 23:09:20
av Vesa
Kan jag flytta över kam , kolvar från 2T till 3T utan problem? 2T: va bromsad till 160 hk där bak vad skulle det bli med 3T ? Nån som vet :D

Re: 2T-3T motorer

Postat: mån 18 maj 2009, 07:55:12
av Hemiyoda
Kammen går att flytta över fysiskt. Hur optimal den är för det nya slaglängden vet man inte, men skulle gissa på att det funkar svinbra.

Kolvarna går inte att flytta tyvärr. Stakarna är samma mellan 2T och 3T. Dom har ändrat på komphöjden på kolven istället. 9:1 standard på 3T. Jag skulle nog forska i att plana toppen "snett" som jag läst på finska forum. Eftersom det inte går att plana lika mycket på insugssidan. Se bild.

edit: kanske finns rum att plana 2mm i varje fall. Då är man uppe i runt 11:1.

Bild

Re: 2T-3T motorer

Postat: mån 18 maj 2009, 23:24:48
av Vesa
Ska nog kolla reglementet med SBF först om jag får åka med en 3T annars kan kan man ju ha 2 snurror en för veterancuppen & en för Grupp H, men kan nån göra kopia av min kam som sitter i 2T: n.