Udda ST165, Såld
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Update !
Tack för alla tidigare kommentarer som jag missade att tacka för i mitt senaste inlägg.
Kul att folk vill hjälpa till.
Tänkte att ni vill se lite hur det går med sidojolen..
Gjorde en logo som är måttbestämd på datorn ,7 x 20 cm har jag för mig,lade sedan den i en plastficka och skar ut den.
Hot Toy ?
Fasttejpad , använde en vinkelhake för att skära underkanten rak.
Tanken var att spraya färg ovanpå mallen men färgen flöt ut så det fick bli att rita av mallen istället, till det hade en mall i papper funkat nästan lika bra. Använde en CD-marking penna som fäster ganska bra på plast, tusch torkar inte.
Denna ska alltså kapas/dremlas ur och få svart nät eller plexiglas bakom sig.
Gjorde en liten bild sent en natt , Hot Toy blir namnet på bilen har jag kommit fram till.
Kommentera gärna.
Kul att folk vill hjälpa till.
Tänkte att ni vill se lite hur det går med sidojolen..
Gjorde en logo som är måttbestämd på datorn ,7 x 20 cm har jag för mig,lade sedan den i en plastficka och skar ut den.
Hot Toy ?
Fasttejpad , använde en vinkelhake för att skära underkanten rak.
Tanken var att spraya färg ovanpå mallen men färgen flöt ut så det fick bli att rita av mallen istället, till det hade en mall i papper funkat nästan lika bra. Använde en CD-marking penna som fäster ganska bra på plast, tusch torkar inte.
Denna ska alltså kapas/dremlas ur och få svart nät eller plexiglas bakom sig.
Gjorde en liten bild sent en natt , Hot Toy blir namnet på bilen har jag kommit fram till.
Kommentera gärna.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
- Dalju
- Inlägg: 40
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 11:19:06
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2004
- PostOrt: Kristianstad
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kristianstad
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Update !
Lite terapiarbete där ja. Hoppas slutresutatet blir som du vill.
Fin skiss du gjort, perfekt som signatur eller liknande.
Fin skiss du gjort, perfekt som signatur eller liknande.
/David Ljungkvist
Corolla 1,6 - Inte snabb, men snygg
Corolla 1,6 - Inte snabb, men snygg
- gt-four
- Inlägg: 163
- Blev medlem: lör 14 mar 2009, 16:46:34
- Bilmodell: celica gt-four st165
- Årsmodell: 88
- Ort: torhamn
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Update !
hur går det för dig da? snart dags för dig att sätta i motorn med va?
- Iceman07
- Inlägg: 200
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
- Bilmodell: celica gt4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: hemse
- Land (Country): sverige
- Ort: hemse
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Update !
hur går de med denna då? längesen de vart nån update
virre magnusson
Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Udda ST165 får en uppfräschning.. Update !
Öhum.. *harkel*... Projektet tog tvärstopp i mitten på Juli pga många jobb att slutföra till Augusti , sen har det bara
blivit mer jobb.. tiden har inte räckt till och bilfan står där den står än och lär inte komma ut i år.
Den största anledningen till att bilen inte blir klar för i år är att jag köpte en bostadsrätt , utan lån, vilket raserade bilens budget men man vinner ju på det i längden.
Gjorde klart den påbörjade sidokjolen, bara för att upptäcka att skadan längre fram i kjolen inte var dåligt spackel utan en
genomgående spricka som sträcker sig ganska långt, hejja.. en spräckt kjol.. mer att plasta.
MEN Toya-loggan blev som jag tänkt mig iaf.
Det senaste som gjordes var att montera svänghjul och koppling, 90Nm på svänghjulet med 12/9 kvallisort borde hålla.
Kopplingen är från en St205, tack Simon.
Hade en fundering på att sälja iväg bilen men då måste jag ändå ha tiden att skruva ihop den innan och det är ganska meningslöst så den får stå tillsvidare.
blivit mer jobb.. tiden har inte räckt till och bilfan står där den står än och lär inte komma ut i år.
Den största anledningen till att bilen inte blir klar för i år är att jag köpte en bostadsrätt , utan lån, vilket raserade bilens budget men man vinner ju på det i längden.
Gjorde klart den påbörjade sidokjolen, bara för att upptäcka att skadan längre fram i kjolen inte var dåligt spackel utan en
genomgående spricka som sträcker sig ganska långt, hejja.. en spräckt kjol.. mer att plasta.
MEN Toya-loggan blev som jag tänkt mig iaf.
Det senaste som gjordes var att montera svänghjul och koppling, 90Nm på svänghjulet med 12/9 kvallisort borde hålla.
Kopplingen är från en St205, tack Simon.
Hade en fundering på att sälja iväg bilen men då måste jag ändå ha tiden att skruva ihop den innan och det är ganska meningslöst så den får stå tillsvidare.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Udda ST165 ,renovering, Projektet Stoppat.
Hej hopp, då var vi igång igen och fått lite gjort.
Fixat en ny garageplats från och med nyår så det är väl dags att försöka få ihop maskinen.
Tillbringade större delen av dagen med att klia mig i skallen samtidigt som jag försökte bena ut vad som är till vad och en del frågor dök upp.
1. Kan man göra en fuling och sätta LMM och luftfiltret direkt mot insuget och skippa turbon ? Tänkte mest på att den ska vara körbar ut ur garagehallen och upp på trailern, typ 100 meter. Måste väl gå ,eller ?
2. Gt4 har vattenkylt spjällhus ( med alla dess slangar runt motorn ) men jag har ju GTi-insug med Gt4 spjällhus vilket medför att Gt4´s rördragning inte passar. Ska jag helt enkelt dra upp matning och retur direkt till spjällhuset eller skita i det helt ? Kanske inte behövs nu när spjällhuset blir på sidan av motorn ?
Denna rörklump var en av anledningarna till att jag tröttnade på projektet, skiten passar inte mot GTi-insuget.
Men problem är till för att lösas( sa någon smart jävel ) så vad gör man ? Hålet närmast kameran passade nästan,fick
böja plåten som rören är svetsade i samt böja dom 2 röranslutningarna som pekar uppåt men det var lätt.
Så kom nästa problem, här stämde ingenting, måste ha ett helt nytt fäste, Hmm..
Kanske användbart ?
Färdigt ? Inte helt klar, hade inga Unilock-muttrar till stora hålet men fästet funkar.
I slutet av dagen har jag iallafall lyckats lista ut vad som är nödvändigt att ha kvar och vad som ska skrotas, bland annat konstaterade jag att det blir en del anslutningar på rören ovan som inte längre kommer att användas.
Fixat en ny garageplats från och med nyår så det är väl dags att försöka få ihop maskinen.
Tillbringade större delen av dagen med att klia mig i skallen samtidigt som jag försökte bena ut vad som är till vad och en del frågor dök upp.
1. Kan man göra en fuling och sätta LMM och luftfiltret direkt mot insuget och skippa turbon ? Tänkte mest på att den ska vara körbar ut ur garagehallen och upp på trailern, typ 100 meter. Måste väl gå ,eller ?
2. Gt4 har vattenkylt spjällhus ( med alla dess slangar runt motorn ) men jag har ju GTi-insug med Gt4 spjällhus vilket medför att Gt4´s rördragning inte passar. Ska jag helt enkelt dra upp matning och retur direkt till spjällhuset eller skita i det helt ? Kanske inte behövs nu när spjällhuset blir på sidan av motorn ?
Denna rörklump var en av anledningarna till att jag tröttnade på projektet, skiten passar inte mot GTi-insuget.
Men problem är till för att lösas( sa någon smart jävel ) så vad gör man ? Hålet närmast kameran passade nästan,fick
böja plåten som rören är svetsade i samt böja dom 2 röranslutningarna som pekar uppåt men det var lätt.
Så kom nästa problem, här stämde ingenting, måste ha ett helt nytt fäste, Hmm..
Kanske användbart ?
Färdigt ? Inte helt klar, hade inga Unilock-muttrar till stora hålet men fästet funkar.
I slutet av dagen har jag iallafall lyckats lista ut vad som är nödvändigt att ha kvar och vad som ska skrotas, bland annat konstaterade jag att det blir en del anslutningar på rören ovan som inte längre kommer att användas.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
- Iceman07
- Inlägg: 200
- Blev medlem: sön 08 mar 2009, 09:09:27
- Bilmodell: celica gt4
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: hemse
- Land (Country): sverige
- Ort: hemse
Re: Udda ST165 ,renovering, Projektet Stoppat.
kul att du kommit igång lite igen
virre magnusson
Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Toyota Celica gt4 carlos sainz edition -92
Toyota Celica gt4 st165-88
Toyota Celica gti st162-86-88
Bmw 525i M paket-93 #såld#
Bmw 518i-95 #såld#
Suzuki Vitara JLX-92
Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.
Spjällhuset är inte vattenkylt utan tvärt om.
Du kan ta slangarna som går till spjällhuset och koppla ihop dom som en loop utan spjällhuset.
Jag provade med å plugga dom på min första 165a och det funkade inte utan det måste cirkulera runt där.
Du kan ta slangarna som går till spjällhuset och koppla ihop dom som en loop utan spjällhuset.
Jag provade med å plugga dom på min första 165a och det funkade inte utan det måste cirkulera runt där.
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.
Iceman07 : Jo visst är det
Gt-4 : Bra då vet jag vad som funkar. Så vattnet cirkulerar förbi spjällhuset för att bli nedkylt ? Hmm, då värmer man ju insuget och får en sämre insugstemp, det var en kass idé, fast det kanske härstammar från org Ic´n.
Loopa slangarna var det ja, på köpet får man en liten kortare väg för kylarvattnet.
Snacka om att man blir proffs på den här motorn när jag väl fått ihop den igen med all dess mekanik.
Gt-4 : Bra då vet jag vad som funkar. Så vattnet cirkulerar förbi spjällhuset för att bli nedkylt ? Hmm, då värmer man ju insuget och får en sämre insugstemp, det var en kass idé, fast det kanske härstammar från org Ic´n.
Loopa slangarna var det ja, på köpet får man en liten kortare väg för kylarvattnet.
Snacka om att man blir proffs på den här motorn när jag väl fått ihop den igen med all dess mekanik.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Udda ST165 ,renoveringen går vidare.
Man cirkulerar vattnet genom spjällhuset för att det inte ska frysa på vintern. Gashäng kan vara lite jobbigt...Jonex skrev:Iceman07 : Jo visst är det
Gt-4 : Bra då vet jag vad som funkar. Så vattnet cirkulerar förbi spjällhuset för att bli nedkylt ? Hmm, då värmer man ju insuget och får en sämre insugstemp, det var en kass idé, fast det kanske härstammar från org Ic´n.
Loopa slangarna var det ja, på köpet får man en liten kortare väg för kylarvattnet.
Snacka om att man blir proffs på den här motorn när jag väl fått ihop den igen med all dess mekanik.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd