Carinan har problem med utsläppen..
Postat: lör 26 maj 2012, 21:55:08
Idag gjorde jag ett besök hos SBP med min Carina E (3S-FE från 94), som haft ståplats i ca. 1½år.
Allt var frid & fröjd tills dess det var dags att kontrollera avgaserna... som tyvärr visade sig vara helt åt skogen!
CO 2,9 (0,5)
CO 2500 4,4 (0,3)
HC 062 (100)
LAMBDA 0,85 (0,97-1,03)
Jag har inte börjat nysta så mycket i saken än. Katten bytte jag för inte alls så många mil sedan. Så skulle bli förvånad (förbannad?) om det är där problematiken sitter.
Kan det vara något knas med lambdan? Går det att mäta sig till funktionen genom diagnosuttaget, någon som vet mellan vilka stift & vilka mätvärden som gäller?
Vad rekommenderar ni att jag börjar med. Sprit är jag inte så sugen på som enda lösning, då det tydligen är något som är lite knasigt.
Tänkte prova att spruta lite startgas runt maskin & se om det verkar vara något läckage också. Men kan en sådan sak ställa till det så här pass?
Upplevde att tomgången var ganska hög, strax under 1500rpm. Så jag frågade om den var det när han mätte också, då hade den tydligen pendlat lite efter att bilen fått sig en hårdkörning runt kvarteren. Nu efter att jag lagt några mil till så är tomgången mer normal. Något fenomen för att den stått ett tag?
Under tiden jag haft bilen stående, har jag startat upp & kört mindre svängar för bromsarnas skull med ca. 6månaders intervaller. Vilket åtminstone gjorde gott för den punkten, med klockrena bromsvärden
Funderar på om det kan vara så enkelt som att oljan fått i sig för mycket soppa?
Tips & idéer?
Allt var frid & fröjd tills dess det var dags att kontrollera avgaserna... som tyvärr visade sig vara helt åt skogen!
CO 2,9 (0,5)
CO 2500 4,4 (0,3)
HC 062 (100)
LAMBDA 0,85 (0,97-1,03)
Jag har inte börjat nysta så mycket i saken än. Katten bytte jag för inte alls så många mil sedan. Så skulle bli förvånad (förbannad?) om det är där problematiken sitter.
Kan det vara något knas med lambdan? Går det att mäta sig till funktionen genom diagnosuttaget, någon som vet mellan vilka stift & vilka mätvärden som gäller?
Vad rekommenderar ni att jag börjar med. Sprit är jag inte så sugen på som enda lösning, då det tydligen är något som är lite knasigt.
Tänkte prova att spruta lite startgas runt maskin & se om det verkar vara något läckage också. Men kan en sådan sak ställa till det så här pass?
Upplevde att tomgången var ganska hög, strax under 1500rpm. Så jag frågade om den var det när han mätte också, då hade den tydligen pendlat lite efter att bilen fått sig en hårdkörning runt kvarteren. Nu efter att jag lagt några mil till så är tomgången mer normal. Något fenomen för att den stått ett tag?
Under tiden jag haft bilen stående, har jag startat upp & kört mindre svängar för bromsarnas skull med ca. 6månaders intervaller. Vilket åtminstone gjorde gott för den punkten, med klockrena bromsvärden

Funderar på om det kan vara så enkelt som att oljan fått i sig för mycket soppa?
Tips & idéer?