Sida 1 av 3
Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: fre 08 jun 2012, 14:54:23
av Dale
Regeringen vill fördubbla inblandningen av etanol i vanlig 95-oktanig bensin.
Bakgrunden är ett direktiv från EU om att minska bilparkens klimatpåverkan. Mer än var tionde bil klarar dock inte att gå på det nya E10-bränslet utan får fortsätta att tankas med 98 oktan. Från och med 1 maj i år kommer en ökad låginblandning av biobränsle i bensin och diesel att vara tillåten, vilket kommer att minska klimatpåverkan från bilar. E10 kommer att vara tillåten att säljas från och med 1 maj i år.
Toyota bensin
Nya bilar: E10 kan användas i alla på den europeiska marknaden varande bensinmodeller.
Begagnade bilar: i bilar tillverkade efter den 1.1.1998 kan E10 användas med följande undantag:
- Avensis 2.0 VVT-i (1AZ-FSE), tillverkade juli 2000 – oktober 2008.
- Avensis 2.4 VVT-i (2AZ-FSE), tillverkade juni 2003 – oktober 2008.
Övriga: En bränslekvalitet (företrädesvis 98 oktan) som får innehålla upp till 5% inblandning av etanol kommer att finnas tillgänglig för de modeller som inte kan använda E10 (bensin med upp till 10% inblandning av etanol).
Diesel
Även dieselbränslet berörs och från och med 1 maj tillåts att blanda in upp till sju procent av biobränslet FAME (Fatty Acid Methyl Ester, till exempel RME). Bil Sweden bedömer att alla dieselpersonbilar klarar denna inblandning.
Källor
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: fre 08 jun 2012, 16:04:42
av cheetah1
Har jag missat nåt, eller var det inte 1/5-2011 dom gjorde det här?
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: fre 08 jun 2012, 16:14:40
av Glenn
Nej, dom sköt upp det av säkerhetsskäl eller nåt.
fast jag visste inte att det var just nu det skulle införas iofs.
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: fre 08 jun 2012, 17:01:06
av cheetah1
Vad är det som man tror ska kunna hända på dessa bägge FSE-motorer? Finns det nån fix för att göra dom kompatibla? 98 oktan har ju blivit svindyrt..
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: fre 08 jun 2012, 17:11:38
av PierreW
cheetah1 skrev:Vad är det som man tror ska kunna hända på dessa bägge FSE-motorer? Finns det nån fix för att göra dom kompatibla? 98 oktan har ju blivit svindyrt..
Toyota skyllde ju redan för 10 år sedan på den svenska bensinen då Lambdasonderna pajade pga kondensvatten,
de sa efter bränsletester att de stora raffinaderierna blandade 10% Etanol i 95oktanig bensin.
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: sön 10 jun 2012, 09:51:14
av Rx_37
Dom började redan med detta E10 i Finland vid årsskiftet 2010->2011. Typ Alla började tanka 98e efteråt och det höll i sig säkert ett halvår sen började några gå tillbaka till det nya 95e E10 bränslet igen.
Men jag kör då inte på skiten fast jag "tekniskt sett kan" med Peugeoten. De gånger jag har provat tycker jag den drar 1 liter mer på 100km än med vanligt 98e. Det har många andra reagerat på med sina bilar också.
Sen förstår jag inte hur de tänkte med den där årsgränsen på bilar nyare än år 2000. Är ju jättespecifikt. En bil kan ju ha samma motor fast den är 1998 eller 2002'ans modell.
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: sön 10 jun 2012, 11:59:48
av PierreW
Rx_37 skrev:Dom började redan med detta E10 i Finland vid årsskiftet 2010->2011. Typ Alla började tanka 98e efteråt och det höll i sig säkert ett halvår sen började några gå tillbaka till det nya 95e E10 bränslet igen.
Men jag kör då inte på skiten fast jag "tekniskt sett kan" med Peugeoten. De gånger jag har provat tycker jag den drar 1 liter mer på 100km än med vanligt 98e. Det har många andra reagerat på med sina bilar också.
Sen förstår jag inte hur de tänkte med den där årsgränsen på bilar nyare än år 2000. Är ju jättespecifikt. En bil kan ju ha samma motor fast den är 1998 eller 2002'ans modell.
Det var väl år 2000 som ISO standarden vad gäller OBD uttag kom, alltså att alla bilar skulle ha ett OBD2 uttag.
Före dess var det lite blandat och tillverkarna använde sina egna modeller, vissa sämre än andra.
Man kan ju undra om den påstådda miljövinsten blir så stor, knappast, de enda som lär hända är att folk får tanka oftare vilket leder till att slipsnissarna i skinnfåtöljerna tjänar ännu mer pengar.
Global uppvärmning påskyndad av människan är bara en konspiration som forskare och stora företag rider på för att tjäna ännu mer pengar.
Skulle det ens säljas några nya bilar, microvågsugnar, kylskåp osv om inte tillverkarna kunde skryta med hur koldioxid snälla dem är mot "naturen".
När människan sedan en dag har utrotat sig själva så kommer naturen fortsätta att ha sin gång, jorden snurra vidare runt solen med minimal påverkan av oss Homosapiens som bara vart en liten prick på universums tidslinje

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: sön 10 jun 2012, 19:00:27
av Rx_37
Ja där håller jag med. Helt huvudlöst system det finns.
Är ju lite samma med diesel här också. För några år sen köpte alla dieselbilar för de var billiga att tanka men ifjol steg priset över en natt (och även gradvis) med ca. 30 cent pga nån ny dum jävla bestämmelse. Så nu får ju alla sälja dieselbilarna igen för det löns ju inte å köra med dom mer.
Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: sön 10 jun 2012, 20:19:45
av PierreW
Jag har egentligen aldrig brytt mig nått vidare om vad bilen dricker per mil osv, jag har alltid sett bilkörning som ett nöje,
även rena transportsträckor, men nu tycker jag de börjar gå för långt, priset har gått upp med 5kr litern sen jag tog körkort.
Ibland när jag tankar så funderar jag starkt på att fylla ett par stycken helfat och ställa hemma i garaget, för bensinpriset lär väl inte gå nedåt nånsin.
Som en äldre herre sade, det finns bara en fördel med dyr bensin, det går fortare att tanka för en hundring.

Re: Miljöbränsle E10 och diesel från 2012-05-01
Postat: sön 10 jun 2012, 23:32:05
av cheetah1
Sedelautomaterna är ju tyvärr borta, dock..
Det jävliga är ju att 98 är 50+ öre dyrare än 95 numera, så det är väl knappast det lönar sig längre. När det låg på 20-30 öre över så gick det ju faktiskt billigare med 98 än 95 om man körde en modern bil med knacksensorer.