Supra mk3, värmeproblem !

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
saxin
Bilmodell: Supra mk3
Årsmodell: 1988

Supra mk3, värmeproblem !

Inlägg av saxin »

tja, har nått konstigt värmeproblem på min supra, när ja åker med den och har den igång så visar temp mätaren alltid lite under mitten, alltså bra, när jag stänger av den så kokar den nästan alltid, småputtrar. har bytt termostat för säkerhetskull, och sköljt rent kylsystemet men har inte hjälp, vad kan det vara för fel?

mvh, Daniel
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Supra mk3, värmeproblem !

Inlägg av cheetah1 »

Är det en turbo? Vissa bilar gillar att efterkoka lite, brukar kunna avhjälpas genom att den får stå på tomgång en stund innan du stänger av den. Detta är särskilt viktigt på en turbo.
saxin

Inlägg av saxin »

Japp det är en turbo , så det är inget jätte allvarligt om det puttrar lite ?
supra3
Bilmodell: SupraMKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Tyresö

Inlägg av supra3 »

MK3 är känsliga på att blåsa topppackningen & det visar sig genom att den kokar, så troligt att du har en dålig packning.
Mvh Kenta
saxin

Inlägg av saxin »

japp, men har nyrenoverad topp, med ARP bultar och stålpackning, så borde inte vara det : S
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

kanske dum fråga, men är kylsystemet ordentligt luftat ?

Vissa bilar är tjuriga på luftningen, antar att dom här som har mecklat supra vet om det gäller den..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
saxin

Inlägg av saxin »

japp det har jag, enda ja ska göra nu är att sätta ditt ett kylarlock som tål mer tryck och se om det hjälper.. annars har ja ingen aning vad man kan göra
supra3
Bilmodell: SupraMKIII
Årsmodell: 1989
PostOrt: Tyresö

Inlägg av supra3 »

Ja supran är tjurig när det gäller att lufta systemet man kan få ställa den i en brant backe & hålla på att lufta den, då kan man ibland prata om timmar när den vill vara tjurig.

jag hade samma problem med min provade ett annat lock med högre tryck slutade med sprängd kylare & packning så inget jag skulle göra om.

kenta
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Isåfall skulle jag gissa att det är problemet, låter ju lite som det är luft i det på beskrivningen tycker jag.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
saxin

Inlägg av saxin »

hur ska man lufta den? det finns ingen luftnipple, ja fyller på kylaren fullt, sen när den är varm så expanderar det ut i expansionskärlet, och när bilen blir kall så är det för lite vatten i kylaren då det expanderat bort när den var varm
Skriv svar