Jag har aldrig tagit varningarna om att man ska tvätta bort fågelskiten från bilen omedelbart på särskilt stort allvar. Har aldrig fått några problem förr i världen när det har suttit kvar ett tag, så jag har inte brytt mig nu heller.
Men nu fick jag en ca 5 cm stor blaffa på hörnet av motorhuven, och antingen måste den fågeln ha ätit chili eller så är lacken ovanligt känslig på Subarun, för hur jag än gnuggde med polermedlet fick jag inte bort den gula ring som bildats. När jag sen gick in på nära håll med vaxet fick jag syn på att det är en synbar förändring i strukturen på klarlacken. Avföringen har helst sonika frätt sönder ytan på lacken!
Så har ni nåt fågelkräk som ger sig till att göra sina behov på din stackars bil, så se för fan till att tvätta bort det snarast möjligt!
Följande bild är tagen efter grundlig tvätt med avfettning samt polering och vaxning med Sonax produkter. Gick på fläcken extra hårt med polishen, men icke att det hjälpte. Bilden är tagen i kvällsljus, därför är den lite mörk och lite blåaktig.