Knackande ljud på tomgång

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
donaldduck
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Knackande ljud på tomgång

Inlägg av donaldduck »

När Yarisen är varm, friläge, och varvtalet går ner som lägst på tomgång, ca 650 varv/min hörs ett dovt knackande ljud. Försvinner så fort varvtalet går upp, förekommer inte vid nästa tomgångsvarvtal eller på högre varv (verkar finnas olika varvtalområden för tomgång). Som om något slår mot luftrenarburken. Kan inte hitta någon slang eller annat utanför burken som slår emot den. Svårt att höra varifrån ljudet kommer men det skulle kunna komma från bakre delen av luftrenarburken.

Någon som har en idee?
Användarens profilbild
donaldduck
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: Knackande ljud på tomgång

Inlägg av donaldduck »

Tror jag löst det.

Under främre delen av luftrenarburken, den man tar bort när man byter filtret, finns en gummislang som inte syns annars (vevhusventilationen gissar jag), går in i ventilkåpan. Denna slår mot bakre delen av luftrenarburken undertill när motorn vibrerar.

Ville verifiera att det ljudet inte var orsakat av lågt oljetryck.
Skriv svar