Sida 1 av 1

Lite frågor ang spridare för etanol

Postat: ons 27 jun 2012, 08:32:46
av Ante33
Hej ska till och mappa min mr2 turbo snart och funderar på att mappa den på etanol.
Vill landa runt 300whp, men tror inte mina 550 spridare räcker till det, kanske måste kliva upp på 850cc spridare.
Det som är gjort åt den för övrigt är bla:
Smidda stakar,kolvar
Apexi power fc
550cc spridare
walbro 255l bränslepump
Ställbar BTR
Portmatchad topp
Borttagen TVIS
irx 450 turbo mm
Kom med funderingar mvh Ante :)

Re: Lite frågor ang spridare för etanol

Postat: ons 27 jun 2012, 21:44:51
av Toyspeed
Jag har en uppsättning 950cc spridare som jag använde på min MR2:a
Dock är dom toppmatade...

Ska du ha större spridare så börjar de bli rätt bökigt att hitta sidomatade när du ska upp på dom storlekarna.

Re: Lite frågor ang spridare för etanol

Postat: tor 28 jun 2012, 08:30:24
av Ante33
Toyspeed skrev:Jag har en uppsättning 950cc spridare som jag använde på min MR2:a
Dock är dom toppmatade...

Ska du ha större spridare så börjar de bli rätt bökigt att hitta sidomatade när du ska upp på dom storlekarna.

Jo det är ju så, vet att sard har sidomatade upp till 850cc dom bör ju räcka till, men frågan är hur mycket man kan få ut på 550cc och etanol om dom räcker till 300whp :)

Re: Lite frågor ang spridare för etanol

Postat: tor 28 jun 2012, 14:44:25
av Toyspeed
Näe. Dina 550spridare tror jag inte kommer räcka till 300whp på E85.
Mina 1680cc spidare går på ca 95% nu på E85 vid ca 550-600whp

Är nog på gränsen med 850cc skulle ja tro =)

Re: Lite frågor ang spridare för etanol

Postat: tis 03 jul 2012, 14:33:38
av MrNize
Jag får väl mappa min på e85 så kan jag säga vad dom räcker till. Jag har sard 800 eller kanske det var 850... :roll:

Re: Lite frågor ang spridare för etanol

Postat: tis 03 jul 2012, 20:08:03
av SHySwe
Det beror väl på annat åxå? Soppatryck, bränslerörsdiameter, max pumpflöde... Många saker som kan begränsa.
Finns det nån tabell för spridare? Borde ju vara rätt generell "vetenskap"?
Min Saabmotor ska orka med ca 280hk bensin / 260hk e85, med bara mappning. Verkar det rimligt? Antar att man då får köra betydligt magrare på spriten?