Sida 1 av 2

Besiktningsfejden 2012

Postat: tor 28 jun 2012, 14:08:34
av Glenn
ja, idag besiktigade jag ST202'an, det sket sej ju.

- Positionslykta fram, båda sidor, fel färg
- Strålkastare halvljus, vänster ljusbild felaktig
- Parkeringsbroms bromsverkan, höger ur funktion


Parkeringsljusen är väl bara att byta lampor, sitter nåt blått skit där nu, halvljuset vet jag inte, förhoppningsvis sitter lampan fel helt enkelt, borde gå att kolla mot garageväggen typ.

Parkeringsbomsen vete fan, får kolla på det, men då vill jag ha igång ST205'an så jag har nåt att köra med också..

Vilket för mej till nästa ämne, i morgon ska ST205'an besiktigas, igårkväll rensade jag undan i garaget så jag kunde köra ut bilen, sen ställde jag på den och tog en provtur, grymt skönt att köra den efter att ha kört GT i några månader, det märks ju att den är mycket schysstare i chassiet och att den har 70hk extra.. dessutom mycket tystare i kupen av nån anledning ?

Re: Besiktningsfejden 2012

Postat: tor 28 jun 2012, 14:53:23
av Johnny Blade
Försökte dom inte ens justera lyset på plats? det brukar dom alltid göra här.

Re: Besiktningsfejden 2012

Postat: tor 28 jun 2012, 15:01:04
av Fnys
Johnny Blade skrev:Försökte dom inte ens justera lyset på plats? det brukar dom alltid göra här.
Det är sällan dom gör det numera. Hört kompisar som också fått ombesiktning på felaktig ljusbild, halvljus.
Visst var det populärt att sätta blåa silikonhattar på glödlamporna för att få en annan färg... vem har inte gjort det? :silent: Numera har det försvunnit tror jag och glaset brukar vara lackat blått istället.
Handbromsbajern eller belägget har förmodligen bara kärvat, säkert inget större problem :)

Re: Besiktningsfejden 2012

Postat: tor 28 jun 2012, 15:04:56
av Glenn
Fast det var inte höjden som var fel, ljusbilden såg helt bizarr ut, måste vara en trasig lampa eller felmonterat, jag gissar felmonterat.

Sökte på osrams sida efter parkeringslysena och såg att det var samma sorts lampor som sitter i blinkersarna och på div ställen på saaben, sådana ska jag ha ett tiotal hemma liggandes, bara jag kan hitta dom :)

Hoppas bara att handbromsen inte ställer till med problem.

Re: Besiktningsfejden 2012

Postat: tor 28 jun 2012, 15:06:16
av Fnys
Håller mest tummarna med GT4'an så du dyker upp imorgon :)

Re: Besiktningsfejden 2012

Postat: tor 28 jun 2012, 15:09:28
av Glenn
Den är dock grymt skitig, och fortfarande skadad i fram efter att jag blev påkörd av en smitare i garaget på jobbet :(

Hoppas den går igenom iaf, den har jag större hopp om efterssom jag ägt den länge och har mer koll på den :)

Re: Besiktningsfejden 2012

Postat: tor 28 jun 2012, 15:14:56
av Glenn
En annan skum sak var f.ö att avgasvärdena hoppade lite upp och ner, vid tomgång var CO perfekt (0.0) men lambdan lite hög, men när man gasade så blev CO hög men lambdan perfekt, besiktnimngsgubben kliade sej lite i huvudet över det där, men det var iaf lätt inom gränsvärdena.

Sen är det en plåtklämma till värmeskölden vars skruv rostat av och skramlar, måste fixa det med.

Re: Besiktningsfejden 2012

Postat: tor 28 jun 2012, 22:57:22
av Glenn
lampfelen åtgärdade.

Re: Besiktningsfejden 2012

Postat: fre 29 jun 2012, 08:59:17
av JPH
Glenn skrev:En annan skum sak var f.ö att avgasvärdena hoppade lite upp och ner, vid tomgång var CO perfekt (0.0) men lambdan lite hög, men när man gasade så blev CO hög men lambdan perfekt, besiktnimngsgubben kliade sej lite i huvudet över det där, men det var iaf lätt inom gränsvärdena.

Sen är det en plåtklämma till värmeskölden vars skruv rostat av och skramlar, måste fixa det med.
Är det inte lite typiskt att avgasvärdena "hoppar" så där? När jag skulle besiktiga min st185:a i våras var det samma sak. Jag hade iofs en ny lambdasond och motorn vill väl lära känna den först. Hade kört några mil till Bilprovningen, bilen stod still en 30 minuter, in i besiktningshallen, för höga CO- och lambda-värden! Besiktningsmannen, som för övrigt hade arbetat på Toyota, tog med mig på en liten tur med bilen runt kvarteret och så mätte vi igen. Pefekta värden!

\Patrik

Re: Besiktningsfejden 2012

Postat: fre 29 jun 2012, 09:15:15
av Toyspeed
klassiker.. Du ska alltid köra bilen som om du hatade den när du ska till besiktningen.
Har du en RIKTIGT varm motor brukar den alltid klara avgasvärdena =)