RAV4 2002. Katalysator och AC krångel.
Postat: lör 07 jul 2012, 22:46:37
Tjena.
Jag har en Toyota Rav4 Widebody 4wd
årsmodell 2002 2.0. bensin. 14500mil.
Den har jag lite problem med.
(Jag köpte den privat, tyvärr)
Efter att ha ägt den i en vecka, så tändes motorlampan.
Felkoden sa ungefär:
Lamdasond 1 Bank1 (minns inte exakta felkoden tyvärr)
(jag kan läsa felkoder, mm själv, med min laptop)
Jag kontaktade Toyota, som sa att det troligen är uppvärmingen som är kass, och att sonden måste bytas.
Sagt och gjort.
Jag lämnade in den och fick den bytt. (Jag hade inte tid just då)
Detta kostade 3600kr.
Typiskt, men nu ska den väl gå ett tag ialla fall tänkte jag.
Shit happens.
En vecka senare så lyser lampan igen.
Denna gång var jag på väg in till stan, så jag åkte raka vägen till Toyota, i tron att det blivit något med nya sonden.
Där läste dom :
P0420 - Rad 1 katalysatorsystem: effekten är för låg
P0430 - Katalysatorsystem rad2: effekten för låg
Jag höll på att trilla baklänges. Är katalysatorn slut efter 14000mil sa jag.
"Nej, sa dom. Denna kod tar vi bort. Gasa ur den ordentligt.
Den är lite för snällt körd, eller mycket småkörningar"
Dom släckte felkoden och tog inget betalt.
Jag kör uteslutande landsvägskörning, men jag hade bara haft den i tre veckor, så jag visste inte hur tidigare ägare kört den.
Därför så jag gasade ur den på hemvägen.
Jag var lite skeptisk men...
Frid och fröjd i tre veckor. (ca 150mil)
Sen lyser lampan igen.
Jag läser följande...
-------------------------------------------------------------------------------
Mode 03: Emissionsrelaterade felkoder
Adress 10 (Motor): 1 fel funnet:
P0430 - Katalysatorsystem rad2: effekten för låg
Frysta data för adress 10
PID02 Felkod som orsakat frysdata: P0430
PID03 Bränslesystem 1/2 status: Closed loop, användning av syresensorer
... Closed loop, användning av syresensorer
PID04 Kalkylerat lastvärde: 34.9 %
PID05 Motorns temperatur: 84 °C
PID06 Short Term Trim - Bank 1: -1.6 %
PID07 Long Term Trim - Bank 1: 0.0 %
PID08 Short Term Trim - Bank 2: -0.8 %
PID09 Long Term Trim - Bank 2: 1.6 %
PID12 Motorvarv: 2561 /min
PID13 Hastighet fordon: 86 km/h
PID15 Temperatur insugsluft: 22 °C
-------------------------------------------------------------------------------
Jag släckte felkoden och blåste ur den, riktigt ordentligt den här gången.
Sedan, efter 56 mil lyser lampan igen.
Jag läser följande...
-------------------------------------------------------------------------------
Mode 03: Emissionsrelaterade felkoder
Adress 10 (Motor): 2 Funna fel:
P0420 - Rad 1 katalysatorsystem: effekten är för låg
P0430 - Katalysatorsystem rad2: effekten för låg
Frysta data för adress 10
PID02 Felkod som orsakat frysdata: P0420
PID03 Bränslesystem 1/2 status: Closed loop, användning av syresensorer
... Closed loop, användning av syresensorer
PID04 Kalkylerat lastvärde: 32.5 %
PID05 Motorns temperatur: 85 °C
PID06 Short Term Trim - Bank 1: -2.3 %
PID07 Long Term Trim - Bank 1: 3.1 %
PID08 Short Term Trim - Bank 2: -0.8 %
PID09 Long Term Trim - Bank 2: 3.9 %
PID12 Motorvarv: 2182 /min
PID13 Hastighet fordon: 74 km/h
PID15 Temperatur insugsluft: 27 °C
-----------------------------------------------------------------------------------
Jag kan inte tro att en katalysator är kass efter 14000mil. (eller?)
Det ser så ut på värdena, tycker jag, men jag kan inte detta riktigt.
Jag har haft en Audi som gick 36000mil med orginalkatten.
Besiktningsprotokollet från 2012-05-12 säger:
CO 0,0 (0,3) HC 000 (100)
CO 2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,00 (0,97 - 1,03)
Jag har kollat på Short och Longterm, bank 1 och 2, under körning, (alla 4 värden samtidigt grafiskt) och dom följer varandra bra tycker jag.
Jag har inte sett några avikande värden, som frysta data visar.
Det finns att läsa om dessa felkoder i andra inlägg, och det verkar vara ett dataproblem tycker jag. DVS en "bugg" i programmet.
Det ska finnas mjukvaru uppdateringar för detta, som åsikterna går isär om, och för någon stackare har det kostat 23000kr att få detta fixat.
(Kataysator + 4sonder + DATABOX!!!)
Vad tror ni?
Dom inläggen är lite gamla, så det kan ha hänt saker sen dess.
Jag kostar INTE på den 23000kr.
En ny katalysator kostar iofs 3600kr på Skruvat.se, men det är inte kul att byta den,med rostiga skruvar + ca 2000kr för varje sond som gängpajar.
Dessutom kanske orginalfelet finns kvar.
Dessutom....
Idag, lägger AC´n av också.
Jag körde ca 15 mil utan problem. Sen när den stått ca 5 min, så ska jag flytta bilen.
Då blinkar AC´lampan, och den kyler inte.
Jag låter den stå i ca 15min och provar igen.
Då blinkar AC´lampan efter ca 5 min användande.
Den kylde utmärkt, och sen dog den.
Efter att bilen stått 1,5 tim, fungerar AC´n fint igen. (???)
Jag körde ca 20 min utan problem.
Någon teori om detta?
Det var VÄLDIGT fuktigt ute.
Kan det ha blivit is i förångaren.
(utanpå alltså, som i en luftavfuktare)
Micke.
En mycket besviken RAV4 ägare.
Jag har en Toyota Rav4 Widebody 4wd
årsmodell 2002 2.0. bensin. 14500mil.
Den har jag lite problem med.
(Jag köpte den privat, tyvärr)
Efter att ha ägt den i en vecka, så tändes motorlampan.
Felkoden sa ungefär:
Lamdasond 1 Bank1 (minns inte exakta felkoden tyvärr)
(jag kan läsa felkoder, mm själv, med min laptop)
Jag kontaktade Toyota, som sa att det troligen är uppvärmingen som är kass, och att sonden måste bytas.
Sagt och gjort.
Jag lämnade in den och fick den bytt. (Jag hade inte tid just då)
Detta kostade 3600kr.
Typiskt, men nu ska den väl gå ett tag ialla fall tänkte jag.
Shit happens.
En vecka senare så lyser lampan igen.
Denna gång var jag på väg in till stan, så jag åkte raka vägen till Toyota, i tron att det blivit något med nya sonden.
Där läste dom :
P0420 - Rad 1 katalysatorsystem: effekten är för låg
P0430 - Katalysatorsystem rad2: effekten för låg
Jag höll på att trilla baklänges. Är katalysatorn slut efter 14000mil sa jag.
"Nej, sa dom. Denna kod tar vi bort. Gasa ur den ordentligt.
Den är lite för snällt körd, eller mycket småkörningar"
Dom släckte felkoden och tog inget betalt.
Jag kör uteslutande landsvägskörning, men jag hade bara haft den i tre veckor, så jag visste inte hur tidigare ägare kört den.
Därför så jag gasade ur den på hemvägen.
Jag var lite skeptisk men...
Frid och fröjd i tre veckor. (ca 150mil)
Sen lyser lampan igen.
Jag läser följande...
-------------------------------------------------------------------------------
Mode 03: Emissionsrelaterade felkoder
Adress 10 (Motor): 1 fel funnet:
P0430 - Katalysatorsystem rad2: effekten för låg
Frysta data för adress 10
PID02 Felkod som orsakat frysdata: P0430
PID03 Bränslesystem 1/2 status: Closed loop, användning av syresensorer
... Closed loop, användning av syresensorer
PID04 Kalkylerat lastvärde: 34.9 %
PID05 Motorns temperatur: 84 °C
PID06 Short Term Trim - Bank 1: -1.6 %
PID07 Long Term Trim - Bank 1: 0.0 %
PID08 Short Term Trim - Bank 2: -0.8 %
PID09 Long Term Trim - Bank 2: 1.6 %
PID12 Motorvarv: 2561 /min
PID13 Hastighet fordon: 86 km/h
PID15 Temperatur insugsluft: 22 °C
-------------------------------------------------------------------------------
Jag släckte felkoden och blåste ur den, riktigt ordentligt den här gången.
Sedan, efter 56 mil lyser lampan igen.
Jag läser följande...
-------------------------------------------------------------------------------
Mode 03: Emissionsrelaterade felkoder
Adress 10 (Motor): 2 Funna fel:
P0420 - Rad 1 katalysatorsystem: effekten är för låg
P0430 - Katalysatorsystem rad2: effekten för låg
Frysta data för adress 10
PID02 Felkod som orsakat frysdata: P0420
PID03 Bränslesystem 1/2 status: Closed loop, användning av syresensorer
... Closed loop, användning av syresensorer
PID04 Kalkylerat lastvärde: 32.5 %
PID05 Motorns temperatur: 85 °C
PID06 Short Term Trim - Bank 1: -2.3 %
PID07 Long Term Trim - Bank 1: 3.1 %
PID08 Short Term Trim - Bank 2: -0.8 %
PID09 Long Term Trim - Bank 2: 3.9 %
PID12 Motorvarv: 2182 /min
PID13 Hastighet fordon: 74 km/h
PID15 Temperatur insugsluft: 27 °C
-----------------------------------------------------------------------------------
Jag kan inte tro att en katalysator är kass efter 14000mil. (eller?)
Det ser så ut på värdena, tycker jag, men jag kan inte detta riktigt.
Jag har haft en Audi som gick 36000mil med orginalkatten.
Besiktningsprotokollet från 2012-05-12 säger:
CO 0,0 (0,3) HC 000 (100)
CO 2500 0,0 (0,2) LAMBDA 1,00 (0,97 - 1,03)
Jag har kollat på Short och Longterm, bank 1 och 2, under körning, (alla 4 värden samtidigt grafiskt) och dom följer varandra bra tycker jag.
Jag har inte sett några avikande värden, som frysta data visar.
Det finns att läsa om dessa felkoder i andra inlägg, och det verkar vara ett dataproblem tycker jag. DVS en "bugg" i programmet.
Det ska finnas mjukvaru uppdateringar för detta, som åsikterna går isär om, och för någon stackare har det kostat 23000kr att få detta fixat.
(Kataysator + 4sonder + DATABOX!!!)
Vad tror ni?
Dom inläggen är lite gamla, så det kan ha hänt saker sen dess.
Jag kostar INTE på den 23000kr.
En ny katalysator kostar iofs 3600kr på Skruvat.se, men det är inte kul att byta den,med rostiga skruvar + ca 2000kr för varje sond som gängpajar.
Dessutom kanske orginalfelet finns kvar.
Dessutom....
Idag, lägger AC´n av också.
Jag körde ca 15 mil utan problem. Sen när den stått ca 5 min, så ska jag flytta bilen.
Då blinkar AC´lampan, och den kyler inte.
Jag låter den stå i ca 15min och provar igen.
Då blinkar AC´lampan efter ca 5 min användande.
Den kylde utmärkt, och sen dog den.
Efter att bilen stått 1,5 tim, fungerar AC´n fint igen. (???)
Jag körde ca 20 min utan problem.
Någon teori om detta?
Det var VÄLDIGT fuktigt ute.
Kan det ha blivit is i förångaren.
(utanpå alltså, som i en luftavfuktare)
Micke.
En mycket besviken RAV4 ägare.