Toyotan startar inte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kim R
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 1989

Toyotan startar inte

Inlägg av Kim R »

Det hela började med att bilen under körning helt plötsligt lade av, hadde kört ungeför i 20 minuter. Det kom ingen värme från fläckten trots att full värme var igång, när bilen lade av såg jag att det rök kylarvatten från motorn och jag misstängte att "vattnet gått" efter bärjning hem startade bilen så jag parkerade den. Sedan efter det vill inte bilen starta alls. Jag har kollat att bränslet kommer fram, jag har kollat att ström kommer fram från tändspolen. Bränslepumpen funkar. Däremot finns ingen gnista från tändstiften som var alldeles nerdrängta av bensin (har aldrig sett något liknande) Har kollat kompression och där visar det 210, 150, 80, 70 en aning ojämn fördelning.
Topplockspackningen förmodligen defekt men den borde ju ändå gå igång. Säkringar är kollade.
Toyota Corolla 1989, förgasare, 16 ventilare med mekanisk bränslepump. Finns det någon som kan ge mig tipps på vad felet är? Mvh Kim R
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige

Re: Toyotan startar inte

Inlägg av fredrik mkIII »

ja motorn har väl kokat ihop ordentligt då så toppen har blivit bananformad :/ är det så dålig kompression så fungerar nog inte inloppstakten så bra heller så att motorn får inte in rätt bränsle/luftblandning.. det är väl någon form av insprutare / accpump i förgasaren antar jag så bränslet dryper väl in i motorn om bilen inte startar. därav de sura stiften kanske..

motorerna är inte farligt dyra på skroten som tur är.

lycka till!
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Hemiyoda »

Om man hittar någon fortfarande. Måååånga av den där årgången har skeppats till Afrika..
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Kim R
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 1989

Inlägg av Kim R »

Jag har en till nerplockad Toyota Corolla med en insprutningsmotor och den funkar.
Då vet jag vad jag har att göra i helgen.
Tack för svaren!
Skriv svar