Sida 5 av 29

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 04 maj 2009, 23:31:17
av behr
Bra att det går frammåt :thumbup:

Angående svets: Jag har ingen bra erfarenhet av att svetsar med tråd utan gas... SM i hönsskit... Duger till att punkta ihop plåt med, men täta svetsar är nog svårt (svårt nog med gas ju :)) Ska du prova tycker jag du ska skaffa en svets som klarar av gas ifall tråden inte funkar bra.

Avgassytem funkar utmärkt i vanliga stålrör från biltema eller liknande. Kör man inte på vintern rostar det knappt något. För att göra bra svetsar i rostfritt är TIG ett måste (har provat med MIG, argon och RF-tråd. blev skit). Rostfria rör och svart MAG svets funkar bra, men då blir det inte rostfritt såklart :p

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 05 maj 2009, 00:06:04
av Vesa
Ja man blir nostalgisk, ser bra ut spöka inte ut den :shock: den går lika fort med org kläder. har bl.a en "ny"inte ens inkörd slutväxel som skulle passa din i fall du behöver.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tis 05 maj 2009, 08:56:19
av Larco
3h sömn igårnatt resulterade i att jag bara låg och mestadels sov på sofflocket efter jobbet igår och glömde såklart sladden idag också :P

Jonex skrev:Haha, jasså är dom redan ute och letar efter dig ? Hur ska det då bli när Gt4´n är klar ? :lol:
Samma tanke slog mig, speciellt när han frågade om det blir banaåka och jag spontant sa "nja, jag vet inte", DOH! :roll:
(Lite lär det väl bli förvisso)

behr skrev:Bra att det går frammåt :thumbup:

Angående svets: Jag har ingen bra erfarenhet av att svetsar med tråd utan gas... SM i hönsskit... Duger till att punkta ihop plåt med, men täta svetsar är nog svårt (svårt nog med gas ju :)) Ska du prova tycker jag du ska skaffa en svets som klarar av gas ifall tråden inte funkar bra.

Avgassytem funkar utmärkt i vanliga stålrör från biltema eller liknande. Kör man inte på vintern rostar det knappt något. För att göra bra svetsar i rostfritt är TIG ett måste (har provat med MIG, argon och RF-tråd. blev skit). Rostfria rör och svart MAG svets funkar bra, men då blir det inte rostfritt såklart :p
Jag har hört många olika uttalanden ang. flusstråd, framförallt att det kräver MYCKET mer förberedelser för att bli bra med gas. Men tack för din åsikt har inte bestämt mig än så... Svart MAG svetsar får det nog bli om jag ska köra rostfritt. Jag antar att det bara blir skräp med RFflusstråd. Man måste väl köra argon på baksidan också med RF-svets om jag inte minns fel. Rostfritt ser ju alltid trevligare ut oavsätt sen gör det ju inget om det håller många år oavsätt vad man får för sig.
Hur är det med ALU och flusstråd, finns ju tråd att köpa för det men fattar inte för man måste väl köra AC/DC då? :think:

Vesa skrev:Ja man blir nostalgisk, ser bra ut spöka inte ut den :shock: den går lika fort med org kläder. har bl.a en "ny"inte ens inkörd slutväxel som skulle passa din i fall du behöver.
Har inte tänkt att spöka ut den för mycket, så lite som möjligt faktiskt. Men lite ändringar finns i planen, tror inte du kommer bli besviken. Det är funktion med finess som gäller inte styling ;)
Om det inte är en torsen är den nog inte intressant tyvärr. Skulle inte ha pengar till den nu iaf :(

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 06 maj 2009, 15:56:57
av Larco
Jag har mätt upp toppen. Helt symetrisk och under 0,10mm avikelse totalt. Upp till 0,20 ska vara OK enligt boken så jag ser ingen anledning till att plana den.
Här kommer ett par bilder på toppen.

Avgasportarna är rätt blanka runt sätena, lite blankare än så ska hela avgasportarna bli. Resten av portarna är skapligt fina också även om det inte ser ut så på bilden. Det är lite knixigt att komma åt runt styrningarna så där har jag inte varit så mycket än.
Bild

Förbränningsrummen bearbetade nästan överallt men inte riktigt färdiga. Lite grova än och så ska de volymmatchas som sagt.
Bild


För den som funderar på att göra något liknande kan jag bara säga att det är otroligt noga och tidskrävande!

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 06 maj 2009, 16:19:20
av Michael W
Ser riktigt bra ut ! :thumbup:

Men som sagt, vilket satans jobb och nogrannhet :shock:

Keep up the good work!

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 06 maj 2009, 19:02:34
av Jonex
Hur var det här nu igen.. det påstås ju vara ganska bra flöde på dessa Yamaha-toppar.

Har du tagit mycket eller bara finputsat , tagit bort gjutkanter osv ? Förutom där du laggt epoxy menar jag.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 06 maj 2009, 21:02:20
av Larco
Toppen är jämförelsevis bra orignal men det finns ju alltid lite utrymme för förbättringar ;)
Jag fixar mest bara de uppenbara produktionsmissarna, gjutskägg, tar bort skarpa utstående kanter och fixar till ytan. Sen några ändringar av förbränningkammaren efter eget huvud.

Insugsportarna har jag inte plastat än, det gör jag sist.

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: tor 07 maj 2009, 10:13:52
av mIkAeL
Ser ju kalas ut det där :P

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: mån 18 maj 2009, 11:49:54
av Larco
Tack Mikael!

För er som inte provat måste man skriva på papper när man köper mätverktyg på apoteket.
Användningsområde: Motorbygge :D

Re: Larco: Celica GT-four ST165

Postat: ons 10 jun 2009, 14:50:53
av Michael W
Andreas är du dålig på att uppdatera eller händer det inget med celican? :o