Larco: Celica GT-four ST165
Postat: tis 03 mar 2009, 17:09:58
Fortsättning på min projekttråd i gamla forumet, http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=30844.


Bilen är en Celíca Gt-four ST165 årsmodell 1989. Kort och gott är en ny motor just nu under uppbyggnad efter motorras.
Nya motorn baserad på en Gen 3 3S-G(T)E motor
*Motorblock: borrat, topdeckat, modifierats för 4WD, målats vitt
*Specialbeställda kolvar från CP Pistons (värstingar), har sedan viktmatchats och molybden-coatats
*Eagle stakar, viktmatchade
*Balansera vevparti tillsammans med koppling o allt
*ARP Head bolts
*ARP Main bolts
*ARP svänghjulsbultar
*Nya toyota orig. lager, som sedan har molybden-coatats
*Nya toyota packningar (inkl. st205 topppackning)
*Förstärkta motorfästen
*Toppen: tillsnyggade portar och modifierade föbränningsrum, pågående
*Vassare kammar
*HKS Ställbara kamdrev
*WRC-specat st205 grenrör, förberett för anti-lag, TBC-coatat 8)
*CT20b turbo, TBC-coatat
*Rostfri Monsterdownpipe
*255lph bränslepump
*Fuelrail uppborrad till 10mm
*SX Performance 1:1 Bränsletrycksregulator
*Större/fler spridare...
*Megasquirt'n spark v2.2
*Bredbandslambda
*Nytt 3" avgassystem
*lättviktsljuddämpare i kolfiber/titan
*Nya tryckrör
*autobahn88 JÄTTE-INTERCOOLER 600x300x100mm
Transmission
*Renoverad St165-låda
*Byta drivaxel
*EXEDY STAGE 4 HYPER TWIN CLUTCH:
EXEDY Racing Stage 4 specific Lightweight Chromoly Flywheel
EXEDY Racing Stage 4 specific Hyper Twin Pressure Plate
EXEDY Racing Stage 4 specific Twin Cerametallic Discs
Ballanserad tillsammans med resten av vevpartiet
*Torsendiff om jag får tag på en till rätt pris
Chassi
*Fungerande originaldämpare och 35mm Kilen (Lesjöfors) sänkfjädrar, har även K-sport Coilovers som ligger.
*17" SSC Integral A2 (svart metallic) med 215/40-17 däck
*17" OZ Superleggera med 235/35-17 Toyo R888
*Stålomspunna bromsslangar
*Förstärkta bussningar till bakvagnsbrygga o diff
På längre sikt
*Total genomgång av kaross, mycket grundligt!
*Helbur
*Lättning av kaross med kompositdelar
*Bättre Bromsar!!!



Nya motorblocket nymålat

Kolvringsgapet justeras


Innehållet i toppen

Avgasportar innan upprensning.

Insugsportar påbörjade med borttagna gjutskägg

Påbörjade förbränningsrum



Bilen är en Celíca Gt-four ST165 årsmodell 1989. Kort och gott är en ny motor just nu under uppbyggnad efter motorras.
Nya motorn baserad på en Gen 3 3S-G(T)E motor
*Motorblock: borrat, topdeckat, modifierats för 4WD, målats vitt
*Specialbeställda kolvar från CP Pistons (värstingar), har sedan viktmatchats och molybden-coatats
*Eagle stakar, viktmatchade
*Balansera vevparti tillsammans med koppling o allt
*ARP Head bolts
*ARP Main bolts
*ARP svänghjulsbultar
*Nya toyota orig. lager, som sedan har molybden-coatats
*Nya toyota packningar (inkl. st205 topppackning)
*Förstärkta motorfästen
*Toppen: tillsnyggade portar och modifierade föbränningsrum, pågående
*Vassare kammar
*HKS Ställbara kamdrev
*WRC-specat st205 grenrör, förberett för anti-lag, TBC-coatat 8)
*CT20b turbo, TBC-coatat
*Rostfri Monsterdownpipe
*255lph bränslepump
*Fuelrail uppborrad till 10mm
*SX Performance 1:1 Bränsletrycksregulator
*Större/fler spridare...
*Megasquirt'n spark v2.2
*Bredbandslambda
*Nytt 3" avgassystem
*lättviktsljuddämpare i kolfiber/titan
*Nya tryckrör
*autobahn88 JÄTTE-INTERCOOLER 600x300x100mm
Transmission
*Renoverad St165-låda
*Byta drivaxel
*EXEDY STAGE 4 HYPER TWIN CLUTCH:
EXEDY Racing Stage 4 specific Lightweight Chromoly Flywheel
EXEDY Racing Stage 4 specific Hyper Twin Pressure Plate
EXEDY Racing Stage 4 specific Twin Cerametallic Discs
Ballanserad tillsammans med resten av vevpartiet
*Torsendiff om jag får tag på en till rätt pris
Chassi
*Fungerande originaldämpare och 35mm Kilen (Lesjöfors) sänkfjädrar, har även K-sport Coilovers som ligger.
*17" SSC Integral A2 (svart metallic) med 215/40-17 däck
*17" OZ Superleggera med 235/35-17 Toyo R888
*Stålomspunna bromsslangar
*Förstärkta bussningar till bakvagnsbrygga o diff
På längre sikt
*Total genomgång av kaross, mycket grundligt!
*Helbur
*Lättning av kaross med kompositdelar
*Bättre Bromsar!!!



Nya motorblocket nymålat

Kolvringsgapet justeras


Innehållet i toppen

Avgasportar innan upprensning.

Insugsportar påbörjade med borttagna gjutskägg

Påbörjade förbränningsrum
