Sida 1 av 1

Problem med varv Starlet -87

Postat: tor 09 aug 2012, 19:22:21
av SundbomA
Tjenare det är så att jag har köpt mig en Starlet -87 som jag kör fram och tillbaka till jobbet. Men det är 1 störande grej med den... När jag kör och växlar så kan varven ligga kvar på samma varv några sekunder innan den åker till normal. Och ibland om jag kör på låga varv just under 2000 så kan den fara upp till 2300 eller något (när jag kopplar) och tar ett tag innan den åker ner. När jag kallstartar så funkar choken den är uppe i 1200 varv eller dylik och sen efter ett tag åker varven ner så den värkar ju funka som den ska. Ber om er hjälp då jag verkligen stör mig på detta...

Re: Problem med varv Starlet -87

Postat: tor 09 aug 2012, 23:09:35
av Neblade
Rätta mig om jag har fel, men är inte det där en feature som minskar mängden oförbrända kolväten när man hastigt släpper på gaspedalen. Genom att släppa in lite luft (stänga spjället långsammare) så får man in syre så att bränslet blir fullständigt förbränt.

Alternativt så skulle det kunna handla om en vakuumläcka efter/kring förgasaren?

Re: Problem med varv Starlet -87

Postat: fre 10 aug 2012, 16:40:00
av SundbomA
Neblade skrev:Rätta mig om jag har fel, men är inte det där en feature som minskar mängden oförbrända kolväten när man hastigt släpper på gaspedalen. Genom att släppa in lite luft (stänga spjället långsammare) så får man in syre så att bränslet blir fullständigt förbränt.

Alternativt så skulle det kunna handla om en vakuumläcka efter/kring förgasaren?
Kan ha hittat felet. Vakuumklockan som sitter på höger om förgasaren vid vajern verkar gå riktigt segt. "Pinnen" som far ut och in under den ska den gå långsamt eller ska den åka ut och in hyfsat fort?

Re: Problem med varv Starlet -87

Postat: fre 10 aug 2012, 21:33:52
av thowi
Dessa bilar kan vara lite så här-bättre var inte småbilar 1987. En grej som förstärker detta är att det kan ha bildats en sot/olje beläggning precis där gasspjället stänger. Detta kräver att du monterar av förgasaren för att komma åt.