Det är stor skillnad på batteri och batteri, jag har tex mitt originalbatteri i ST205'an fortfarande, helt fantastiskt.
På min motorcykel som är ökänd för att sluka batterier (ganska liten storlek på batteriet men mycket hög startström) så har jag betat av
ganska många batterier, först ett yausa som satt i när jag köpte den, det var uppenbarligen bra men gav upp i samband med att
laddningen slutade funka, när det var lagat köpte jag ett biltema vått batteri (alltså med flytande syra, typ vanligt bilbatteri), det höll
ett år, byttes mot ett likadant, höll mindre än ett år, då byttes det mot ett gelebatteri från biltema, det höll ca en månad, nytt gelebatteri,
en månad på det med, då köpte jag ett exide, det tvärdog efter ett år, efter ett samtal med firman som sålde det så sa dom att mitt batteri
var en felaktig batch, men att dom inte kunde få tag i ett nytt batteri just då, därför erbjöd dom mej ett "global" på plats, det höll ett år.
Då lessnade jag och köpte ett Varta, och det har faktiskt hållt, inne på tredje året nu
original-batteriet i min mammas bil (fiat) gav upp efter 6 år, men hon kör väldigt sällan så batteriet laddas ur rätt mycket mellan
gångerna, och hon blir så nervös när batteriet är slut så hon inte kan starta, därför kollade jag med nån firma om dom hade nåt
batteri som tålde hennes misshandel, visst, ett tudor "golden" nånting, extra låg självurladdning och högre kapacitet än originalet,
kostade dubbelt mot ett nonamebatteri, men det har fungerat helt klockrent trots stillestånd på månader ibland.