Sida 1 av 2
Kopplingsproblem Celica gt4 -91
Postat: tis 21 aug 2012, 22:19:53
av Jonte
Hej!
Regnade på ganska fint i Skellefteå idag så jag passade på att göra lite ringar med Gt4an.
Problemet var bara att efter detta så frikopplar kopplingen inte. Jag uppfattade varken någon smäll eller något missljud och när jag nu startar bilen så låter den precis som vanligt och kopplingspedalen känns som vanligt. Jag har provat att trycka armen som trycker på tryckplattan i botten men den frikopplar ändå inte..
Jag har ganska så vässad motor och en rps koppling som ska vara god för en bra bit mer än vad jag har att skjuta på med som har gått ca 300 relativt snälla mil.
Ska riva ut motorn imorgon efter jobbet och se vad problemet är.
Det jag tänkte höra med er här är om någon har varit med om något liknande?
Själv gissar jag på skuret urtrampningslager och trasig solfjäder
Om det skulle vara tryckplattan som är trasig, skulle jag kunna använda mig av min 6 puckade rps sinterlamell, lättade svänghjul och org. tryckplattan? (ska klara ca 450 kus). Jag har en tid hos motornord nästa tisdag (28/8) så jag har lite bråttom med att få ihop bilen MEN vill att det ska hålla denna gång så antar att jag får köpa ny tryckplatta om det är den som har gett upp.
Re: Kopplingsproblem Celica gt4 -91
Postat: tis 21 aug 2012, 22:22:51
av Rastaman
Har sett kopplingar ge upp vid betydligt lägre effektuttag än de är specade för när man leker och burnar/gör ringar. Har du otur så har du eldat upp lamellerna.
Re: Kopplingsproblem Celica gt4 -91
Postat: tis 21 aug 2012, 22:29:26
av Jonte
Hmm det tror jag dock inte.
Lägger jag i ettan och vrider på nyckeln så biter kopplingen bra och bilen hoppar fram. Har även kört efter haveriet vilket slutade med motorstopp då kopplingen inte friade när jag tryckte in den.
Re: Kopplingsproblem Celica gt4 -91
Postat: ons 22 aug 2012, 01:33:08
av Glenn
varför skulle kopplingen ta stryk när man gör donuts ? (som iofs är dumt att göra av andra anledningar, synd att det är så kul bara hehe)
Klart märkligt att kopplingen känns som den brukar, det borde ju tyda på att både hyudraliken och solfjädern är okej tycker man.
Re: Kopplingsproblem Celica gt4 -91
Postat: ons 22 aug 2012, 08:00:35
av mats moren
kopplingen har nog bränts fast på svänghjulet! man får ta bort växellådan och ta bort tryckplattabn så kommer antagligen lammelen sitta kvar på svänghjulet! ibland kan den vara helt okej fast lite glansig yta! bara att polera av den med lite smärjelduk! lycka till!
Re: Kopplingsproblem Celica gt4 -91
Postat: ons 22 aug 2012, 08:35:29
av Jonte
Glenn skrev:varför skulle kopplingen ta stryk när man gör donuts ? (som iofs är dumt att göra av andra anledningar, synd att det är så kul bara hehe)
Klart märkligt att kopplingen känns som den brukar, det borde ju tyda på att både hyudraliken och solfjädern är okej tycker man.
Precis det låter märkligt att den gått sönder av en donut på blött underlag på ettans växel.. det är ju typ som att köra på is med mina kinadäck!

Re: Kopplingsproblem Celica gt4 -91
Postat: ons 22 aug 2012, 08:38:10
av Jonte
mats moren skrev:kopplingen har nog bränts fast på svänghjulet! man får ta bort växellådan och ta bort tryckplattabn så kommer antagligen lammelen sitta kvar på svänghjulet! ibland kan den vara helt okej fast lite glansig yta! bara att polera av den med lite smärjelduk! lycka till!
Om detta är fallet finns det något jag kan göra för att undvika att detta sker igen? Bilen är ju en busbil!
Re: Kopplingsproblem Celica gt4 -91
Postat: ons 22 aug 2012, 16:14:51
av mats moren
det som händer är att lammelen blir överhettad! och sedan blír den snabbt nedkyld av rengn och vatten pölar! om man har kopplingen nedtryckt en stund så kopplingen får svalna i urkopplat lägge så kan den risken minska!
de där problemet har hant många gånger när man lekte runt med 240/ 740 is i ungdomen!

lite lättare att pilla bort lådan för att den ska lotsna på en sådan bil dock!

Re: Kopplingsproblem Celica gt4 -91
Postat: ons 22 aug 2012, 16:31:02
av Dale
Hade samma fenomen i en bubbla. Bilen fick stå ett par dar efter det hände och sen var jag ut å skulle testa. Gick inte att koppla ur och bubblan stog så obra till just då. Orkade inte putta undan bilen och hade inget att bogsera den med. Blev till att lägga in backen (fronten mot en ladugårdsvägg) starta motorn och stänga av för att lägga i ettan och sen starta å köra undan bilen. Pumpade på kopplingspedalen lite då och då och rätt vad det var så funkade frikopplingen så jag fick i tvåan. Krångla lite i någon kilometer sen hade jag inga problem med den kopplingen så länge jag hade kvar bubblan. Fick höra att körde man i regn/vattenpölar så kunde det komma in vatten och blir lamellerna eller nått blött så kan prylarna "rosta" ihop som bromsskivorna gör ibland med bromsklossarna om man tvättat bilen och spolat av fälgarna och inte flyttat på bilen. Kanske e liknande material bromsbackar och lamellpuckar. Ligger dom å nöter på metall lär det ju bli metallspån i prylarna som kan rosta eller nått.
Re: Kopplingsproblem Celica gt4 -91
Postat: ons 22 aug 2012, 17:06:03
av mats moren
Dale skrev:Hade samma fenomen i en bubbla. Bilen fick stå ett par dar efter det hände och sen var jag ut å skulle testa. Gick inte att koppla ur och bubblan stog så obra till just då. Orkade inte putta undan bilen och hade inget att bogsera den med. Blev till att lägga in backen (fronten mot en ladugårdsvägg) starta motorn och stänga av för att lägga i ettan och sen starta å köra undan bilen. Pumpade på kopplingspedalen lite då och då och rätt vad det var så funkade frikopplingen så jag fick i tvåan. Krångla lite i någon kilometer sen hade jag inga problem med den kopplingen så länge jag hade kvar bubblan. Fick höra att körde man i regn/vattenpölar så kunde det komma in vatten och blir lamellerna eller nått blött så kan prylarna "rosta" ihop som bromsskivorna gör ibland med bromsklossarna om man tvättat bilen och spolat av fälgarna och inte flyttat på bilen. Kanske e liknande material bromsbackar och lamellpuckar. Ligger dom å nöter på metall lär det ju bli metallspån i prylarna som kan rosta eller nått.
jo precis så kan det också vara! hade en gammal pv som jag var lite sen med att få in på vinter förvaring så ja skulle åka över gräs mattan och span så med mina smala sommar däck på snön i max 10 sec sen när våren kom så var de likadant som ni förklarar! då misstänkte ja som du att de har rostat fast under vintern! rev bara isvär spräng kopan och pilla på koplingen så hoppa de till räta igen! men i de här fallet så låter det som att den fastna ganska snabbt efter och tror inte de rostar så snabbt
