Vilken motorvärmare skall man välja till en Corolla verso-06

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Poomsae
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 24 aug 2012, 01:46:24
Bilmodell: corolla versp
Årsmodell: 6

Vilken motorvärmare skall man välja till en Corolla verso-06

Inlägg av Poomsae »

Hej,

Köpte nyligen en Toyota corolla verso -06, 1,8l och denna bil var ej utrustad med motorvärmare, köpt i Stockholm. Hur som helst har jag varit runt till olika verkstäder och tagit lite offerter på hur mycket de skulle ta för att sätta dit en motorvärmare (antingen slangvärmare eller en kontaktvärmare) på vår bil. Blev fundersam då vår lokala Toyota verkstaden bara sätter dit kontaktvärmare och fråga dem varför de inte sätter på slangvärmare. Deras förklaring var någonting i stil med att de upplever att slangvärmarna oftast läker och sätter de nu för tiden bara fast kontaktvärmare i toppen.

Jag har kunnat läsa mig till att det generellt rekommenderas att sätta på antingen insticksvärmare eller slangvärmare framför allt och i sista hand kontaktvärmare då den knappt värmer upp motorn.

- Vad har ni för erfarenheter omkring motorvärmare och vad bör man beakta till vår bil modell (vilken typ funkar bäst)?
- Brukar inte kontaktvärmaren sitta mot blocket och inte uppe i toppen?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vilken motorvärmare skall man välja till en Corolla vers

Inlägg av PierreW »

Vi monterade uteslutande insticksvärmare, 99% av märket Calix, hörde aldrig nått gnäll från kunderna att värmen blev dålig.
Men o andra sidan så kombinerar i princip alla kunder sin motorvärmare med en grenledningssats och därtill en kupévärmare.
Så den värmen man får från den brukar räcka till de kommer varmluft ur bilens eget värmesystem ;)

Och de flesta vill ha en motor/kupévärmare monterad bara för att slippa skrapa rutorna och alltid ha en varm bil att sitta i,
lägre bränsleförbrukning brukar bli en liten bonus, men är inget jag räknat på eller så hur många "kallstarter" man måste göra innan värmaren lönar sig.

Och mycket riktigt så sitter värmaren i övre delen på ZZ motorn, det är en cylinderformad värmare som man monterar i ett hål gjutet just för motorvärmaren.
Så just den biten bör vara lite genomtänkt i alla fall då den inte ligger utanpå motorn som många andra modeller ;)

Slangvärmare och dem man monterar i frostplugg (gjutjärnsblock) brukar det finnas två sorter av, dem som har läckt och dem som kommer läcka :wtf: ;)

Här är en beg med påsmetad Zinkpasta som medföljer för bästa kontakt och för att slippa Ärg:
Bild
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
manbro
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 15:12:32
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2006

Re: Vilken motorvärmare skall man välja till en Corolla vers

Inlägg av manbro »

Jag har en sån värmare som vår vän PierreW visar i sitt inlägg och grenkontakt till en kupevärmare.
Det funkar bra i min Corolla-06 med 1,6 litersmotor.
Har inte behövt skrapa rutorna trots -20 grader vilket är kupevärmarens förtjänst.
Motortemperaturen ger värme till kupen efter ca.1 km.
Skriv svar