Sida 1 av 1

etanolkonvertering mr2 turbo -91

Postat: mån 10 sep 2012, 01:48:05
av pompe
Hallå alla!

Jag har skaffat en mr2 turbo -91 JDM som sommarbil för ett tag sen ("kent"s gamla)

Nu när 98an bränslet börjar bli dyrt här i norra sthlm (16.68kr/l) senast jag tankade så har jag tänkt att man kanske skall etanolkonvertera till våren.

Tanken är att bara konvertera då jag är inte ute efter högre effektuttag utan ha minst 224hk efter konvertering.
Har ju redan 224hk + lite extra pga högre laddtryck då. (10-11psi)

har försökt läsa så mycket trådar som möjligt men dom flesta är för dom som även söker efter mer effektuttag på sina etanolkonverteringar och den enda vetta tråden jag hitta är denna.

http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.p ... sc&start=0

Där det sägs att man endast skall behöva trycka i 550cc spridare och höja bränsletrycket sen köra 100% på etanol tills ¨tha computah¨ har lärt om sig för etanolen.

är detta sant att det är det enda som behövs göras?
fördelar?
nackdelar?
problem med besiktning?


tack på förhand för hjälpen!


Info övrigt om sommarbilen:
3SGTE JDM -91
kör original katt efter turbo därefter 3tums system. Har även 3tums DP som är på efter besiktningar.
servat med kvalité oljor och samma olja hela tiden
tänddelar bytt (toyotas egna)
turbon bytt för 8år sen och körts väl 1000-2000mil sen dess (om inte mindre)
greddy ic

Re: etanolkonvertering mr2 turbo -91

Postat: tor 13 sep 2012, 16:34:22
av pompe
upp

Re: etanolkonvertering mr2 turbo -91

Postat: fre 21 sep 2012, 00:36:22
av Hanzzon
Jag har kört 100% E85 i min MR2 Turbo sedan år 2004 utan problem...
Det enda jag använt är 550cc original-spridarna från Supra/3S-GTE Gen3 och det har funkat kanon och bilen går klart bättre än på bensin!
Toyotas TCCS motorstyrning verkar vara ganska adaptiva och bilen gick inte alls särskillt bra vid första start men ju längre man körde ju bättre gick bilen tills den gick riktigt bra då original-motorstyrningen tydligen ställde om sig väldigt bra.
Dock har jag nog sedan 2005 kört med en original soppapump från Supra MK4 (som passar perfekt direkt i MR2:an) för lite bättre flöde, annars verkar det funka med lite högre soppatryck också...

Lycka till och skicka ett PM om du undrar nått mer då jag inte är in här så ofta...

Mvh//Hanzzon.

Re: etanolkonvertering mr2 turbo -91

Postat: fre 21 sep 2012, 02:41:51
av pompe
Hanzzon skrev:Jag har kört 100% E85 i min MR2 Turbo sedan år 2004 utan problem...
Det enda jag använt är 550cc original-spridarna från Supra/3S-GTE Gen3 och det har funkat kanon och bilen går klart bättre än på bensin!
Toyotas TCCS motorstyrning verkar vara ganska adaptiva och bilen gick inte alls särskillt bra vid första start men ju längre man körde ju bättre gick bilen tills den gick riktigt bra då original-motorstyrningen tydligen ställde om sig väldigt bra.
Dock har jag nog sedan 2005 kört med en original soppapump från Supra MK4 (som passar perfekt direkt i MR2:an) för lite bättre flöde, annars verkar det funka med lite högre soppatryck också...

Lycka till och skicka ett PM om du undrar nått mer då jag inte är in här så ofta...

Mvh//Hanzzon.

tackar för bra svar! exakt det jag ville veta :-) kanske blir en etanolkonvertering :D

Re: etanolkonvertering mr2 turbo -91

Postat: ons 26 sep 2012, 07:41:54
av Toyspeed
vad har ni för soppaförbrukning ni som konverterat?
Jag kör ju själv på E85 i min MR2:a och de vore intressant och se vad ni andra ha för förbrukning.

Jag körde min till och från Mantorp på Växjö (ca45mil) på 0,85, det va jag riktigt nöjd med

Re: etanolkonvertering mr2 turbo -91

Postat: mån 15 okt 2012, 06:56:00
av pompe
Toyspeed skrev:vad har ni för soppaförbrukning ni som konverterat?
Jag kör ju själv på E85 i min MR2:a och de vore intressant och se vad ni andra ha för förbrukning.

Jag körde min till och från Mantorp på Växjö (ca45mil) på 0,85, det va jag riktigt nöjd med
hur fasen kommer man ned på 0.85

jag klarar mig kanske 30mil MAX när man kör lungt långpendel :?

Re: etanolkonvertering mr2 turbo -91

Postat: ons 14 nov 2012, 12:42:04
av Toyspeed
Man kör mer eller mindre efter hastighetsbegränsningarna, Och tänker sig för i acceleration och inbromsning =)
Polarens 1000hk Audi ligger precis över litern på landsväg.