etanolkonvertering mr2 turbo -91
Postat: mån 10 sep 2012, 01:48:05
Hallå alla!
Jag har skaffat en mr2 turbo -91 JDM som sommarbil för ett tag sen ("kent"s gamla)
Nu när 98an bränslet börjar bli dyrt här i norra sthlm (16.68kr/l) senast jag tankade så har jag tänkt att man kanske skall etanolkonvertera till våren.
Tanken är att bara konvertera då jag är inte ute efter högre effektuttag utan ha minst 224hk efter konvertering.
Har ju redan 224hk + lite extra pga högre laddtryck då. (10-11psi)
har försökt läsa så mycket trådar som möjligt men dom flesta är för dom som även söker efter mer effektuttag på sina etanolkonverteringar och den enda vetta tråden jag hitta är denna.
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.p ... sc&start=0
Där det sägs att man endast skall behöva trycka i 550cc spridare och höja bränsletrycket sen köra 100% på etanol tills ¨tha computah¨ har lärt om sig för etanolen.
är detta sant att det är det enda som behövs göras?
fördelar?
nackdelar?
problem med besiktning?
tack på förhand för hjälpen!
Info övrigt om sommarbilen:
3SGTE JDM -91
kör original katt efter turbo därefter 3tums system. Har även 3tums DP som är på efter besiktningar.
servat med kvalité oljor och samma olja hela tiden
tänddelar bytt (toyotas egna)
turbon bytt för 8år sen och körts väl 1000-2000mil sen dess (om inte mindre)
greddy ic
Jag har skaffat en mr2 turbo -91 JDM som sommarbil för ett tag sen ("kent"s gamla)
Nu när 98an bränslet börjar bli dyrt här i norra sthlm (16.68kr/l) senast jag tankade så har jag tänkt att man kanske skall etanolkonvertera till våren.
Tanken är att bara konvertera då jag är inte ute efter högre effektuttag utan ha minst 224hk efter konvertering.
Har ju redan 224hk + lite extra pga högre laddtryck då. (10-11psi)
har försökt läsa så mycket trådar som möjligt men dom flesta är för dom som även söker efter mer effektuttag på sina etanolkonverteringar och den enda vetta tråden jag hitta är denna.
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.p ... sc&start=0
Där det sägs att man endast skall behöva trycka i 550cc spridare och höja bränsletrycket sen köra 100% på etanol tills ¨tha computah¨ har lärt om sig för etanolen.
är detta sant att det är det enda som behövs göras?
fördelar?
nackdelar?
problem med besiktning?
tack på förhand för hjälpen!
Info övrigt om sommarbilen:
3SGTE JDM -91
kör original katt efter turbo därefter 3tums system. Har även 3tums DP som är på efter besiktningar.
servat med kvalité oljor och samma olja hela tiden
tänddelar bytt (toyotas egna)
turbon bytt för 8år sen och körts väl 1000-2000mil sen dess (om inte mindre)
greddy ic