Sida 1 av 1

Kör med fel oljespecifikation

Postat: tor 20 sep 2012, 13:10:57
av Brink
Hej

Har en Aygo som går på Biltema 5w-40 och möter följande specifikationer: API SM/CF, ACEA A3/B3/B4.

Enligt boken skall det helst vara 5w-30 ACEA A1/B1, om jag inte har fel.

Jag kör cirka 800 mil, mellan varje byte av olja+filter. Kan motorn skadas, med hänsyn till "VVT-i"-tekniken, av att köra på denna olja. Bilen har gått 12000 mil.

(Via olika oljekonfiguratorer på nätet har jag faktiskt fått förslag på den oljetypen jag kör på nu :o )

Tacksam för svar

Re: Kör med fel oljespecifikation

Postat: tor 20 sep 2012, 13:41:24
av Dale
http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorolja

ACEA-systemet (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles)
Detta system är framtaget för europeiska fordon och ersätter tidigare CCMC-systemet. ACEA delar in motoroljor i tre klasser, en för bensinmotorer (beteckning A), en för lättare dieselmotorer (beteckning B) och en för tunga dieselmotorer (beteckning E).
  • A1 Motorolja av samma kvalitet som A2, men med lägre krav på skjuvstabilitet och avdunstning. Klassen är avsedd för så kallade lågfriktionsoljor med låg viskositet.
  • A2 Uppgradering av CCMC G4. Kvalitetsnivån uppfyller minimikraven för majoriteten av europeiska bilar.
  • A3 Uppgradering av CCMC G5. Oljorna uppfyller de högsta kraven för slitageskydd, oxidationsstabilitet samt ger låg avdunstning och nedskjuvning.
Bara det stämmer med det som står i instruktionsboken så. Blev själv rekommenderad att sluta använda sån olja då jag inte körde på bana eller på nått annat sätt "plågade" motorn.

Re: Kör med fel oljespecifikation

Postat: tor 20 sep 2012, 22:10:01
av Brink
Inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar?

Vid nästa oljebyte, tänker jag köra enligt specifikationerna, A1/B1 0w-30 Mobil 1 Fuel Econonmy.

Men frågan nu är: kommer motorn skadas av min 5w-40 A3/A4 olja? Är den för tjock så VVT-i tekniken skadas?

Re: Kör med fel oljespecifikation

Postat: tor 20 sep 2012, 22:52:31
av KACE80
Brink skrev:Inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar?

Vid nästa oljebyte, tänker jag köra enligt specifikationerna, A1/B1 0w-30 Mobil 1 Fuel Econonmy.

Men frågan nu är: kommer motorn skadas av min 5w-40 A3/A4 olja? Är den för tjock så VVT-i tekniken skadas?

Jag har kört 0w-40 olja de senaste 10-11 000 milen och min Peugeot 107 mår hur finfint som helst :thumbup:

Anton

Re: Kör med fel oljespecifikation

Postat: sön 23 sep 2012, 22:36:12
av cheetah1
Brink skrev:Inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar?

Vid nästa oljebyte, tänker jag köra enligt specifikationerna, A1/B1 0w-30 Mobil 1 Fuel Econonmy.

Men frågan nu är: kommer motorn skadas av min 5w-40 A3/A4 olja? Är den för tjock så VVT-i tekniken skadas?
Vad han menar är att du har hällt i olja med högre standard än vad som krävs. Du kan nog vara fullständigt lugn. :)

Re: Kör med fel oljespecifikation

Postat: mån 24 sep 2012, 07:53:09
av Brink
Tack så mycket :) Då vet jag, slipper jag oroa mig, haha

Re: Kör med fel oljespecifikation

Postat: mån 01 okt 2012, 16:57:01
av Brink
Någon som vet hur mycket detta påverkar bränsleförbrukningen? Marginellt eller med några cl? (DVS. att köra med 5w-40 istället för 0w-20)

Re: Kör med fel oljespecifikation

Postat: mån 01 okt 2012, 17:20:43
av cheetah1
Jag är rätt övertygad om att du får använda väldigt många decimaler om du ska se nån skillnad.. ;)