Var o veva igång den idag, i med nytt batteri och soppa i direkt i förknasaren (hade ingen startgas till hands) så snurra den för egen maskin utan större bekymmer. Jag har inga våldsamma planer för den förutom att hålla den i fint skick och använda den lite oftare, hur som helst så är det två saker jag skulle vilja kolla upp möjligheterna för:
Den är alltså manuell 4-växlad vilket naturligtvis fungerar men vore fint med en femte växel. Går det att få tag på i dugligt skick och var ska jag leta? Följdfrågan blir naturligtvis hur mycket som måste bytas ut förutom låda och spakställ, är det bolt on eller måste jag även byta exempelvis koppling, kardan, diff/bakaxel, kopplingsvajer eller annat?
Fälgar har jag bara en uppsättning, möjligtvis är reservhjulet ett "riktigt" hjul också. Är det bultmönster 4x114.3 som är korrekt och vilka övriga mått, ET, fälgbredd, navdiameter, är det som gäller? Någon som vet vart man kan handla dessa, helst nya eller beg i bra skick. Sökte under 2006-2008 men hittade inget vettigt då, de enda jag hittar i dagsläget är några begade på skroten till överpris och kanske någon på blocket till oklart pris/skick. Plåt eller alu spelar mindre roll utan skicket är det primära.
Höst/vinter/vår ökar naturligtvis risken för stenskott/spräckt vindruta, hur fungerar det på dessa äldre vagnar? Kan glasmästaren beställa hem en ny vindruta som till vilken bil som helst eller går det inte att få tag på ny?
http://www.youtube.com/watch?v=6zj1UKDIEuQ&feature=plcp
Tacksam för svar =0)