Bromsvärden?
Postat: ons 03 jun 2009, 18:31:06
Jag funderade lite på hur man ska tolka bromsvärden när jag besiktigade bilen efter byte av huvudbromscylinder och en av bromscylindrarna i bak. Värdena är ju klart sämre än på moderna bilar, men det är ju inte konstigt...
Det spöregnade vid ombesiktningen och jag undrar om det kan påverka bromsvärdena?
Är det rimligt att anta att bromsvärdena påverkas av bilprovaren, dvs om han pressar för allt vad tygen håller och är stark eller tvärtom?
Kan olika stationers utrustning ge olika värden? (Undrar eftersom jag inte provat bilen på två olika ställen)
Före byte:
VF 1,1
HF 1,4
VB 0,8
HB 0,8
Efter byte:
VF 1,0
HF 1,2
VB 0,6
HB 0,7
Det ser ju sämre ut... men vad betyder detta egentligen?
Att det är bra att det skiljer så lite som möjligt mellan höger och vänster för fram respektive bak är väl inte så svårt att förstå om man inte vill att bilen ska svänga okontrollerat när man bromsar hårt.
Att bakbromsarna har ett lägre värde är väl också bra med tanke på att bakvagnen lättar när man bromsar och det sista man vill ha är baksladd.
Men utöver det vet jag inte vad siffrorna betyder.
/ramses
Det spöregnade vid ombesiktningen och jag undrar om det kan påverka bromsvärdena?
Är det rimligt att anta att bromsvärdena påverkas av bilprovaren, dvs om han pressar för allt vad tygen håller och är stark eller tvärtom?
Kan olika stationers utrustning ge olika värden? (Undrar eftersom jag inte provat bilen på två olika ställen)
Före byte:
VF 1,1
HF 1,4
VB 0,8
HB 0,8
Efter byte:
VF 1,0
HF 1,2
VB 0,6
HB 0,7
Det ser ju sämre ut... men vad betyder detta egentligen?
Att det är bra att det skiljer så lite som möjligt mellan höger och vänster för fram respektive bak är väl inte så svårt att förstå om man inte vill att bilen ska svänga okontrollerat när man bromsar hårt.
Att bakbromsarna har ett lägre värde är väl också bra med tanke på att bakvagnen lättar när man bromsar och det sista man vill ha är baksladd.
Men utöver det vet jag inte vad siffrorna betyder.
/ramses