Sida 1 av 1
fråga angående kylarvätska
Postat: sön 18 nov 2012, 11:48:23
av piteante
Hejsan! första inlägget på detta forum
Har en camry 02as 2.4 jag råkade fylla den gröna kylarvätskan i expansionskärlet då jag skulle fylla på
glykol.Ska jag montera lös den och tömma ur den? Min första toyota detta!
visst är det via kylarlocket man fyller på jag tog bort övre kylarslang trodde att det hade hunnit gå runt av den andra kylarvätskan men det kom bara rött så den verkar ha klarat sej.Behöver jag lufta systemet nu när jag öppnade den övre slangen eller räcker det att bara fylla på ? ska jag ha toyotas egen eller finns det någon annan rö jag kan köra med?
kanske jäkligt krångligt inlägg fråga om något verkar oklart.
Re: fråga angående kylarvätska
Postat: sön 18 nov 2012, 22:14:13
av Micke2
Hej du.
Om du bara hällt grön glykol i expansionskärlet, så kan du väl hälla ut det, om du är osäker.
Har du varmkört efter fyllningen, så är den nog spridd.
Om den gröna glykolen är propylen glykol är det fel.
Är det är etylen glykol är det inget problem.
Den röda är etylenglykol av "longlife" typ.
Ska hålla sig längre tid, och är extra skonsam mot tex packningar.
Säljs på tex OK. Kan stå : för VW, Audi mm.
Etylen och propylenglykol blandar sig inte så bra, har jag hört.
Hur stor "skada" en liten skvätt gör, vet jag ej.
Det har säkert många gjort, helt ovetande.
Propylenglykolen är miljövänligare och mindre giftig att förtära.
Dock sämre köldegenskaper, och lite aggressiv mot aluminium.
Jag hade grön glykol i Volvo 245an hela 90talet.
Den hade både alutopp och alukylare, men inte hände det nåt.
Du behöver inte lufta om du öppnat övre kylarslangen.
Systemet ska lufta sig självt, men om man tömt det helt, kan det bli luftfickor som dröjer sig kvar en stund.
Du fyller i kylarlocket, (själva kylaren) om du tappat ur mycket, och i expkärlet vid mindre efterfyllningar. (max min markeringarna)
Det ska inte försvinna mycket. Då är det läck.
Micke
Re: fråga angående kylarvätska
Postat: mån 19 nov 2012, 01:39:50
av Glenn
Dessutom använder olika tillverkare olika färger för olika betydelser, det är just vilken typ det är som är det intressanta, inte färgen.
Jag har hört olika, vissa säger att glykolen kan bli nån tjock sörja när man blandar nolika typer, men flera källor säger att det enda som h'nder är att man inte längre kan mäta sej till fryspunkten med en vanlig mätare (som ju har olika skalor för olika glykoltyper)
Jag tror jag har blandade sorter i min ST205, för dom två mätare jag testat med (en klassisk med flytmoj, och en optisk) har visat helkonstiga värden, däremot så har jag testat att den inte fryser vid-28 (kallaste jag lyckades producera)
..Har tänkt byta glykolen i några år nu

Re: fråga angående kylarvätska
Postat: mån 19 nov 2012, 17:41:26
av Dale
Regel 1: Blanda INTE.
Kylvätska är kemi med karamellfärg i och blandar man och har otur kan det bli tråkigheter. Rinner kylvätskan runt i aluminiumdetaljer (block, topp, vattenpump, värmepaket eller kylare) så skall du ha en kylvätska som är för det. Se
http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... %C3%A4tska