Oljemängd växellåda Yaris

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av donaldduck »

När jag köpte min Yaris fanns det inget om oljebyte i växellådan, senare blev det var 6 000 mil. Mängden skall vara 2 liter. Bytte och tappade ur ganska exakt 1 liter. Ingen läcka, tror inte Yarisen lämnat en oljefläck efter sig någonsin. (Bra, hade tidigare ett antal fordar, alla med svåra inkontinensproblem.). Det har alltså aldrig varit mer än 1 liter i lådan.

Min Yaris är gjord i Frankrike. Lätt att få misstanken att ändringen i instruktionerna för oljebyte i lådan är orsakade av att man efteråt upptäckt att man fyllt i för lite vid fabriken.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av cheetah1 »

Om det är som alla andra bilar så ska man väl fylla tills det rinner över i påfyllningshålet?
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av YarisMek »

cheetah1 skrev:Om det är som alla andra bilar så ska man väl fylla tills det rinner över i påfyllningshålet?

De ärre på yaris låder med.
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av donaldduck »

Har fyllt på tills det rinner över vilket krävde ca 2 liter. Tappade dock av bara 1 liter utan att det fanns något läckage som kunde förklara detta.

Min fråga rakt ut är: Vet någon om man från fabriken i Frankrike brukade fylla på för lite olja i växellådan?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av Glenn »

Ingentin skulle förvåna mej när det gäller franska fabriker iofs.

..Hade det varit i japan däremot, då hade det förvånat mej :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av cheetah1 »

Ja, säg att man bygger en halv miljon bilar. Då har man sparat 500 kubikmeter eller 2500 fat växellådsolja. Hyfsad besparing. :) Skulle inte förvåna mig för ett ögonblick, särskilt inte i Frankrike. Jag har kört tåg vars tillverkare hade huvudkontor i Frankrike. Dom lämnade en hel del att önska.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av Dale »

1 liter på 6000 mil. Det är väldigt lite. Kanske några droppar per mil men då lär man ju vet hur stor en droppe är. Ett enkelt sätt att bilda en droppe är att låta oljan strömma långsamt från den nedre ändan av ett vertikalt rör med liten diameter. Ytspänningen tillåter vätskan att hänga från röret och bildar början av en droppe. När droppen överskrider en viss storlek är det inte längre stabilt och lösgör sig. Den fallande vätskan är också en droppe hålls samman genom ytspänning. Massan av droppe hängande från änden av röret kan räknas ut genom att jämställa den tyngdkraft genom gravitationen med den del av ytspänningen i den vertikala riktningen. Med hjälp av vinkeln för kontakt med röret och tyngdaccelerationen som vanligtvis är 90° ger högsta vikt för droppen för en vätska med en viss ytspänning innan droppen lämnar röret. Vanligtvis håller en droppe sig under 500 nm i diameter. I gravitationslöst tillstånd finns inga begränsningar av en droppes storlek. En 50 um droppe representerar en dos i 65 pl och en 500 nm droppe är en dos i 65 nl. Ett annat sätt är att bara väga en droppe med. Lite snabb huvudräkning så borde snittet bli ungefär 3 droppar per mil.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av Glenn »

tveksamt att en liter skulle läcka ut utan att det syns iofs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
tomme
Inlägg: 99
Blev medlem: lör 29 jan 2011, 20:51:08
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av tomme »

När grannen klippte gräset med evighetmaskinen Klippo i somras så hörde jag en hemsk knall och gick bort och frågade vad om hänt. Han stod som ett levande frågetecken :?: och fattade ingenting av vad som hänt. Jag kollade och såg efter en stund vad som felades. :wtf: OLJAN hade tagit slut och motorn hade skurit, därav knallen !
Iofs har inte detta med yaris att göra men det kan ju bli samma effekt.. :mrgreen:
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av donaldduck »

Även mycket små oljeläckage är lätta att upptäcka, ett exempel:

Hade en bil med bakhjulsdrift, delad bakaxel så tätningarna till bakaxeln fanns vid själva bakaxeln. När oljan läcker ut samlas damm i den och det blir smutsigt. Här var det ett område på kanske 10 cm från varje axels utlopp som var oljigt och fullt med damm. Började kolla oljenivån i bakaxeln. Behövde aldrig fylla på. Vid 18 000 mil fyllde jag på; av ren nyfikenhet, ville se hur mycket jag kunde få i. Gick att fylla på 0,5 deciliter innan det började rinna ut.

För min Yaris gick det inte att se något läckage vid utgående axlar. Ett möjligt ställe till läckage är ju också där axeln från kopplingen går in i lådan. Det finns ett avlopp nedtill på huset runt kopplingen där olja kan rinna ut. Här kommer läckage från både motor och växellåda. Inget här heller. Denna typ av olja avdunstar inte så det har aldrig varit mer än en liter från fabriken i lådan.
Skriv svar