Nu har jag inte kört ST162 (däremot ST165), och det var läänge sen jag körde ST182, men jag skulle tveklöst välja ST202.
ST202'ans fördelar är framförallt mycket trevligare motor, det är en generation nyare 3S-GE (om vi nu pratar GTI/GT-modellerns, inte snik) som dels har en trevligare karaktär och förstås, 175 istället för 157hk, det gör mer än man tror.
Dessutom är chassit bättre på ST202, den känns mycket mer välbalanserad, iaf tycker jag det. Svensksålda har dessutom samma superstrut som GT4'an fram, det har iofs nackdelar om den börjar få lessna leder, men så länge den är hel är det en fördel väghållningsmässigt. Dessutom, svensksålda har diffbroms, också en STOR fördel.
Dessutom är bromsarna bättre, och ST202 har EBD, vilket jag inte tror ST182 har, ST162 har det iaf inte.
Sen rostar T20-karossen mindre än T18, och MYCKET mindre än T16 och det är ju alltid en fördel med nyare bil.
En märklig sak var ju att det verkar vara LÄGRE försäkring på ST202 än ST182 ? iaf på mej, men för ett par år sen var det tvärt om. ST202 går även snålare sägs det, jag har inte kunnat jämföra, men min ST202 har snittat på 0.89 sen jag köpte den, och då kör jag rent allmänt som en biltjuv
När jag skulle köpa bruksbil så blev det en ST202, jag kollade även på ST182, men numera är priserna så låga på ST202 så det var nästan inget alternativ tyckte jag.. som jag ser det har ST182 ingen fördel framför ST202 förutom priset, och det beror ju på.
Jag har ju en ST205 också och blev mycket positivt överaskad över hur sportig St202'an kändes, så länge det inte är grus/snö så är det i princip bara toppeffekten som saknas i jämförelse (175hk vs 242hk), visst, bromsarna är sämre också men det är mest vid hårda inbromsningar från hög fart det märks.
På en given sträcka på nån mil på en kurvig väg jag kör ganska ofta så skiljde det bara ett par minuter i tid mellan bilarna, och den tiden var nog framförallt att ST205'an accelererar snababre ur kurvorna, och kanske något på senare bromspunkter (tveksamt), ST205'an går dte iofs att köra mycket fortare med, men det hjälper ju inte på kurviga vägar.. (Med saaben tror jag jag tappar 7 minuter, det beror mestadels på att man helt enkelt inte vågar köra lika fort i kurvor tror jag, det är ingen sportig bil, däremot bekväm..)
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag blev väldigt positivt överaskad av min ST202, den var billig i inköp, billig i drift (skatt och försäkring lägre än min saab, bränsleförbrukning typ samma), och otroligt mycket roligare att köra än jag hade trott. jag hade förväntat mej en hyfsat rolig bil, men upptäckte att det var en väldigt rolig bil, för bruksbilskostnader.
Min gamla honda CRX mk1 håller nog tronen för "mängd leende per krona" på alla bilar jag haft, men ST202'an är garanterat tvåa.