problem kylsystem corolla 94
Postat: tor 03 jan 2013, 14:19:37
Hej,
Har letat runt och hittat lite matnyttigt men inget direkt som jag kan avända mig av. Finns svaren på mina frågor peka gärna ut länken till det inlägget.
bilen:
Toyota corolla 1994 4a-Fe motor.
I korthet:
Måndag eftermidag. Frun sade att värmesystemet inte fungerar och kupén är kall sedan i torsdags - dvs 4 dagar tidigare. Kanske fläkten inte fungerade alls - inte säker.
På vägen hem senare på måndagkvällen så stanna bilen helt. Bilen gick inte at starta och tomt batteri - eller inga lampor fungerade så förmodligen batteriet. Dessutom tyckte hon motorn låtit konstigt precis innan.
Bogsering till verkstan. Dagen efter testar verkstan bilen. Den startar, han kör en runda och konstaterar att det "rinner ut" kylarvätska ur kylaren.
Jag tar hem bilen. Detta var en månad sedan.
I går:
Bilen startar men batteriet dåligt. Efter externladdning är detta inte något problem längre. Visst, batteriet är nog gammalt och behövs kanske bytas ändå. JAg verifierade laddaren i bilen också och det verkar fungera som det ska.
Startar jag bilen nu så ser jag inte något läckage av kylarvätska. Det rinner inte ut och tar jag av locket på kylaren är det fortfarande nivå efter några minuters körning så något flöde ser jag inte (jag väntade tills motorn var kall). Både till och frånslang till kylaren blir båda hyfsat varma men inte brännheta, klämmer jag på dem är de ganska svampiga och absolut inte fasta vilket jag skulle tro de skulle vara under tryck. kupevärmen fungerar också. Kyltemperaturindikeringen inne i bilen går inte upp till mer än mitten. Oljan ser fräsh ut och inte mjölkvit.
Jag är ganska säker att det är ett litet hål på kylaren Det ligger lite spill och jag tror inte det är jag som spillt när jag kollat.
Därmed tror jag att det har runnit ut så mycket att det förmodligen blivit överhettat när min fru körde.
Så förrutom lite spill kan jag inte verifiera något av ovan fel.
Jag är ganska säker på att något är galet.
Några frågor jag behöver hjälp med.
1 Om värme kommer i kupen. Då måste vatten pumpen fungera eller hur?
2 Om termostat eller cirkulationen inte fungerar . Hur påverkar det temperaturkivaren som jag kan läsa av inne i bilen. Den ger ett lagom utslag mitt emellan max och min efter ca 10 minuters körning. Men om givaren sitter i kalla kylar värska och kylarvätskan inte cirkulerar så kommer den aldrig att visa hög temperatur?
3Fläkten som sitter på kylaren går inte igång. Jag har kontrollerat coling fan relay och fan fuse. KAn jag testa fläkten i sig på något sätt?
Kanske bara externmata den med 12V ? Vad är det som triggar igång denna? Kylarvätsketemperaturen antar jag!
4 Jag tror fortfarande att termostaten är trasig och tänkte ge mig på att byta denna. Det var inte så dyrt och verkar görbatt för mig. KAn jag testa den gamla innan/efter jag plockat av den på något mer sätt? Eftersom jag tror att bilen varit för varm och då tolkar jag forumet att termostaten med största sannolikhet är trasig.
5 Något annat förslag på vad jag kan prova och kontrollera innan jag ger mig på att byta delar? Alla tips är av intresse. Ska jag köra en längre sträcka och se vad som händer eller ska jag börja byta grejor?
tacksam för svar på mina ovan frågor
mvh
/Gustav
Har letat runt och hittat lite matnyttigt men inget direkt som jag kan avända mig av. Finns svaren på mina frågor peka gärna ut länken till det inlägget.
bilen:
Toyota corolla 1994 4a-Fe motor.
I korthet:
Måndag eftermidag. Frun sade att värmesystemet inte fungerar och kupén är kall sedan i torsdags - dvs 4 dagar tidigare. Kanske fläkten inte fungerade alls - inte säker.
På vägen hem senare på måndagkvällen så stanna bilen helt. Bilen gick inte at starta och tomt batteri - eller inga lampor fungerade så förmodligen batteriet. Dessutom tyckte hon motorn låtit konstigt precis innan.
Bogsering till verkstan. Dagen efter testar verkstan bilen. Den startar, han kör en runda och konstaterar att det "rinner ut" kylarvätska ur kylaren.
Jag tar hem bilen. Detta var en månad sedan.
I går:
Bilen startar men batteriet dåligt. Efter externladdning är detta inte något problem längre. Visst, batteriet är nog gammalt och behövs kanske bytas ändå. JAg verifierade laddaren i bilen också och det verkar fungera som det ska.
Startar jag bilen nu så ser jag inte något läckage av kylarvätska. Det rinner inte ut och tar jag av locket på kylaren är det fortfarande nivå efter några minuters körning så något flöde ser jag inte (jag väntade tills motorn var kall). Både till och frånslang till kylaren blir båda hyfsat varma men inte brännheta, klämmer jag på dem är de ganska svampiga och absolut inte fasta vilket jag skulle tro de skulle vara under tryck. kupevärmen fungerar också. Kyltemperaturindikeringen inne i bilen går inte upp till mer än mitten. Oljan ser fräsh ut och inte mjölkvit.
Jag är ganska säker att det är ett litet hål på kylaren Det ligger lite spill och jag tror inte det är jag som spillt när jag kollat.
Därmed tror jag att det har runnit ut så mycket att det förmodligen blivit överhettat när min fru körde.
Så förrutom lite spill kan jag inte verifiera något av ovan fel.
Jag är ganska säker på att något är galet.
Några frågor jag behöver hjälp med.
1 Om värme kommer i kupen. Då måste vatten pumpen fungera eller hur?
2 Om termostat eller cirkulationen inte fungerar . Hur påverkar det temperaturkivaren som jag kan läsa av inne i bilen. Den ger ett lagom utslag mitt emellan max och min efter ca 10 minuters körning. Men om givaren sitter i kalla kylar värska och kylarvätskan inte cirkulerar så kommer den aldrig att visa hög temperatur?
3Fläkten som sitter på kylaren går inte igång. Jag har kontrollerat coling fan relay och fan fuse. KAn jag testa fläkten i sig på något sätt?
Kanske bara externmata den med 12V ? Vad är det som triggar igång denna? Kylarvätsketemperaturen antar jag!
4 Jag tror fortfarande att termostaten är trasig och tänkte ge mig på att byta denna. Det var inte så dyrt och verkar görbatt för mig. KAn jag testa den gamla innan/efter jag plockat av den på något mer sätt? Eftersom jag tror att bilen varit för varm och då tolkar jag forumet att termostaten med största sannolikhet är trasig.
5 Något annat förslag på vad jag kan prova och kontrollera innan jag ger mig på att byta delar? Alla tips är av intresse. Ska jag köra en längre sträcka och se vad som händer eller ska jag börja byta grejor?
tacksam för svar på mina ovan frågor
mvh
/Gustav