Tjääna!
För ett tag sen gick fönsterhissen på passagerarsidan i min MR2:a "sönder". Den hissar liksom på ena sidan, men verkar ha "hoppat ur" på andra sidan. Det jag har gjort är att försöka rikta in den på något vänster, men misslyckats. Jag har även försökt genom att skruva bort inredningen på dörren, men jag kommer liksom inte in i själva maskineriet, och jag tycker att det hela verkar skitskumt och det ser ut som om hela dörren skulle vara gjuten i ett stycke (vilket vore bisarrt).
Så - Är det någon här som har erfarenhet av att skruva upp en sådan här dörr som skulle kunna skriva en lite enklare guide till hur jag tar isär den på något klokt sätt?
Tack på förhand!
//P-K
Lagnig av elfönsterhiss Toyota MR2 -91
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Mr2 Turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Laxå
- Land (Country): Sverige
Re: Lagnig av elfönsterhiss Toyota MR2 -91
Tjena!
Har varit o grävt en del i dörrsidan på min med då det är något konstigt fel (går bara att hissa ned)
Men har för mig att man fick köra ned rutan så mycket det bara går då kom man väll åt hyffsat iallafall. Men trångt är det
Det du säger om att dörren är gjuten i ett stycke kan jag hålla med om, jag har heller inte hittat något sätt att få isär hela kalaset.
Har varit o grävt en del i dörrsidan på min med då det är något konstigt fel (går bara att hissa ned)
Men har för mig att man fick köra ned rutan så mycket det bara går då kom man väll åt hyffsat iallafall. Men trångt är det
Det du säger om att dörren är gjuten i ett stycke kan jag hålla med om, jag har heller inte hittat något sätt att få isär hela kalaset.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Själva dörren är mest troligt gjord i flera formpressade plåtbitar som sen är svetsade eller punktsvetsade ihop, alltså, den ska inte kunna tas isär utan att skära sönder metallen.
Det brukar dock inte behövas, man brukar komma åt det man ska göra genom hålen, och sen tas rutan rakt upp om den ska bort.
Det brukar dock inte behövas, man brukar komma åt det man ska göra genom hålen, och sen tas rutan rakt upp om den ska bort.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Jahapp... Ja jag försökte ju titta in lite i hålen efter något som ser skumt ut, men för det första ser jag ingenting och för det andra kommer jag knappt åt någonting... Jävla dumt konstruerat, men det finns säkert en bra tanke bakom det hela. Blir att lämna in på verkstaden.
Tack för svaren!
Tack för svaren!
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Nästan alla bildörrarär konstruerade så, och ja, det är jobbigt att komma åt när det inte funkar 
Har du tur kan du hitta en sprängskiss av mekaniken och klura ut vad felet kan vara, har du tur går det också att trycka upp rutan uppåt så du kommer åt mekaniken även om den är nere.

Har du tur kan du hitta en sprängskiss av mekaniken och klura ut vad felet kan vara, har du tur går det också att trycka upp rutan uppåt så du kommer åt mekaniken även om den är nere.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.