Sida 1 av 1

Skrot eller ?

Postat: tor 10 jan 2013, 17:01:02
av orjan68
Hej!

Löst problemet med att dotterns Carina e -95 2,0 16v inte startade.

Det visade sig att kamremmen hade kuggat över mer an ett kugg och va full i olja.

Kollade då oljestickan pust, den var mycket över MAX strecket, säkert 5-7 mm.

Forskade lite med dottern och oljelampan hade blinkat, och hon har själv fyllt olja, gud vet hur mycke...

Vad göra ?

Kan packboxar och ventiler klarat sig ?
Om jag byter rem spännare, vad är oddset på att packboxarna å ventilerna klarat sig ?
Jag tänker inte byta packboxar å rem.

Vad tror ni, skrot eller ?

// Örjan

Re: Skrot eller ?

Postat: tor 10 jan 2013, 17:34:19
av PierreW
När vevaxelns motvikter slår i oljan i tråget då är det illa, så länge det inte gjort de så ska de inte vara nån fara.
Så länge inte vevhusventilationen är helt tät så ska det inte bli ett för högt tryck bara för att det är mer olja än anvisat i tråget.

Ang kamrem så ska det bara vara en 12Ventilers motor i Starlet som inte klarar kamremsbrott, så på den fronten ska de vara lugnt.

Re: Skrot eller ?

Postat: tor 10 jan 2013, 17:59:43
av orjan68
Så med andra ord tycker du att jag ska byta rem spännare å testa ?
Vart kommer oljan ifrån ?
Trasiga packboxar ?

Re: Skrot eller ?

Postat: mån 11 feb 2013, 20:29:46
av fredrik mkIII
Det är ganska vanligt med läckage vid vevaxeln. Bara att byta tätning. Är det en gul lampa som blinkat eller? Vet ej om modellen har en sådan. Men det händer att kablaget går sönder och glappar.