Sida 1 av 2

toyota celica gt4 st185 knack sensor

Postat: fre 15 feb 2013, 18:37:01
av Ruggas
hejsan, jag har äntligen fått igång min kära bil igen efter att ha bytt en del grejor så som stift, tändkablar luftmassa mätare och bränsletrycks regulator. så nu går bilen igen och håller tomgången men går ändå inte bra. mär man gasar så sackar den och motorlampan tänds, antar att knacksensorn säger ifrån bilen går fortfarande mycket fett 9.3 i afr ja har en apexi afc där ja kan ställa ner bränslet och ja kan sänka bränslet tills bilen nästan dör utan skillnad i bredbands lambdan, mycket lustigt tycker jag. och när bilen varvat upp så när motorlampan tänds så stänger den tändningen så bilen typ dör, den pluddrar rätt mycket vid mellan 4000-5000rpm. någon som har några ideer eller tips. kan lambda sonderna vara igen sotade, eller kan det vara fel på knack sensorn? ge mig alla tips ni har tacksam för alla svar //Andreas

Re: toyota celica gt4 st185 knack sensor

Postat: lör 16 feb 2013, 01:14:38
av Glenn
vad får du för felkod då ? om den inte har riktigt kontakt med knacksensorn finns dte ju specifika felkoder för detta.

Re: toyota celica gt4 st185 knack sensor

Postat: sön 17 feb 2013, 13:14:35
av Ruggas
ja vet faktiskt inte hur man kollar felkoder. nu har motorlampan slutat tändas, turbotrycks sensor kontakten var inte riktigt i. men den går fortfarande sjukt fett. lambda värde 0.65 och afr på 9.4-9.6
den får laddtryck i friläge vilket den inte ska:/ jag har börjat fundera på spjäll läges givaren? eller alternativt knack sensorn. den har låg tomgång eller ganska hyfsad ca 750-800rpm jag börjar bli lite knäckt nu

Re: toyota celica gt4 st185 knack sensor

Postat: sön 17 feb 2013, 20:06:31
av cheetah1

Re: toyota celica gt4 st185 knack sensor

Postat: sön 17 feb 2013, 22:41:45
av Pipedreams
Har den gått bra nån gång med apexi:n inkopplad? Turbotryckssensorn har egentligen ingenting med motorstyrningen att göra förutom att tala om laddtrycket så den kan bryta bränslet om den tycker laddtrycket är för högt. Kan vara så att apexin:n är kopplad på den signalen. Om inte bredbandslambdan reagerar så är det antingen för att sonden är kass eller att den fortfarande går för fett för att den ska komma in i det område den kan visa. De flesta bredbandslambor går bara till ett visst värde sen kan den inte visa fetare och det är så fett din visar. När du får laddtryck i friläge, är det på fullgas då eller så fort du gasar lite. Om tändningen står fel och den går för fett så kommer en hel del oförbränd blandning brinna i grenröret och du får "anti-lag" funktion.

Re: toyota celica gt4 st185 knack sensor

Postat: sön 17 feb 2013, 23:00:38
av Ruggas
Pipedreams skrev:Har den gått bra nån gång med apexi:n inkopplad? Turbotryckssensorn har egentligen ingenting med motorstyrningen att göra förutom att tala om laddtrycket så den kan bryta bränslet om den tycker laddtrycket är för högt. Kan vara så att apexin:n är kopplad på den signalen. Om inte bredbandslambdan reagerar så är det antingen för att sonden är kass eller att den fortfarande går för fett för att den ska komma in i det område den kan visa. De flesta bredbandslambor går bara till ett visst värde sen kan den inte visa fetare och det är så fett din visar. När du får laddtryck i friläge, är det på fullgas då eller så fort du gasar lite. Om tändningen står fel och den går för fett så kommer en hel del oförbränd blandning brinna i grenröret och du får "anti-lag" funktion.

vad innebär anti-lag? vid halvgas typ så kommer laddtrycket, ja apexin har suttit inkopplad typ 5 år och funkat klockrent. vi har ju rivit hela tändningen tidigare inklusive fördelaren så det kan vara så att tändningen står fel, men borde den inte gå ojämnt som fan på tomgång om tändningen är fel?
kan en fuel cut defender gå sönder och göra så den går fett? ja tror apexit är kopplat på signalen ifrån luftmassa mätaren.

Re: toyota celica gt4 st185 knack sensor

Postat: mån 18 feb 2013, 10:52:54
av Pipedreams
Anti-lag eller respons system som man använder sig av på rallybilar bla för att bygga laddtryck tidigare. Med extra bränsle och sen tändning så brinner det ute i grenröret ist och på så vis ger man turbon energi att bygga tryck. Låter som du ska börja med att ställa tändningen. Bygla E1 och TE1 i diagnosuttaget och ställ tändningen på ca15grader omdu kör 98oktan, annars 10grader.

Re: toyota celica gt4 st185 knack sensor

Postat: mån 18 feb 2013, 11:18:09
av Ruggas
tack för tipset. ja ska testa det så fort jag kan. jag skriver sen hur det gick. men det blir inte försen i morgon då jag jobbar kväll

Re: toyota celica gt4 st185 knack sensor

Postat: tis 19 feb 2013, 09:22:21
av Ruggas
Pipedreams skrev:Anti-lag eller respons system som man använder sig av på rallybilar bla för att bygga laddtryck tidigare. Med extra bränsle och sen tändning så brinner det ute i grenröret ist och på så vis ger man turbon energi att bygga tryck. Låter som du ska börja med att ställa tändningen. Bygla E1 och TE1 i diagnosuttaget och ställ tändningen på ca15grader omdu kör 98oktan, annars 10grader.

så det kan inte vara tändningen som gör att den går fett nu?

Re: toyota celica gt4 st185 knack sensor

Postat: tis 19 feb 2013, 09:26:49
av Ruggas
och hur vet jag när tändningen står vid 10 grader?