Sida 1 av 2

[Update] Startmotorn utbytt och nu lyser motorlampan

Postat: lör 23 feb 2013, 18:27:43
av ashystyle
Hej,

Har en Avensis 04 som inte alltid startar och den har varit segstartad senaste veckan. Under ett par tillfällen (både kall o varmstart) så har inte bilen startat alls. Det är inte batteriet då den visar 12,9V efter ett test. Då har jag efter att läst lite kommit fram till att det kan vara antingen startmotorn som har gjort sitt eller tändningslåset/imoblizern.

Kan tillägga att förr i tiden har det varit svårt att få in nyckeln i tändningslåset vid ratten och med tiden har det blivit mycket lättare att få in nyckeln.

Re: Hur felsöker jag? Startmotorn/tändningslåset/imoblizern

Postat: lör 23 feb 2013, 19:45:25
av PierreW
ashystyle skrev:Hej,

Har en Avensis 04 som inte alltid startar och den har varit segstartad senaste veckan. Under ett par tillfällen (både kall o varmstart) så har inte bilen startat alls. Det är inte batteriet då den visar 12,9V efter ett test. Då har jag efter att läst lite kommit fram till att det kan vara antingen startmotorn som har gjort sitt eller tändningslåset/imoblizern.

Kan tillägga att förr i tiden har det varit svårt att få in nyckeln i tändningslåset vid ratten och med tiden har det blivit mycket lättare att få in nyckeln.
Du menar att den "klickar", alltså det händer ingenting med motorn när du vrider till startläget?
Eller går motorn runt sakta när du vrider på nyckeln?

Trasiga t-lås på Avensis är ingen ovanlighet, speciellt inte om man har en hel knippe med nycklar hängandes i.
Startmotorer är tyvärr heller inte så ovanligt att dem pajar.

Re: Hur felsöker jag? Startmotorn/tändningslåset/imoblizern

Postat: lör 23 feb 2013, 20:59:26
av ashystyle
Nej motorn/startmotorn klickar inte igång. Det händer ingenting när man vrider fullt men när jag nyss prövade att starta den genom att vrida långsamt på nyckeln så startade den. Vi använder bara bilnyckeln i den nyckelringen till bilen.

Kan även tillägga att efter att vi plockade bort batteriet och satte tillbaks den för att testa den så har motorvarvet i neutral gått ner till 600varv och inte den vanliga 900varv. Bilen själv har vid enstaka tillfällen höjt varvtalet utan att lyckas. Ska man manuellt reglera gasen eller kommer bilen själv med tiden att reglera den automatiskt?

Re: Hur felsöker jag? Startmotorn/tändningslåset/imoblizern

Postat: tis 26 feb 2013, 23:49:00
av ashystyle
Det enda som händer är att man hör ett mellanfrekvent ton från framvagnen. Får just nu hålla på och putta igång bilen. Några tankar? Någon?

Re: Hur felsöker jag? Startmotorn/tändningslåset/imoblizern

Postat: ons 27 feb 2013, 08:32:11
av Nizzehult
Det som händer när man vrider om nyckeln är att en kraftig spole som heter solenoid som sitter på startmotorn aktiveras. Då hör man också ett tydligt "klick" från denna.
När solenoiden är dragen så skjuter den mekaniskt fram kugghjulet som sitter på startmotorn in i kuggkransen som är ett stort kugghjul som sitter i sprängkåpan på svängjulet. Samtidigt så sluts två kontakter i solenoiden som ger själva startmotorn ström och då snurrar startmotorn som då drar detta stora hjul runt. Genast man släpper spänningen till solenoiden så ser en fjäder till att kugghjulet åker tillbaka.
Hör man inte klicket så funkar inte solenoiden eller så är det fel i tändningslåset så att den inte aktiverar dragläget.
Klickar det men inget mera så drar inte solenoiden tillräckligt långt eller så sluts inte kontakten som ska dra startmotorn eller så gör den det men startmotorn vill (orkar) inte.
Klickar det och surrar så snurrar startmotorn men den har inte åkt in i stora kuggkransen. Kan vara hela solenoiden eller bussningarna i startmotorn som är glappt.

Beroende på vad som händer enl ovanstående: felsök tändninglås, solenoid och till sist startmotor.
Immobilizern kan uteslutas då den inte blockerar signalen till startmotorn utan till tändspolen.

Re: Hur felsöker jag? Startmotorn/tändningslåset/imoblizern

Postat: tis 19 mar 2013, 00:48:48
av ashystyle
Tack för alla svar. Som ni var inne på var det startmotorn som hade lekt färdigt och det blev att byta ut den mot en ny. Nu finns det däremot ett annat problem som dykt upp. Kan ha att göra med alla gånger då vi putade igång bile då startmotorn inte fungerade men det ligger till såhär att:

1. Då startmotorn var inne på sin sista vers märkte vi att även motorvarvtalet hade sjunkit till 600rpm och inte sitt vanliga 800-900rpm.
2. Efter att toyota bytte startmotor har motorlampan även börjat lysa gult och varvtalet är fortsatt lågt :'(

Några idéer på vad som är fel? Har ni hört/sett/haft liknande problem i samband med byte av startmotorn?

Gäller Avensis 04 - 2.0 - 1AZ-FSE

Re: Hur felsöker jag? Startmotorn/tändningslåset/imoblizern

Postat: tis 19 mar 2013, 13:47:55
av PierreW
ashystyle skrev:Tack för alla svar. Som ni var inne på var det startmotorn som hade lekt färdigt och det blev att byta ut den mot en ny. Nu finns det däremot ett annat problem som dykt upp. Kan ha att göra med alla gånger då vi putade igång bile då startmotorn inte fungerade men det ligger till såhär att:

1. Då startmotorn var inne på sin sista vers märkte vi att även motorvarvtalet hade sjunkit till 600rpm och inte sitt vanliga 800-900rpm.
2. Efter att toyota bytte startmotor har motorlampan även börjat lysa gult och varvtalet är fortsatt lågt :'(

Några idéer på vad som är fel? Har ni hört/sett/haft liknande problem i samband med byte av startmotorn?

Gäller Avensis 04 - 2.0 - 1AZ-FSE
Bra att de löste sig.

Dock får du nu få felkoderna utlästa hos en verkstad, annars kan vi gissa hej vilt hela året ut vad som kan orsaka den lysande motorlampan.
Tomgången är garanterat låg pga att motorlampan lyser, då brukar den gå på de så kallade "limp home" systemet.

Re: Hur felsöker jag? Startmotorn/tändningslåset/imobl..[Upd

Postat: ons 20 mar 2013, 00:37:09
av ashystyle
Jo, vi ska absolut ta in bilen till verkstad och avläsa felkoden/erna.
Eftersom jag har följ forumet här och läst diverse och normala problem som gäller avensisen som nu har rullat ca 15k mil kom jag att tänkta på, att under alla putstarter vi gjort senaste tiden (ca 10ggr) så har jag märkt att det kommer svart rök ifrån avgasrören direkt efter att bilen rullat igång. Tänkte att det antyder på att katalysatorn blivit överansträngt och därmed så kanske har någon lambdasond blivit smutsig eller trasig.

Har hört att det finns 4 styckna syresensorer och att om man nu skulle få felkoden att någon är trasig ska man inte bara byta ut den eftersom själva problemet kan finnas någon annan stans. Alltså att bara byta ut lambdasonder en efter en kan ha att göra med att felet ligger i motorn som gör att sensorerna snabbare blir smutsiga och trasiga.

Så jag skulle bara vilja veta några olika scenarion så att verkstaden efter en hastig felkod avläsning inte tar någon hastig beslut om någon reparation som inte egentligen kommer att hjälpa lösa problemet.

Visst ska man tänka så? Har för mig att någon skrev på forumet just detta. Några tankar?

Re: [Update] Startmotorn utbytt och nu lyser motorlampan

Postat: ons 20 mar 2013, 19:26:41
av Micke2
Hej.

Har du kört någon längre sträcka sen du tog bort batteriet, eller bara korta sträckor med kallstarter?
Då blir det knas med adaptionen, tror jag.

Upplevde det i en Mazda jag bytte motor i. Provkörde några korta sträckor. Först gick den bra, men sen sämre och sämre. Den gick på 500 varvs tomgång och ryckte. Efter en längre körning (1mil) på rekomendation av auktoriserad verkstad, så skärpte den till sig.

Har du inte kört längre sträcka, så gör det först.

Micke.

Re: [Update] Startmotorn utbytt och nu lyser motorlampan

Postat: ons 20 mar 2013, 23:55:00
av ashystyle
Ok. Jag ska testa att köra den i lite längre sträcka för att se hur den beter sig. Idag fick jag höra att motorlampan har slocknat av sig själv efter en stunds körning. Ska fortfarande ta in bilen till Toyota imorgon. Kan man avläsa felkoder som själv gått bort?