Sida 1 av 1
Drivknutsdamaskbyte
Postat: ons 10 jun 2009, 16:44:33
av etxslr
Camry Touring SV21LG-UWMNKW 1987
Nu är det dags för byte av yttre högra damasken som just spruckit.
Har köpt reservdelskit och tänker försöka göra bytet själv.
Vill höra om det är någon som kan ge mig lite tips som underlättar jobbet och minskar risken för obehagliga överraskningar:
- Måste man lossa drivaxelbulten innan man lyfter bilen?
- Ska man lossa på hjulspindelns nedre kulled för att kunna svänga fjäderben och hjulspindel med bromsok utåt. Kan man då lossa drivaxeln med knut från hjulspindeln?
- Ska man även lossa axeln med den inre knuten genom att ta bort skruvarna från inre knutens stödlager och sedan dra ut axeln, så att man sedan kan göra damaskbytet på bänk?
- Eller kan man göra damaskbytet på plats genom att bara lossa på den yttre knuten från hjulspindeln?
Tacksam för råd, gärna med bilder.
Re: Drivknutsdamaskbyte
Postat: ons 10 jun 2009, 18:27:08
av Tobbera
- Måste man lossa drivaxelbulten innan man lyfter bilen?
Ja, annars får du aldrig loss muttern. Be någon sitta inne i bilen och trampa på bromsen samtidigt. Om du behöver slå på knuten för att få loss den (splinsen har kärvat ihop) så låt muttern sitta på och skydda gängerna på knuten. Annars får du inte på muttern igen. Ska du byta knut kan du slå bäst fan du vill.
- Ska man lossa på hjulspindelns nedre kulled för att kunna svänga fjäderben och hjulspindel med bromsok utåt. Kan man då lossa drivaxeln med knut från hjulspindeln?
Vet ej på denna modell.
- Ska man även lossa axeln med den inre knuten genom att ta bort skruvarna från inre knutens stödlager och sedan dra ut axeln, så att man sedan kan göra damaskbytet på bänk?
- Eller kan man göra damaskbytet på plats genom att bara lossa på den yttre knuten från hjulspindeln?
Jag brukar göra det på plats. Alltså du låter skiten sitta fast "i andra änden".
Håll i axeln med en hand och slå av knuten med en stor hammare med andra handen.
Re: Drivknutsdamaskbyte
Postat: ons 10 jun 2009, 20:16:31
av Vesa
Bytte yttre damask på Camry -92 iveckan, köpte en delbar i Gummi på Toyota för 438:- bytet tog ca. 1/2 timme

( ej att förväxla med andra plastdamasker)
Re: Drivknutsdamaskbyte
Postat: ons 10 jun 2009, 23:28:00
av Johnny Blade
Jag köpte en sån där delbar universaldamask till Crownen.Den passade inge vidare.Damasken var för liten i lilla änden och för stor i stora plus att "slangklämmorna" man fick med funkade jättekasst.Dessutom var damasken rund och drivknuten var mer trekantig.Jaja,den sitter där nu iaf.
Köper man en damask som passar så är det ju helt klart smidigt med en sån där delbar.
Fast på Camryn nudå.Just högra drivaxeln är väl delad så att man kan bulta isär den (6st skruvar med mutter) utan att släppa på någon spindelled.Eller är ju helt ute och cyklar nu?
Re: Drivknutsdamaskbyte
Postat: tor 11 jun 2009, 08:37:39
av Nizzehult
Vesa skrev:Bytte yttre damask på Camry -92 iveckan, köpte en delbar i Gummi på Toyota för 438:- bytet tog ca. 1/2 timme

( ej att förväxla med andra plastdamasker)
Nu vet jag inte hur Toyotas egna delbara damask är konstruerad men jag köpte en sådan till en amerikansk bil som jag hade för några år sedan och den var väl bra - på papperet - men man skulle använda en typ av solution för att limma ihop damasken i skarven och då alla knutar är fyllda med slibbigt fett som sprider sig överallt och som effektivt ödelägger möjligheten att få solutionen att fästa så behövdes det MÅNGA försök och rengöringar innan man kunde applicera solutionen på den veckade ytan utan att grisa ner den med fett och sedan pressa ihop den på rätt sätt när den skulle fästa. OK, hade man kunnat jobba från sidan i lämplig arbetshöjd kanske oddsen hade ökat men underifrån, trång och meckigt - nä, blev inte nöjd med resultatet. Så jag sålde bilen
Till "klämmorna" krävs ett specialverktyg (finns på Feltema) och då går det som smort.
Re: Drivknutsdamaskbyte
Postat: fre 12 jun 2009, 13:28:22
av Vesa
Synd att jag slängde instruktionen, fettet skulle dit efter att man installerat metallbandet runt lilla hålet, alltså damasken monteras i ren miljö och den lilla tuben med glidmedel lr vad det nu är, appliceras iskåran för att det ska bli lätt att trycka in den pilaktiga kanten. Passformen är som org. metallbanden är som org. det står " OPTIFIT" på Toyota kartongen. Kollade in även universal damask på Mekonomen

Två delar i hårdplast

kan aldrig funka

Re: Drivknutsdamaskbyte
Postat: ons 07 okt 2009, 16:21:02
av Nizzehult
Tobbera skrev:
Jag brukar göra det på plats. Alltså du låter skiten sitta fast "i andra änden".
Håll i axeln med en hand och slå av knuten med en stor hammare med andra handen.
Nu har jag visserligen en Corolla men har t o m drivaxlarna i handen - och kan lik förbaskat inte få bort yttre drivknuten!
Sitter det nåt hemligt clips någonstans eller ska det bara vara att hamra på?
